Del :
BusinessDirect

Fokusmøde om maritimt vækstpotentiale

Skriv kommentar

Vækstpotentialet er stort i Det Blå Danmark, og det potentiale skal de danske maritime virksomheder udnytte med hjælp fra de rette rammebetingelser. Det var et af de dominerende budskaber ved mandagens maritime fokusmøde på Ærø, som var arrangeret af Danmarks Rederiforening, Danske Havne og Danske Maritime.

Budskabet kom såvel fra erhvervet som fra de politikere, der deltog i arrangementet på hhv. Søby Værft og Marstal Navigationsskole. På baggrund af vækstteamets rapport præsenterede erhvervs- og vækstminister Annette Vilhelmsen (SF) regeringens ønsker for vækst i Det Blå Danmark. Ministeren fremhævede branchens vækstmuligheder inden for grønne løsninger til skibe, og hun slog fast, at alle grene af Det Blå Danmark skal tænkes med i de muligheder for vækst, som den globale grønne omstilling fører med sig. Ministeren pointerede, at danske maritime virksomheder allerede er i front inden for grøn teknologi. Hun påpegede desuden vigtigheden af at være på forkant inden for forskning og udvikling, og at dette kun kan ske tilfredsstillende, hvis koblingen til produktionen er til stede.

Søby Værft og Søby Havn var vært for første halvdel af mandagens fokusmøde, og deltagere fik en rundvisning på havnen, hvor adm. direktør for Søby Værft Roar Falkenberg præsenterede værftets muligheder og ønsker for vækst, som ikke mindst bunder i efterspørgslen efter grønne retrofittingløsninger.

Eftermiddagen bød bl.a. på en paneldebat på Marstal Navigationsskole, hvor Karin Gaarsted (S), Maj Henriksen (KF) og Erling Bonnesen (V) gav deres syn på Det Blå Danmarks vækstpotentiale. I debatten var der bred enighed blandt politikerne og erhvervet om, at implementeringen af vækstplanen for Det Blå Danmark bliver en opgave, der skal løftes i fællesskab.

Det er Danske Maritimes håb og forventning, at det øgede politiske fokus på Det Blå Danmark, og ikke mindst mandagens fokusmøde, vil bidrage til bedre markedsvilkår for de danske maritime virksomheder. For at branchen kan udnytte sit enorme vækstpotentiale, er det nødvendigt at styrke dens konkurrenceevne. De rette markedsvilkår kan sikre, at danske maritime virksomhedere fortsat kan udvikle sig, ikke mindst igennem øget forskning, udvikling og innovation.

FOTO:Fra venstre: Tom Elmer Christensen, Danske Havne, Jan Fritz Hansen, Danmarks Rederiforening, erhvervs- og vækstminister Annette Vilhelmsen (SF), Jenny N. Braat, Danske Maritime, Roar Falkenberg, Søby Værft. foto: Carsten Lundager

Får din virksomhed nok opmærksomhed?

Mangler dit produkt opmærksomhed fra den købedygtige kunde eller beslutningstager?

Læs mere om Business Direct

Seneste nyt

Mest læste

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Business Nyhedsbrev

BrandView Hvad er BrandView?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Indhold under BrandView produceres i et tæt samarbejde mellem Berlingske Medias content marketing bureau og virksomheden, der er afsender på budskabet. Læs mere om BrandView eller kontakt os direkte på moas@berlingslemedia.dk.

Seneste Premium Se alle