Del : SMS

Nu skal TDC ud på vækstsporet

DillingBusiness
Carsten Dilling har vist, at TDC kan drives mere effektivt. Men evnen til vækst mangler han at bevise.

TDCs koncernchef er kendt som en effektiv driftsmand. Carsten Dilling har vist, at han kan gøre teleselskabet agilt. Det kan agere på et hurtigt skiftende marked og stadig tjene penge. Nu vil han dokumentere, at TDC også kan vokse og blive et selskab, danskerne kan være stolte af.

Artiklen fortsætter under annoncen

De fleste receptioner i Danmarks største virksomheder er store tæppebelagte, tyste indgangsportaler, hvor en venlig kvindelig receptionist tager imod bag skranken. Det er anderledes hos TDC, Danmarks store teleselskab.

I receptionen i hovedkvarteret i Teglholmsgade i Københavns Sydhavn vrimler det med folk. Denne formiddag i februar er stolene om det lille runde ventebord til gæster besat af to teknikere og en salgsmand, der diskuterer en bøvlet kunde. De efterlader kagekrummer og halvfyldte plastikkopper med kaffe, da de har fået snakket ud om problemet. I indgangen støder mellemledere tilfældigt ind i hinanden. »Hov, klarer du lige det der opkald fra Lisbeth«. »Ja, det skal jeg nok ordne«.

Ved siden af skranken forcerer tre små kinesere i mørkeblå habitter trappen op til første sal i firspring. Huawei, den kinesiske tele- og mobilproducent, overtager servicen af hele TDCs net den 1. marts. Kinesere har travlt.

ARKIVFOTO 2012 af administrerende direktør i TDC,  Carsten Dill

Den midaldrende gråskæggede funktio­nær i receptionen ligner en af de få TDC-medarbejdere, der har overlevet fra monopolets dage for 20 år siden. Men også han er effektiv og hurtig med parkeringstilladelsen. »Du har den på mobilen nu«.

Han slår ud med armene og trækker på smilebåndet:

»Der ser lidt rodet ud, men det er, fordi vi om et par uger slår TDC og YouSees receptioner sammen – det bliver jo ét selskab fra 1. marts, har du nok hørt.«

TDCs koncernchef, Carsten Dilling, 51 år, kan ikke se, hvad der foregår nede i receptionen fra sit kontor længere inde i bygningen.

Hvis han kunne, ville han næppe være misfornøjet. For den hektiske atmosfære afspejler lige præcis det, som Dilling forsøger at overbevise kunder, konkurrenter, politikere og aktionærer om, at TDC faktisk er blevet: En agil, effektiv tele- og indholdsleverandør, der evner at manøvrere i et ekstremt omskifteligt marked og alligevel tjene gode penge hjem til aktionærerne.

Det seneste årsregnskab for 2013, som Dilling aflagde 4. februar i år, viste ganske vist en faldende toplinje og en bundlinje med et stagnerende driftsoverskud på 4,1 mia. kr. ud af en omsætning på 24 mia. kr.

07BUSkabler.jpg

Men EBIT-marginer på 17 pct. er trods alt stadig ikke hverdagskost i danske virksomheder, der opererer i et hjemmemarked uden økonomisk vækst. Og resultatet var da også bedre, end aktieanalytikerne havde ventet.

Carsten Dilling, i fem år driftsdirektør i TDC og siden 1. juli 2012 også koncernchef, vil gerne gøre det endnu bedre. Effektiviseringen af selskabet skal fortsætte. Mere bliver formentligt outsourcet.

»I det miljø, vi arbejder i, er det ikke nok at optimere og file lidt her og der. Vi må hele tiden gentænke strukturerne og se, hvordan vi kan blive mere produktive.«

Jagt på ny vækstområder

Men den dag Carsten Dilling afleverer TDC til en efterfølger, må selskabet gerne fremstå som en dansk virksomhed, der ikke bare er noget for aktionærerne. Den skal ubestridt indtage positionen som danskernes og danske virksomheders foretrukne leverandør af teleydelser, underholdning, telemedicin, og hvad fremtiden ellers byder på af smarte digitale løsninger.

Desuden skal TDC være en bedre arbejdsplads for medarbejderne, som der er blevet radikalt færre af i de senere år. Tiden som prügelknabe i medierne og offentligheden skal være slut.

»Jeg ved godt, det lyder lidt fluffy, men jeg mener det,« siger Carsten Dilling.

»Jeg har vist – ikke bare som koncernchef, men også i mine andre roller i koncernen, at vi i teamet kan gøre TDC effektiv. Vores målrettede arbejde med kundeoplevelsen skaber effektivitet. Vores IT er outsourcet til indiske TCS (Tata Consultancy Services), servicen af dele vores infrastruktur, mobilnettet er på vej til kinesiske Hua­wei. Vi benytter mange underleverandører – også danske. Vi har valgt leverandører, som også er strategiske partnere. Virksomheder, der kan være med til at flytte TDC op på et endnu højere niveau og sikre, at vi kan håndtere markedets udfordringer.

I den fase, vi nu skal ind i, går vi på jagt efter vækstområder. Mit growth team har identificeret flere hundrede muligheder for vækst, og vi arbejder lige nu seriøst med at kommercialisere de bedste af dem – i indeværende år nok fire til seks af dem.«

Vækst er der i høj grad brug for. De gode resultater på indtjeningssiden er nemlig opnået, selv om toplinjen skrumper. Myndighederne regulerer TDCs og andre teleoperatørers roaming-priser nedad, og salget af mobiltelefoner lever ikke op til forventningerne, primært fordi danskernes foretrukne leverandør, Apple, ikke kan levere de mængder, TDC-kunderne efterspørger.

Store strategiske udfordringer

Men hvordan opnår man egentlig vækst i et så konkurrencepræget marked som det, TDC befinder sig på. Her er der store udfordringer for selv den skarpeste strategikonsulent fra McKinsey. Men god driftserfaring, som Dilling besidder, er sikkert heller ikke af vejen, når opgaven skal løses.

Lad os et øjeblik træde ind i den verden, Carsten Dilling skal agere i:

Hans ejerkreds af aktionærer er i dag spredt – kun et par aktionærer har over fem procent og ingen over ti procent. Men aktionærerne forventer et afkast på linje med det, som TDCs tidligere ejere, fem amerikanske kapitalfonde, bad om, før de endegyldigt trak sig ud af aktionærkredsen for et par år siden. Konkret i 2014 vil det sige et udbytte på 3,70 kr. pr. aktie.

pix-Dilling

Hvis Carsten Dilling ikke leverer på indtjeningen, risikerer han, at et stort globalt teleselskab eller en kapitalfond kommer med et opkøbstilbud.

De politikere, som Carsten Dilling skal håndtere på Christiansborg, forventer, at landets største teleselskab leverer billig neutral netadgang for alle indholdsleverandører. Samtidig skal der i fremtiden kunne holdes fejlfri telemedicinske konsultationer selv i den fjerneste afkrog af landet til en billig penge. Det kræver driftssikkert bredbånd til alle, også selv om det ikke er lønsomt på kort sig.

På fastnet og fiber, som stadig flere kunder efterspørger, fordi det kan transportere store datamængder, er han oppe imod el-selskaberne. De ejes af herreløs kapital og har kunnet tillade sig at grave masser af fiber ned i deres områder, selv om de foreløbig har tabt store milliardbeløb på den forretning.

På mobilnettet er der hele tiden dukket nye lavpriskonkurrenter op som Telmore og Onfone, som TDC har måttet købe op for at imødegå konkurrencen. I Danmark kan man jo være konkurrerende teleoperatør på TDCs og andre operatørers net. Desuden skal Dilling holde øje med de klassiske konkurrenter Telia, Telenor og 3, som er langt større i Norden og internationalt og fremdeles meget aktive på det danske marked, hvor TDC har 90 pct. af sin forretning.

pix-Mast

Endelig er der OTTerne, som Dilling kalder dem. Det står for Over The Top og omfatter selskaber som Google, Facebook og Netflix, hvis tjenester kommer oppe fra skyen. De får adgang til TDC-kunderne via TDCs net, men de betaler ikke noget for den adgang, de tilbyder slutkunden. De lægger sig så at sige oven på TDCs service.

Der skal være plads til OTTerne, uden at det går ud over TDCs egne storkunder som Danske Bank, Nets eller de store hotelkæders og flyselskabers bookingsystemer, som også kræver stor kapacitet af TDCs net.

Endelig er hele markedet for digitalt indhold og underholdning i opbrud. Her er TDC er en stor spiller via de TV-kanaler, musik og filmtjenester, som TDC distribue­rer til kunderne eller selv ejer. Danskerne har taget imod Netflix med kyshånd. Mange hører nu efterhånden musik på Spotify, og de unge ser ofte fjernsyn på en helt ny måde.

I den situation må der tages nogle strategiske valg – ligesom forretningsmodellerne hele tiden må gentænkes.

Vejen frem er pakker

»En vej at gå kunne være at blive en tom bit pipe, der lever af at transportere data. Vi kan levere bits på alle de måder, kunderne kræver. Men hvis vi vil have en attraktiv forretning, er vi også nødt til at satse på indholdssiden. Vi har mange forskellige produkter som TV-kanaler, TDC Play, YouBio etc. Prismæssigt skal vi ikke ligge lavest i markedet, men derimod sammensætte pakker til familierne, hvis medlemmer helst skal bruge alle vores produkter på alle de platforme, de er på. Hvis vi gør det, kan vi samlet levere attraktive ydelser, ikke bare prismæssigt, men også kvalitetsmæssigt,« forklarer Carsten Dilling.

Han tror på, at langt de fleste danske familier gerne vil have en tele- og indholdsleverandør, der samler underholdning, net­adgang og nye digitale tilbud under én hat. Og samtidig har en høj service, når der opstår fejl, eller kunden skal uddannes til at bruge de mange nye muligheder.

TDC

I milliarder kr.20132012Ændr.
i pct.
Omsætning24,626,4-7%
Driftsroverskud (EBITDA)10,110,3-2%
Overskud efter afskrivninger (EBIT)5,05,1-2%
Ebitda-margin41,239,54%
Antal ansatte8.8289.340-5%

»Vi er ude hos 1,5 mio. husstande med TV – bl.a. i kraft af vores kabel tv-forretning. Vi står stærkt hos danskerne. De har tillid til vores systemer, og den position skal vi ekspandere videre på«.

Et af Carsten Dillings nye vækstinitiativer er opkøbet af Blockbuster i Danmark. Den fysiske kæde af filmudlejningsbutikker blev aldrig stor på nettet. Men det skal den nu blive i TDC-regi.

»Vi går ud og laver Danmarks største digitale udlejningsforretning for film. Vi skal nok også give plads for Netflix, der kommer fra skyen. Men vi er selv med på markedet, og det er afgørende,« forklarer han.

Også på andre måder har TDC muligheder som indholdsleverandør. I Storbritannien har man for nylig set, hvordan British Telecom for næsen af Sky TV har købt rettigheder til Premier Leauge-fodbold. Kampene bliver siden fordelt på de enkelte TV-kanaler, som British Telecom distribuerer til kunderne.

pix-TDC-blade

TDC har ikke planer om at overtage Superliga-fodbold i Danmark, men det britiske eksempel viser, hvilke muligheder opbruddet i underholdningsmarkedet skaber for teleoperatører, der også har ambitioner på indholdssiden. Han afviser samtidig, at TDCs toplinje-problemer bunder i, at TDC har forsømt udrulning af fiber, sådan som el-selskaberne, en del kommunalpolitikere og flere teleanalytikere mener.

De peger på, at fibernettet er fremtiden. De tænker udbudsorienteret og tror, at de fleste danskere vil efterspørge fiberkapacitet på 100 megabit ind og ud af nettet, når blot muligheden er der.

Vi skal nok levere telemedicin

Men den udbudsfilosofi køber Carsten Dilling ikke.

»Vi er det selskab, der har lagt mest fiber ud. Hvis vores kunder ønsker fiber, får de det. Vi har lige købt ComX, et selskab med store fiberstrenge i Nordsjælland. Det gjorde vi da ikke, hvis ikke vi satsede på fiber,« forklarer Carsten Dilling.

Han peger på, at fiberudbygningen skal ske i takt med, at danskerne efterspørger større båndbredde.

»Som teleselskab er der mange ting, vi kan bruge penge på. Vi kan øge servicen, vi kan gøre infrastrukturen bedre, vi kan levere mere attraktivt indhold. En Ipad og en PC trækker sjældent mere end 10 megabit, og streaming kan ske med seks megabit i fin kvalitet. Hvorfor så gå ud og levere 100 megabit, før kunderne beder om det.«

pix-TDC-facade

Hvad så med telemedicin, som sygehuspolitikerne er optagede af. De kræver, at staten garanterer fiberbredbånd til alle, også den fattige 90-årige enke i Nørre Bøvelse. Her bliver Carsten Dilling for alvor offensiv og skarp i mælet:

»Jeg synes, vi skal udrulle telemedicin hurtigst muligt i hele landet. Det vil jeg garantere, at vi kan i TDC og tage ansvaret for løsningen end to end. Hvem andre kan det. I stedet for at diskutere, hvordan vi får telemedicin via fiber, skulle politikere hellere koncentrere sig om at effektivisere sundhedsvæsenet, så det bliver endnu bedre. Så skal vi nok sørge for telemedicinen med de rette teknologier – det behøver ikke at være fiber alt sammen,« siger Dilling, hvis selskab til alle tider vil hive så meget som muligt ud af det kobbernet, som TDC ejer og alle har adgang til.

Nye direktører hentes ind

Det opbrud, man mærker på TDC-markedet og fysisk ser udfoldet i TDCs myldrende reception, har også sat sig aftryk på TDCs direktionsgang. På under ti dage i januar er der indleveret opsigelser fra tre direktører. To af dem var fra koncerndirektionen.

Først gik direktøren for TDC Erhverv, Eva Berneke, til KMD som ny administrerende direktør. Siden annoncerede Anders Jensen, der var betroet ansvaret for alle TDCs brands i Consumer, at han ville tage en pause og søge nye udfordringer.

Også udviklingsdirektør i Operations-divisionen, Anders Blauenfeldt har meldt ud, at han forlader koncernen.De to første var ifølge TDC-iagttagere blandt kandidaterne til Carsten Dillings topjob, da han blev foretrukket af bestyrelsen for 19 måneder siden, efter DONG hentede forgængeren Henrik Poulsen væk fra TDC.

Afgangen bekymrer ikke Carsten Dilling. Han har allerede fundet afløseren for Anders Jensen i form af Johan Brammer, der tidligere har arbejdet for TDC og nu hentes ind fra headhunterfirmaet Egon Zehnder. Fra 2009 til 2012 var Brammer direktør for TDC Mobil.»I et foretagende med 9.000 ansatte og ca. 500 ledere er der jo en del direktører, og det er naturligt, at nogle forlader os fra tid til anden. Det er fint, at vi kan uddanne ledertalent som naturligt efterspørges af andre virksomheder,« siger Carsten Dilling.

Selv sporer han TDC ind på vækstkursen. Den fase, selskabet nu er i, er absolut spændende for en koncernchef, der altid har været driftsmand, men også har en stærk sælgerbaggrund fra IBM,Columbus IT og Ementor.

Mulighederne på markedet overstiger truslerne, mener Carsten Dilling. Det gælder om at vælge de lederkandidater, der med vækst mindset viser sig at være rigtige, eller lynhurtigt kan omstille sig, hvis kunderne kræver noget andet.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere