Del : SMS SMS SMS
Business
BusinessDirect

Ny undersøgelse:Kun hver tredje forsøger at jagte gevinsterne i deres business case

SMS SMS SMS

En ny undersøgelse blandt offentlige og private virksomheder viser, at alt for få arbejder systematisk med gevinstrealisering.

Business casen er blevet comme it faut, når offentlige og private virksomheder skal beslutte, om et projekt er pengene værd. Men en ny undersøgelse fra konsulentfirmaet 1stroke viser, at det i praksis er de færreste, som efterfølgende får høstet gevinsterne af projektet.

Undersøgelsen om brug af business cases er gennemført som spørgeskema blandt 200 ansatte i offentlige og private virksomheder samt cirka 40 opfølgende interviews.

”Gevinstrealiseringen er begrænset til en eksklusiv klub. Det er kun hver tredje, som vurderer, at de gør, hvad de kan for at realisere gevinsterne af deres projekt. Og endnu færre arbejder med en systematisk med realisering”, siger Martin J. Ernst, partner i 1stroke og ekstern lektor på IT-Universitet i faget Business case.

Gevinstrealisering som personligt mål for direktør og chefer

Potentialet for bedre gevinstrealisering er centreret omkring tre forhold. Det drejer sig om, at direktører og chefer skal måles på realisering af gevinsterne.Desuden skal virksomhederne i højere grad kunne estimere omkostninger og gevinster. Og endelig er der behov for, at rapporteringen bliver mere synlig og standardiseret.

”Hvis direktører og chefer bliver målt på at høste gevinsterne ved projekter, så sikrer du nærmest – per automatik – et vedvarende fokus på opnå det, som netop i sin tid var argumentet for, at projektet blev sat i gang. Det er ganske enkelt afgørende for, at virksomheden får mest muligt ud af sin investering”, siger Martin J. Ernst.

1strokes undersøgelse om brugen af business case i det private og offentlige bliver bl.a. præsenteret på en konference den 6. november 2012. Her vil den engelsk guru inden for gevinstrealisering, Stephen Jenner tale over emnet ”Managing Benefits, a Best Practice approach”.

For yderligere informationer om undersøgelsen kontakt Martin J. Ernst på mje@1stroke.dk eller 2991 1122.

Får din virksomhed nok opmærksomhed?

Mangler dit produkt opmærksomhed fra den købedygtige kunde eller beslutningstager?

Læs mere om Business Direct

0 kommentarer

Seneste nyt

Mest læste

Business Direct Se alle

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld Tilmeld Afmeld Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

BrandView Hvad er BrandView?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Indhold under BrandView produceres i et tæt samarbejde mellem Berlingske Medias content marketing bureau og virksomheden, der er afsender på budskabet. Læs mere om BrandView eller kontakt os direkte på moas@berlingslemedia.dk.

Seneste Premium Se alle