Del : SMS
Berlingske Business

Vækstkrise i danske virksomheder

aaaa

Danmarks 1.000 største selskaber er i en vækstkrise. Økonomien har ellers aldrig været stærkere, men toplinjen står stille.

Artiklen fortsætter under annoncen

De 1.000 største virksomheder i Danmark har ikke formået at hoppe på væksttoget, efter at finanskrisen sendte chokbølger gennem verdensøkonomien. Det rammer dem hårdt nu, hvor toplinjen står stille på trods af, at de største virksomheder står på det stærkeste økonomiske fundament siden årtusindeskiftet.

En analyse i Berlingske Business Magasins Guld 1000 viser, at omsætningen blandt de 1.000 største selskaber er steget med to procent, mens overskuddet er faldet med to procent. Til gengæld er de mere solide end nogensinde før.

aaa
LÆS MERE : Køb Guld 1000 2015

Martin Jes Iversen, ph.d. og lektor ved CBS kalder det »et alvorligt problem«.

Han forsker i større danske selskaber, og ifølge ham skyldes det, at danske virksomheder er fokuseret på de nære markeder, Norden og Europa, mens væksten sker i andre regioner.

»Virksomheder har ikke formået at udnytte finanskrisen til at investere i ny vækst,« siger Martin Jes Iversen.

Han undrer sig over, at danske virksomheder, som er kendt for godt købmandskab, har forsømt at købe ind i kriseårene, hvor aktiverne er billige.

Direktør Mai-Britt Poulsen fra den danske afdeling af Boston Consulting Group, BCG, er også overrasket over den stillestående vækst blandt Danmarks 1.000 største selskaber.

Hun mener, at det blandt andet er et udtryk for, at virksomhederne står over for nogle vigtige strategiske skilleveje i en verden, der er i konstant forandring. Vesten står stille, Rusland har vist sig at være politisk usikkert, og Kinas vækst er ikke på samme niveau som tidligere.

»Men vores analyser viser, at der er vækst i alle brancher. Der er ikke en branche, som ikke vokser år for år, så det handler primært om at træffe de strategisk rigtige valg inden for den branche, du er i,« siger Mai-Britt Poulsen.

Vækst i alle brancher er den første erkendelse. Den anden, og endnu vigtigere, erkendelse er, at vi oplever en global verden i to tempi.

»Analyser med afsæt i Verdensbanken viser tydeligt, at væksten kører i to spor. Vesten og de etablerede økonomier er på et lavt niveau, mens udviklingslandene har et betydeligt højere vækstniveau,« siger Mai-Britt Poulsen.

30BBMåbning-unity.jpg

Udfordringen for danske virksomheder er, at de relativt set er meget lidt til stede i de vigtige udviklingslande i Afrika, Mellemamerika og Sydamerika, hvor væksten galopperer af sted.

Både Martin Jes Iversen og Mai-Britt Poulsen mener, at det er et stort problem for danske virksomheder, for toplinjevækst er den sikreste vej til vækst i overskuddet.

Aaa

»Der er mange veje til vækst. Du kan skabe toplinjevækst ved at opkøbe virksomheder, men også organisk vækst ved at investere i innovation, arbejde med forbedret prissætning og effektiviteten af salgsstyrken samt ekspandere til nye markeder. Hvilken metode, der er rigtig, skal virksomhederne analysere sig frem til. Vores analyser viser at, vækst er den primære værdiskaber for aktionærerne over en ti-årig periode,« siger Mai-Britt Poulsen.

Berlingske Business Magasins analyse af de 1.000 største selskaber viser imidlertid, at det ikke kun ser sort ud for de danske selskaber. Under krisen har virksomhederne skåret forretningen til og står nu stærkere end nogensinde før.

Soliditet er på højeste niveau i dette årtusinde. I gennemsnit har de 1.000 selskaber en soliditet på 42 procent, hvilket er et udtryk for, hvor stor en andel af aktiverne som er finansieret gennem egenkapital.

Adm. direktør Jeppe Christiansen fra Maj Invest glæder sig netop over, at virksomhederne er økonomisk stærke. Han mener, at det giver en tro på, at de står solidt, når væksten stiger i Danmark.

Det springende punkt er imidlertid, om virksomheder har modet og er villige til at bruge det stærke økonomiske fundament til investeringer i ny vækst.

Se grafikken i en større udgave på din computer her

 

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere