Del :
BusinessDirect

E-handel er blevet almindelig handel

Skriv kommentar

E-handel er blevet så meget hverdag for de danske forbrugere, at de ikke altid husker samtlige e-handelskøb, de har foretaget. Det kan give sig udslag i forskelle mellem ”oplevet e-handel” og ”faktisk e-handel”.

I forbindelse med DIBS’ seneste analyse af e-handlen i syv europæiske lande har de danske respondenter svaret, at de bruger færre penge på e-handel i 2012 end i 2011. Til sammenligning viser de seneste tal fra Nets, at omsætningen på dankortbetalinger over nettet i årets tre første kvartaler er gået frem med 11 procent sammenlignet med samme periode i fjor.

"Der ser ud til at være forskel på de faktisk gennemførte Dankortkøb og respondenternes egen oplevelse af køb på nettet. Handel via nettet er således blevet så almindeligt, at det kan være vanskeligt at huske samtlige køb, man har foretaget," siger Lars Juul Dalsted, salgschef i DIBS.

Dansk E-handelsanalyse fra FDIH og omsætningstallene for Dankort på nettet viser en stabil omsætningsstigning, oftere handel og lavere beløb i gennemsnit.

"Danskerne foretrækker Dankortet, når de handler på nettet, og faktisk bruges kortet i mere end tre ud af fire tilfælde. Tallene fra Dankort-transaktionerne viser, at der i årets første tre kvartaler har været en stigning i antal handler på 16 procent, mens omsætningsfremgangen har været 11 procent. Vi handler altså oftere, og omsætningen stiger, men vi bruger i gennemsnit lidt færre penge pr. køb," siger Henrik Theil, kommunikationschef i FDIH.

Professor Jan Damsgaard fra CBS forklarer forbrugernes glemsomhed:

"Faktum er, at forbrugere har en tendens til at glemme, hvad de har handlet for - specielt når de har handlet med kort frem for kontanter. Man kan sige, at der er en større ”smerte” - og dermed en bedre hukommelse - forbundet med at bruge kontanter frem for plastik. Det faktum, at der e-handles oftere, men for et gennemsnitligt lavere beløb, betyder også, at e-handel er blevet mere dagligdags, og at det derfor kan være vanskeligt for forbrugeren at skelne mellem almindelig handel og e-handel".

Får din virksomhed nok opmærksomhed?

Mangler dit produkt opmærksomhed fra den købedygtige kunde eller beslutningstager?

Læs mere om Business Direct

Seneste nyt

Mest læste

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Business Nyhedsbrev

BrandView Hvad er BrandView?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Indhold under BrandView produceres i et tæt samarbejde mellem Berlingske Medias content marketing bureau og virksomheden, der er afsender på budskabet. Læs mere om BrandView eller kontakt os direkte på moas@berlingslemedia.dk.

Seneste Premium Se alle