Del : SMS
Berlingske Business

Succes får held til at ligne genialitet

21BBMankersen.jpg
Til ingen nytte: Stort set ingen aktiehandlere er i stand til at slå markedet år efter år. Foto: AFP

Hvis du vil være i stand til at gentage din succes igen og igen, skal du behandle dine gode resultater med samme grad af selvransagelse, som du behandler dine dårlige resultater med, skriver Rasmus Ankersen.

Artiklen fortsætter under annoncen

Den mest skudsikre test af, hvorvidt du er rigtigt dygtig til det, du gør, er, om du er i stand til at gentage din succes igen og igen – og gerne i forskellige miljøer.

Kan du det, er der formentligt tale om et reelt mønster og ikke blot om tilfældigheder. Derfor har jeg stor respekt for de iværksættere, der for eksempel har været i stand til at lykkes i flere forskellige brancher, mens jeg mener, at en mand som Mark Zuckerberg (Facebooks stifter) stadig har til gode at bevise, at succesen med Facebook ikke mest var drevet af held. Kan han gøre det igen?

Terrance Odean, professor i økonomi på University of California, har brugt det meste af sin karriere på at syreteste holdbarheden af succes blandt aktiehandlere.

21BUSKaare-Danielsen.jpg

I sin bedst kendte undersøgelse analyserede Odean 10.000 aktiehandleres resultater over en syv-årig periode. Han identificerede alle de situationer, hvor en trader havde solgt en aktie for kort tid efter at købe en anden aktie.

Når det sker, bygger det på en klar antagelse om, hvad der vil ske med de to aktier i fremtiden – en forventning om, at den aktie, du køber, vil gøre det bedre end den, du sælger. For at teste, om disse forudsigelser holdt stik, sammenlignede Terrance Odean de to aktiers udvikling over det følgende år.

Resultaterne talte mildest talt for sig selv. De aktier, som aktiehandlerne solgte, gjorde det markant bedre end dem, som de købte – helt præcist 3,3 procent bedre per år.

Med andre ord så ville langt størstedelen af disse handlere have klaret sig væsentligt bedre, hvis de havde taget sig en god lang ferie i stedet for at handle aktier.

I sin berømte forskningsartikel Trading is Hazardous to Your Wealth dokumenterede Terrance Odean, at stort set ingen aktiehandler er i stand til at slå markedet år efter år. Mere end 66 procent af dem underpræsterer konsekvent i forhold til markedet.

Den store illusion

Endnu mere tankevækkende er det, at det ikke er de samme, der underpræsterer fra år til år, hvilket er et vink med en vognstang om, at succes med aktiehandel først og fremmest bestemmes af held.

Logikken er ret simpel. Hvis held er den drivende faktor for succes, vil de aktiehandlere, der tjener mest hjem i år med stor sandsynlighed ikke være dem, der tjener mest næste år. Korrelationen fra år til år mellem succesfulde resultater og bestemte aktiehandlere vil være lig nul. Hvis færdigheder derimod er den drivende faktor for succes, vil korrelationen være høj. De, som var bedst i år, vil med stor sandsynlighed også være bedst næste år. Om en succes kan gentages igen og igen, er derfor det bedste parameter for at vurdere, om en præstation er domineret af held eller færdigheder, hvad enten du er golfspiller, aktiehandler, læge eller iværksætter.

Der er imidlertid ingen tvivl om, at tradere er hårdtarbejdende og intelligente mennesker med stor erfaring og lange uddannelser. Der er heller ingen tvivl om, at de køber og sælger aktier for at opnå det bedst mulige resultat.

Alligevel råber beviset fra mere end 50 års research så højt, at det ikke er til at overhøre: For stort set alle aktiehandlere gælder det, at deres succesrate på aktiemarkedet kan sammenlignes med chancerne for at vinde, hvis du går på kasino og spiller på rouletten.

Det er det fænomen, som nobelprismodtageren Daniel Kahneman har kaldt the illusion of skill. Illusionen er, at vi agerer, som om vores resultater er skabt af færdigheder, når de i virkeligheden er skabt af held ogtilfældigheder. Som Kahneman så rammende udtrykker det:

»Såkaldte eksperter tror fuldt og fast på, at de har ekspertise. De opfører sig som eksperter og klæder sig som eksperter. Det er svært for dem at erkende over for sig selv, at det formentligt er en illusion.«

Tid til selvransagelse af succes

I det hele taget er det et generelt problem for mennesker, at vi er ekstremt dårlige til at forstå vores egen succes. Selv når vi bevæger os inden for discipliner og felter, der er totalt domineret af held, og vi godt ved det, er det svært for os ikke at stjæle æren for succesen.

I 1975 udgav de to amerikanske psykologer Ellen Langer og Jane Roth en videnskabelig artikel med titlen Heads I win, Tails It’s Chance.

27BBMRasmus-Ankersen-Tiger-.jpg

Heri beskriver de et eksperiment, hvor de kaster en mønt op i luften 30 gange. For hvert kast beder de en gruppe forsøgspersoner gætte på, om det bliver plat eller krone. Undervejs fortæller Langer og Roth forsøgspersonerne, hvor mange gange de gætter rigtigt, dog ikke ud fra de faktuelle resultater, men ud fra en forudbestemt resultatliste. Nogle bliver fortalt, at de primært gætter rigtigt i den første del af sekvensen, mens andre bliver fortalt, at de gætter forkert.

Selvros ligger os nært

Det tankevækkende var, at de forsøgspersoner, der blev fortalt, at de gættede rigtigt på syv ud af de otte første kast, efterfølgende ratede deres evne til at forudsige udfaldet af møntkastet til 5,7 på en 10-skala (0 = rigtig dårlig, 10 = rigtig godt) og markant højere end dem, som blev fortalt, at de gættede forkert i starten af sekvensen.

Selv i en disciplin, hvor folk ved, at deres succes udelukkende beror på held, vurderer de alligevel, at det var dem, der skabte den. Succes får i vores hoveder held til at ligne genialitet. Vi antager, at hvis begivenhed A kom før begivenhed B, så var det A, der var årsag til B.

Laver vi regndans, og det pludselig begynder at regne, tror vi, at det var dansen, der fremprovokerede regnen – også selv om vi måske inderst inde godt ved, at det ikke var. Alligevel danser vi videre.

25BBMnew-orleans-police.jpg

Min pointe er, at hvis du vil være i stand til at gentage din succes igen og igen, skal du behandle dine gode resultater med den samme grad af selvransagelse, som du behandler dine dårlige resultater med.

Hvis du ikke forstår, hvad der skabte din succes, kan du ikke bevidst gentage den. Listen er lang med succesfulde organisationer, der faldt fra tronen, fordi de antog en stabilitet i deres resultater, som ikke var der.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere