Del : SMS SMS SMS
Business
BusinessDirect

Iværksætterlysten styrkes hos børn og unge

SMS SMS SMS

Nye målinger blandt 2.854 børn og unge viser, at entreprenørskabsundervisning øger deres lyst til at være iværksættere. Samtidig bliver de unge mere entreprenørielle, dvs. elever i folkeskolens ældste klasser starter og leder flere fritidsaktiviteter, mens universitetsstuderende starter flere virksomheder under studierne. Disse resultater præsenteres i en ny rapport fra Fonden for Entreprenørskab – Young Enterprise.

I rapporten ’Effektmåling af entreprenørskabsundervisning i Danmark – 2012’ præsenteres resultater af målinger i et langsigtet forskningsprojekt, der handler om effekten af entreprenørskabsundervisning. Undersøgelserne viser, at på alle tre niveauer i uddannelsessystemet påvirker undervisning i entreprenørskab børn og unge positivt i retning af, at de får mere lyst til iværksætteri og bliver mere foretagsomme.

Elever i grundskolen får styrket deres lyst og intentioner om at blive iværksætter, og at de er glade for at gå i skole. Det afhænger dog af, hvordan der undervises. Om det er med fokus på særlige kompetencer som fx evaluering af forretningsidéer eller med fokus på generelle kompetencer som fx kreativitet og foretagsomhed. Rapporten konkluderer, at hvis fokus er på den samfundsøkonomiske gevinst af entreprenørskabsundervisning, bør undervisningen styrke de unges tilknytning til skole og uddannelse. Tidligere undersøgelser har nemlig vist, at de iværksættere, der starter vækstvirksomheder, har en højere uddannelse.

På ungdomsuddannelserne får især piger, der deltager i det særlige undervisningsforløb Company Programme styrket kompetencer, så de kan overkomme de barrierer, de føler, der er for at blive iværksætter. Både drenge og piger så, inden de deltog i undervisningen udover den store indsats det kræver, den økonomiske risiko og risikoen for fiasko som de største barrierer. Efter forløbet følte de sig fx styrket i at kunne håndtere usikkerhed, planlægge og følte, at de havde større viden om økonomi.

På universiteterne giver entreprenørskabsundervisning de studerende et mere positivt syn på iværksættere og flere af de entreprenørskabsstuderende end andre starter eller driver en virksomhed, mens de går på uddannelsen. Efter at have deltaget i entreprenørskabsundervisningen steg antallet med 50% blandt de entreprenørskabsstuderene, mens det faldt med 50% blandt studerende i ”almindelige” uddannelser i samme periode.

”Når bare ét års undervisning i entreprenørskab kan gøre elever i 9. klasse mere foretagsomme i deres fritid, synes jeg, det lover godt”, udtaler Christian Vintergaard, direktør for Fonden for Entreprenørskab – Young Enterprise. ”Vi ved fra en tidligere undersøgelse, at når man har fået denne type undervisning én gang, fører det oftest til flere gange senere i uddannelsen. Og vi ser jo også samtidig, at entreprenørskabsstuderende på universiteterne starter og driver flere virksomheder ved siden af studierne.”

Får din virksomhed nok opmærksomhed?

Mangler dit produkt opmærksomhed fra den købedygtige kunde eller beslutningstager?

Læs mere om Business Direct

0 kommentarer

Seneste nyt

Mest læste

Business Direct Se alle

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld Tilmeld Afmeld Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

BrandView Hvad er BrandView?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Indhold under BrandView produceres i et tæt samarbejde mellem Berlingske Medias content marketing bureau og virksomheden, der er afsender på budskabet. Læs mere om BrandView eller kontakt os direkte på moas@berlingslemedia.dk.

Seneste Premium Se alle