Del :
BusinessDirect

Kommunikation handler om målgrupper

Skriv kommentar

En klassisk tilgang til kommunikation er den sproglige vinkel. Måden ord udvælges og sammensættes på, hvilket i sidste ende giver et samlet indtryk. Men før den egentlige formulering af budskabet, skal målgruppen konkretiseres meget præcist, hvilket er et punkt mange springer over.

Det er utroligt vigtigt at fastslå, hvem vi vil ramme med vores budskab, og som en hjælp til dette kan man definere arketyper, hvilket hjælper os med at målrette kommunikationen bedst muligt.

Når tekster skal ramme en målgruppe online, er der oftest flere parametre som skal gennemtænkes - herunder brug af call to action i teksten, signalværdi samt formulering der appelerer til målgruppens valg af søgeord (se eksempel herunder).

Case:

Vores kunde eshoes.dk tilbyder et bredt udvalg af forskellige sko og støvler. I deres webtekster måtte vi tage stilling til, hvorvidt vi vil kalde et produktområde “Sneakers” eller “Gummisko” - betydningen er umiddelbart den samme, men signalværdien er meget anerledes og knap så moderne i lyden, ved brug af “gummisko”. Derfor valgtes “Sneakers”, da et mix af begge ord på samme side, vil være stik imod god skik indenfor terminologi og medvirke til forvirring hos læseren.

Konklusion:

Udvælg hvilke termer du vil bruge i en tekst udfra målgruppen. Der er mange synonymer i det danske sprog og det er ikke uden betydning hvilke du vælger i din kommunikation til målgruppen.

Har du fået lyst til at tage en snak om din virksomheds kommunikation, er du altid meget velkommen til at kontakte os via info@bedrekommunkation.dk

Får din virksomhed nok opmærksomhed?

Mangler dit produkt opmærksomhed fra den købedygtige kunde eller beslutningstager?

Læs mere om Business Direct

0 kommentarer

Seneste nyt

Mest læste

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld Tilmeld Afmeld Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

BrandView Hvad er BrandView?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Indhold under BrandView produceres i et tæt samarbejde mellem Berlingske Medias content marketing bureau og virksomheden, der er afsender på budskabet. Læs mere om BrandView eller kontakt os direkte på moas@berlingslemedia.dk.

Seneste Premium Se alle