Del : SMS
Berlingske Business

Her er virksomheden med landets stærkeste image

Jørgen Vig Knud
Overskrift
Jørgen Vig Knudstorp Foto:
 
 

For tredje år i træk sætter Lego sig på tronen som den danske virksomhed med det stærkeste image. Det viser ny omfattende imageanalyse.

Artiklen fortsætter under annoncen

Danske erhvervsledere er enige. De har endnu engang udpeget legetøjsgiganten Lego som den danske virksomhed med det bedste omdømme.

Det viser Berlingske Business Magasins imageanalyse af 140 kendte og toneangivende virksomheders i Danmark.

Lego napper førstepladsen foran stærke danske virksomheder som Novo Nordisk, A.P. Møller - Mærsk, Novozymes samt svenske IKEA.

Årsregnskab fra Lego

»Legos image er ekstremt stærkt og homogent i alle målgrupper og stærkere end nogen sinde før. Og specielt i år, hvor de 140 virksomheder i undersøgelsen generelt mistes imagepoint i forhold til sidste år, går Lego igen stærkt frem i den bagvedliggende imagescore. Det er specielt på parametrene konkurrenceevne, finansiel styrke, innovation og ledelse, at Legos imaget går frem i år,« siger adm. direktør Palle Klinke Hansen fra IFO – Instituttet for Opinionsanalyse, der står bag Imageanalysen.

22BBMJoergen-Vig-Knudstorp.jpg

Det er ti år siden, at Lego så ned i afgrunden og Lego-ejer Kjeld Kirk Kristiansen måtte sælge sine elskede Legoland-parker til kapitalfonden Blackstone for at sikre Lego den fornødne likviditet.

skovhus

 

Siden er det gået støt og roligt fremad, og særligt de seneste år har været en lang succeshistorie.

2014 blev Legos hidtil bedste år. En totalomsætning på knap 29 mia. kr. og et overskud på næsten 9 mia. kr. En organisk vækst på 15 procent og tocifrede procenttal for væksten i alle de markeder, hvor den danske legetøjsgigant er til stede. Vel at mærke i en branche, hvor den generelle vækst kun var på et par procent.

22BBMKnudstorp.jpg

Lego er det klareste eksempel på, at godt image, gode resultater og stærk ledelse hænger sammen, vurderer redaktør for Berlingske Business Magasin, Claus Skovhus.

»Det interessante i årets imagemåling er, at virksomheder, der evner at gennemføre en turnaround med fokus på kerneforretningen, bliver belønnet. Lego har været turen igennem, og siden Lego genopfandt sig selv for godt ti år siden med afsæt i kernefortællingen, er det kun gået en vej – frem. Royal Unibrew udviser en tilsvarende succesfortælling, og er i år tæt på at overgå den mægtige storebror Carlsberg i bryggeribranchen. Tilsvarende er Danske Bank i gang med at genvinde fordums styrke,« forklarer Claus Skovhus.

office

 

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere