Del : SMS
Berlingske Business

Sjældent dansk software-eventyr bliver Entrepreneur of the year

28BBMSPECRAPPNY.jpg
Overskrift
Softwareeventyr: Michael Seifert og Sitecore har skabt et samlet IT-system til marketingfolk. Foto: Malte Kristiansen
28BBMMichael-Seifert2.jpg
Overskrift
Softwareeventyr: Michael Seifert og Sitecore har skabt et samlet IT-system til marketingfolk. Foto: Malte Kristiansen

Sitecore har gjort arbejdet i cyberspace lettere for marketing­folk. Den største danske softwaresucces siden Navision vokser 30 procent om året. Markedet er den store verden, men hovedkontoret er blevet i København, selv om stifteren, Michael Seifert, tilbringer det meste af tiden i USA, hvor Sitecore også på et tidspunkt skal børsnoteres.

Artiklen fortsætter under annoncen

Forkortelser er en forbistring i erhvervslivet, men de har altså stor betydning. Salgsfolkene har deres CRM-systemer – Customer Rela­tions Management – til at holde styr på kunder og kontrakter. Økonomifolkene har deres ERP-system – Entreprise Ressource Planning – til at holde styr på lønninger, lagerbeholdninger, likvide midler, kreditorer og debitorer.

Men marketingfolkene – dem, der skal markedsføre virksomhedernes produkter – sidder med en masse forskellige systemer. Et, der styrer virksomhedens indhold på web-siden og kaldes et CMS-system – Content Management System – et andet, der styrer virksomhedens tilstedeværelse på de sociale medier, og et tredje, der holder styr på kundernes reaktioner på markedsføringen, kaldet CI – Customer Intelligence. Hvert system kan noget helt specielt, men ingen kan det hele samlet, og det er noget bøvl.

pix-lego

Det vil sige, det var det, indtil danske Sitecore kom på banen med sit CXM-system, Content Experience Management, hvor marketingfolkene i et og samme system kan arbejde på alle de platforme, de betjener sig af. Det er de glade for at kunne hos bl.a. Lego, Heineken, Easy Jet, Nestlé, Panasonic, Suzuki, Canon og en lang række andre store globale virksomheder, som har købt Sitecores CXM-platform.

Sitecore er efter 13 år nået så vidt, at selskabet i dag beskæftiger 600 ansatte, omsætter for 615 mio. kr. og kom ud af 2013 med en overskudsgrad på 13,8 pct. I 2012 havde Sitecore den største vækst af alle tilsvarende selskaber i branchen globalt. Af de 558 ansatte sidder 150 i Danmark.

Vi har med andre ord at gøre med et vaskeægte dansk globalt softwareeventyr. Dem er vi ikke forvænte med. Vi har vel ikke haft et siden Navision, der i år 2000 blev købt op af Microsoft. Navision lavede – for det ikke skal være løgn – systemer under akronymet ERP.

28BBMskatepro1.jpg

Men ellers flytter de fleste danske softwarevirksomheder, der har gang i væksten, ofte hurtigt ud af landet. De store markeder er mere spændende og rummer flere muligheder. Der er flere medarbejdere med de rette kvalifikationer.

Bag Sitecore står Michael Seifert og hans team, der grundlagde virksomheden tilbage i 2001 som et firma, der lavede CMS-systemer – altså de systemer, der styrer indholdet på websites. Men siden erklærede Seifert CMS for død. Han har selv sagt, at CMS var som et word-program, hvor man skriver sin tekst ind og printer den ud. Det skaber ikke meget værdi.

Sitecore udviklede i stedet CXM-systemet – marketingafdelingernes store altomfattende system, der giver dem mulighed for at håndtere alle deres arbejdsopgaver samlet i en brugerflade.

28BUSCarl-Hansen-og-Soen.jpg

Præstationen er så stor, at Sitecore bliver Danmarks Entrepreneur of The Year 2014 i konkurrence med 30 nominerede danske virksomheder.

Michael Seifert og Sitecore har taget tilløb til denne titel flere gange. Men i år har virksomheden for alvor distanceret konkurrenterne. Nu skal Sitecore måle sig mod kandidater fra hele verden, når klodens Entrepreneur of The Year kåres i Monaco i juni 2015.

Som juryen bag Entrepreneur of The ­Year konstaterer, er det lykkedes Sitecore at udvikle sin forretningsmodel kontinuerligt.

»Dermed har Sitecore skabt et stærkt fundament og flotte resultater, som tilsyneladende kun overgåes af virksomhedens potentiale,« tilføjes det.

Sitecore Corporation

En af forklaringerne på Sitecores gennembrud er, at selskabet hurtigt efter stiftelsen begyndte at føre sig frem på det amerikanske marked, hvor konkurrencen er hårdest, men mulighederne også størst.

Når det store spring »over dammen« blev taget så hurtigt, skyldes det især Michael Seifert.

Hans forældre blev tidligt skilt, og hans far flyttede til Californien, hvor han grundlagde flere start up-virksomheder. Lille Michael tilbragte alle sine ferier hos sin far i San Francisco, hvor han lærte at programmere som 11-årig. Som 12-årig begyndte han at reparere cykler for folk – dog uden den helt store succes.

Som 16-årig etablerede han sin første danske virksomhed som importør og sælger af IT-udstyr på Fyn, hvor han voksede op. Men hans gik på IT-universitetet i København, var han med til at udvikle DikuMUD – et computerspil, som var forgængeren for kendte videospil som World of Warcraft.

Siden tilbragte han nogle år på Berkeley-universitetet i San Francisco, inden han vendte hjem til Danmark for sammen med kolleger og venner at starte Sitecore.

»For mig var det naturligt, at vi hurtigt gik til USA. Jeg kendte jo landet og det marked, vi skulle ud i. Jeg tror, det blev afgørende for vores udvikling, at vi turde tage det spring hurtigt,« siger Michael Seifert i dag.

28BUSSusanne-H-Lastein.jpg

Siden etableringen i USA er Sitecore »gået global«. Virksomheden har 17 salgskontorer i lige så mange lande – herunder Kina og et udviklingsselskab i Ukraine. Selskabets systemer anvendes i 50 lande.

Potentialet, som juryen i Entrepreneur of The Year omtaler i sin begrundelse, skal udvikles på fire fronter:

1. Der kan stadig udvides meget på det amerikanske marked.

2. Der kan ekspanderes yderligere geografisk i verden.

3. Der kan tilføjes nye programmer og cloud-produkter til den Microsoft-baserede platform, Sitecore benytter i dag.

4. Der kan sælges mere på de markeder i Europa, hvor Sitecore allerede er etableret.

28BBMstadsing3.jpg

At realisere potentialet kræver kontant innovation. Op til 50 pct. af Sitecores omkostninger bruges på innovation og produktudvikling for at sikre, at virksomheden til stadighed er konkurrencedygtig.

Innovationen kræver også penge. Derfor er den amerikanske venturefund Technology Cross Over Ventures nu blevet en del af Sitecores ejerkreds. Det skal ifølge Dagbladet Børsen have sikret Michael Seifert en personlig formue på over 100 mio. kr.

Hensigten er på et tidspunkt at blive børsnoteret i USA. Det rejser naturligt spørgsmålet, hvor længe Sitecores hovedkontor forbliver i Danmark.

pix-børs

Michael Seifert – hovedstifteren – opholder sig mest i Californien. Foreløbig maner han dog til besindighed:

»Danmark er stadig meget vigtigt for os, selv om det kun er en lille del af indtjeningen, der kommer herfra. Det hænger sammen med, at det danske marked er meget modent. Men det betyder omvendt, at det er her, nye tiltag udvikles og bliver testet af. Derudover har Sitecore International, som er rugekasse for nye markeder, også hovedsæde i Danmark,« siger Michael Seifert.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere