Berlingske Business

Morten Strunge anmelder »Maker«

31BBMmaker2.jpg
Overskrift
31BBMfilm-Morten-Strunge.jpg
Overskrift
Foto: Liselotte Sabroe
31BBMmaker-still-Nemo.jpg
Overskrift
31BBMmaker-still-LM.jpg
Overskrift
31BBMmaker-still-Dale_MF.jpg
Overskrift
Maker: Still-billede fra filmen, der er skabt af Mu-Ming Tsai og finansieret via crowdfunding.
31BBMfilmmaker_logo_red.jpg
Overskrift
31BBMMaker_EDM.jpg
Overskrift

Velkommen til Berlingske Business Magasins forpremiere på årets dokumentarfilmfestival CPH:DOX. Vi lader her tre erhvervsfolk anmelde tre businessfilm, der vises på festivalen i november.

Artiklen fortsætter under annoncen

Hvem så »Maker – a documentary on the maker movement«?

Det gjorde Morten Strunge, der har skabt Onfone som han i 2011 solgte til TDC, og som i øjeblikket er i gang med at revolutionere bogverdenen med sin lancering af Mofibo – en form for bøgernes Spotify.

Hvad handler filmen om?

I »Maker« møder vi en ny generation af opfindere, der har taget topmoderne teknologi til sig og lagt grunden for det, der allerede kaldes for den tredje industrielle revolution. De kalder sig selv makers og hvis man ikke har hørt om maker-bevægelsen eller ikke helt har fanget, hvad den går ud på, så kan man lære alt, hvad den går ud på i filmen Maker. Rundt om i kældre, på messer og på nettet vokser maker-bevægelsen i størrelse og betydning. For hvorfor følge de traditionelle produktionsformer med alle deres mange begrænsninger, når man bare kan gøre det hele selv? I en verden med 3D-printere og crowdfunding er vilkårene for produktion ændret for altid. Og den charmerende gruppe af makers får det bedste ud af det. Kerneværdierne i bevægelsen er fællesskab, videndeling og kreativitet. Alle kan være med. Og pointen er faktisk, at alle bør være med.

31BBMfilm-Bitcoin.jpg

Hvad synes Morten Strunge om filmen?

»Det er en fin dokumentar. Meget inspirerende. Jeg har aldrig hørt om en dansk maker-bevægelse, og vi er slet ikke der, hvor maker-bevægelsen er i filmen. Vi sidder stadig og diskuterer, hvordan man skal crowdfunde til større virksomheder.«

Hvad er potentialet i maker-bevægelsen?

»Jeg tror, at både Crowdsourcing, crowdfunding og co-creation bliver en del af fremtiden.«

»Man skal passe på, at man ikke gør det til fremtiden, som man gør i filmen, men mere fokusere på at gøre det til et fedt område, hvor man kan innovere, og virksomheder kan tage de her ideer til sig. Jeg tror stadig, at størstedelen af markedet vil være masseproducerede varer, og den virkelighed, som filmen beskriver, kommer til at leve parallelt hermed.«

BM

»Men jeg tror ikke, at det alene bliver fremtiden, som de siger i filmen. De glemmer, hvor meget brand power betyder. Tænk blot på alle dem, der sidder i kø for at få Apples iPhone 6.

»Perspektivet ved crowdsourcing er fascinerende. I dag kan du hyre 100 mand, som sidder og programmerer på noget, du vil have udviklet, og det koster det hvide ud af øjnene. Hvis du derimod laver det open source, så kan der sidde en million mennesker rundt om i hele verden og udvikle på dit produkt og gøre det bedre og bedre. Det betyder, at du får samlet mange flere hjerner sammen, der udvikler sammen. Du får samtidig også en kundegruppe. Det giver dig kæmpe virale effekter.«

»Crowdfunding bliver en finansieringsform, der vil eksistere parallelt med venture kapital miljøet. Der er også et behov for, at venturekapitalmarkedet får konkurrence. Det er en indspist lillebitte branche, som klør hinanden på ryggen og er buddies. Det er sundt, at der kommer et alternativ.«

Morten Strunge gav filmen fire ud af seks stjerner.

(FILES) The Apple logo is seen in this September 11, 2012 file p

 

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Afkastene i Sampensions markedsrenteprodukt 3 i 1 Livspension har været ganske pæne og landede i 2016 på 8,4 % for en 45-årig kunde med moderat risiko. Dermed placerer Sampension sig foran mange konkurrenter på årets afkast.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen