Del : SMS
Berlingske Business

Her er Danmarks rigeste familie

Danmarks rigeste families formue er bygget på Lego-klodsernes massive succes over hele verden. Kirk Kristiansen-familien topper listen over landets rigeste i Berlingske Business Magasin. Læs om generationerne bag erhvervseventyret Lego.

Det tager kun fire minutter at køre igennem Billund. Det lyder ikke prangende. Det gør indbyggertallet heller ikke. Rundt regnet 6.000 hører hjemme her. Men Billund er ikke bare en by i Sydjylland. Byen er Lego-klodsens hovedstad. Det er her, Legos historie begynder. Det er her, Legoland findes.

Og det er den by i kongeriget Danmark, hvor landets rigeste familie – Kirk Kristiansen – har sine rødder. Familiemedlemmerne kerer sig om byen og har i generationer flittigt brugt familiens Lego-stempel her.

Lego-klodsens hovedstad rummer da også Danmarks næststørste lufthavn, som fra første færd blev bekostet af Lego-familien. Og meget, meget mere.

I de senere år har Lego og familien bag udstyret byen med en international skole, boliger, kontorhus til designere og marketingfolk og parkeringshus til de mange Lego-ansatte, som dagligt pendler til Billund. Men ambitionerne er endnu større. Sammen med byen Billund har familien visioner om at gøre byen midt på heden til Børnenes Hovedstad – ikke blot i Danmark, men globalt.

Familiens vision er nemlig ikke blot at producere legetøj, men at udvikle børns leg og læring. Lego er, siger lektor Martin Jes Iversen fra Center for Virksomhedshistorie på CBS:

»Den største og stærkeste virksomhedsfortælling, vi har i Danmark. Den indeholder alle de gribende ingredienser, der skal være i en sådan historie. Virksomhedens bærende værdi om at sætte system i legen er en meget stærk identitet.« I midten august var anden, tredje og fjerde generation af slægten samlet i Billund: Farmor Edith, hendes søn Kjeld, svigerdatteren Camilla og de tre børnebørn, Sofie, Thomas og Agnete. Alle storsmilede.

Det var dagen, hvor grundstenen til »Lego House« blev lagt, og et nyt blad blev vendt i Lego-familiens historie: Et museum – et oplevelsescenter – hvor børn og barnlige sjæle i 2016 kan gå på opdagelse i Legoklodsernes univers og Legos fascinerende historie. Værdierne og historien var helt centrale den dag i august, hvor grundstenen til Lego House blev lagt af familien Kirk Kristiansen. Seks grå betonklodser med Legos seks kerneværdier – formuleret på engelsk – blev stablet oven på hinanden: Imagination, creativity, fun, learning, caring og quality.

Som Kjeld Kirk Kristiansen sagde: »Et sted, hvor alle og enhver kan opleve Legos idé blive til virkelighed.«

Forventningen er, at 250.000 besøgende hvert år vil gæste oplevelsescenteret, når det står færdigt.

24BBMlego6.jpg

Artiklen fortsætter under billedet
24BBMlego6.jpg
I 1979 rykkede tredje generation – Kjeld Kirk Kristiansen – ind i Lego-ledelsen, da han vendte hjem fra studie og arbejdsår i Schweiz.

Første og anden generation – eventyret på heden

Den første betonklods – fantasiklodsen –placerede farmor Edith Kirk Christiansen og barnebarnet Thomas Kirk Kristiansen. (se foto).

Farmor Edith var gift med Gotfred Kirk Christiansen, der var søn af grundlæggeren af Lego. Han hed Ole Kirk Christiansen og rummer sin helt egen lille magiske iværksætterhistorie. Han blev født i Sønder Omme i 1891 som et af ti børn i en indremissionsk husmandsfamilie. Seks år gammel blev Ole Kirk Christiansen sendt ud for at tjene som vogterdreng. Skolen passede han hver anden dag.

Som 13-årig kom han i lære som snedker og tømrer, og efter et par på valsen som omrejsende håndværker i Europ, blev han selvstændig, da han købte Billund Maskinsnedkeri- og Tømrerforretning.

Det var vanskelige tider. Helt elendigt bliver det under landbrugskrisen i 1930erne. Ole Kirk Christiansen skiftede spor og gav sig i kast med at producere trælegetøj. Hans ni søskende kautionerede omend nødtvungent. De var noget skeptiske. Var det nu også en nyttig beskæftigelse? Men det gik, selv om begyndelsen var svær, og den lille virksomhed blev for tredje gang ramt af brand i værkstedet i begyndelsen af 1940erne.

Gesjæften var undervejs blevet til et aktieselskab med Ole Kirk Christiansen, hans hustru og fem børn som aktionærer. Fra 1950 havde firmaet fået sig en juniorchef, Gotfred Kirk Christiansen. Han var det barn, der havde strittet mindst imod, da faderen i 1947 havde købt en plast­sprøj­te­støbe­maskine, så man kunne støbe byggeklodser efter engelsk forbillede. Byggeklodser, som ad åre kom til at hedde Lego Mursten. For at spare lidt på omkostningerne optrådte tredje generation, Kjeld Kirk Kristiansen og hans søster Gunhild som fotomodeller på emballagen allerede i 1951.

Senior og junior, Ole og Gotfred, var pavestolte, da de danske legetøjsforhandleres blad Legetøjstidende i 1950 skrev en artikel om »Lego-eventyret på den jyske hede«, men de var ikke helt enige i magasinets spådom om, at plastic aldrig ville kunne fortrænge trælegetøjet. På vej til en legetøjsmesse i midten af 1950erne fik Gotfred ideen til at rendyrke og markedsføre byggeklodserne som »systemlegetøj«. I 1960erne, da pengerigeligheden blev større, begyndte salgskurverne for alvor at skyde i vejret for legetøjet fra Lego. Og beskæftigelsen i Lego voksede fra 450 i 1960 til 4.000 i 1968. Det var også i de år, at virksomheden begyndte sin internationalisering. Og turistattraktionen og udstillingsvinduet Legoland kom til.

Lego-eventyret kunne være stoppet brat i 1969, da familien blev ramt af personlig tragedie. Gotfred og Edith Kirk Christiansens datter Hanne blev sammen med sin ven dræbt i en bilulykke – sønnen Kjeld, der sad på bagsædet, blev alvorligt kvæstet. Gotfred Kirk Christiansen tabte i en periode gnisten og overvejede da også en overgang at sælge selskabet. Det gjorde han dog ikke, men i stedet fik selskabet sin første administrerende direktør hentet uden for egne rækker, Vagn Holck Andersen.

 

www.business.dk > Business Magasin

Artiklen fortsætter under billedet
24BBMlego3.jpg
Camilla og Kjeld Kirk Kristiansen fik til opgave at lægge fornøjelsesklodsen, da grundstenen skulle lægges til Lego House.

Tredje generation – sjovt at lege

Fun – fornøjelseskloden – blev sat på plads af Kjeld Kirk Kristiansen og hans hustru Camilla. (Se foto)

I 1979 rykkede tredje generation – Kjeld Kirk Kristiansen – ind i Lego-ledelsen, da han vendte hjem fra studie og arbejdsår i Schweiz. Det blev gode år for Lego. Han redefinerede legetøjskoncernens kommercielle livssyn. Lego var andet end legetøj.

Det var legematerialer, der udviklede børn i alle aldre. Lego skulle ikke bare sælges i æsker, men i temaer og universer. Siden kom Lego Duplo, Lego Technic, Lego Borg, Lego Creator, Lego City og mange flere.

Kjeld Kirk Kristiansens vision skabte grundlaget for ti års uafbrudt vækst. Ikke mærkeligt, at danske erhvervsledere den gang tillagde Lego det bedste image blandt danske virksomheder.

Men så kom det nye årtusind og milliardunderskuddene, mislykkede brandingstrategier, hvor Lego fejlede med computerspil og udvandede sit varemærke med gummistøvler og skoletasker. Lego fjernede sig fra sin oprindelig idé og fra troen på Lego-klodsens værdi.

Kjeld Kirk Kristiansen var langt nede. Et salg truede. De færreste troede, at Lego havde en fremtid som selvstændig dansk virksomhed.

I 2004 opgav han topchefstillingen og overlod posten til Jørgen Vig Knudstorp, der siden er blevet symbolet på den turn­around, som Lego har præsteret. Lego præsterer atter topresultater.

lars

Fjerde generation – Lego-ambassadører

Edith Kirk Christiansens to børnebørn – Sofie og Agnete – fik opgaven at sætte omsorgsklodsen på plads.

Sammen med broderen Thomas skal de ad åre tage vare på Lego i fremtiden, men på en anden måde end faren, farfaren og oldefaren, der alle har stået i spidsen for driften af virksomheden.

Aktierne i familiens pengetank, Kirkbi, er i dag ejet af Kjeld Kirk Kristiansen og hans tre børn i fire lige store dele.

De tre søskende har alle tillidsposter i Lego i dag, men ingen af dem er ansat i virksomheden, og intet tyder på, at de en dag bliver en del af den daglige drift.

Familiens rolle er i dag som aktive ejere, mens posterne som bestyrelsesformand og administrerende direktør er besat af professionelle erhvervsfolk. Lego bliver ledet med et langsigtet perspektiv, men med en kommerciel disciplin, som om den var en børsnoteret virksomhed.

Den ældste datter, Sofie Kirk Kristiansen, driver en vildtpark nær Billund, mens hendes bror, Thomas Kirk Kristiansen, og lillesøsteren, Agnete Kirk Thinggaard, koncentrerer sig om landbrug og hesteavl. Passionen for heste deler børnene med deres far. Især Thomas’ og Agnetes investeringer trækker deres resultater i minus, fremgår det af deres holdingselskaber.

35-årige Thomas Kirk Kristiansen er i dag medlem af Legos bestyrelse, næstformand i Lego Fonden og medlem af bestyrelsen i familiens investeringsselskab Kirkbi. Han deltager også i introduktionsmøder for nye medarbejdere. Det ældste af de tre børn – 36-årige Sofie sidder i bestyrelsen for Lego Fonden, som får flere og flere penge og derfor bliver mere aktiv. Lillesøster 30-årige Agnete har også plads i Lego Fonden, og hun er ligeledes medlem af bestyrelsen i Edith & Gotfred Kirk Christiansen Fond.

I 2010 fortalte Thomas Kirk Kristiansen om sit forhold til familiens virksomhed i et interview i Legos personaleblad. Han fortalte blandt andet, at det ikke altid havde været lige sjovt at vokse op i Billund.

»Vi var altid lidt anderledes end andre og ville egentlig bare gerne være ligesom de andre børn. Samtidig havde vi en far, der arbejdede virkelig meget og var meget ude at rejse. Det betød, at vi tog afstand fra virksomheden. Vores forældre ville ikke lægge pres på os, og far har altid sagt, at han ikke forventede, vi skulle gå ind i virksomheden.«

Thomas Kirk Kristiansen afviste også i interviewet, at han en dag vil sætte sig i direktørstolen. Men han kommer givetvis til overtage posten som næstformand i Legos bestyrelse den dag , hvor faderen stopper.

»Det er muligt, at jeg kunne tage de uddannelser, der skal til for at besætte en direktørpost, men jeg synes ikke, det er det, der giver mest mening. Det er bedre at finde de rigtige folk til at løfte opgaven, og familien kan så bidrage med noget andet – for eksempel ved at være ambassadører for Lego-værdierne, der er kommet fra familien gennem flere generationer,« sagde han til personalebladet.

26BBMNina-og-Hans-Rye3.jpg

Artiklen fortsætter under billedet
24BBMFundament-til-Lego-Hou.jpg
Camilla Kirk Kristiansen og Edith Kirk Kristiansen (Foto: Robert Attermann / RED STAR / Scanpix/Scanpix 2014)

Danskerne og Lego

Som danskere er vi stolte af Lego og deres bidrag til vores nationale identitet, forklarer lektor Martin Jes Iversen fra Center for Virksomhedshistorie på CBS.

»Vi vil gerne identificeres med kvalitet, læring, pædagogik og ordentlighed. Vi kan lide historien om produktet og virksomhedens historie. Samtidig er Lego en global succesfuld virksomhed. Den giver overskud, og den skaber rigdomme,« siger han.

Men vi er også som danskere interesseret i familierne bag de store virksomheder, fordi de er kulturbærere, pointerer han.

»Mærsk Mc-Kinney Møller var den førende kulturbærer af det industrielle borgerskab i Danmark. Nu er den gamle Hr. Møller borte, og så er der andre familier, som bliver fremtrædende,« siger Martin Jes Iversen.

Familien Kirk Kristiansen er dog ikke i samme grad kulturbærer. Det skyldes, at fjerde generations rolle i virksomheden er mere udvisket. De dukker sjældent frem offentligt og mest i forbindelse med kongehuset og i forbindelse med deres investeringer og fritidsinteresser.

»Det er ikke tydelige forbindelseslinjer mellem familien og virksomheden. Det behøver der heller ikke at være, i og med at det er en familieejet virksomhed, men det kan blive problematisk, fordi det er en fortælling, som mange danskere identificerer sig med. Hvad med dem, der vier hele deres arbejdsliv til Lego? Er deres formål med tilværelsen at skabe flere værdier til familien eller at skabe kvalitet i leg? Det bliver man som hovedrig familie nødt til at forholde sig til,« vurderer Martin Jes Iversen.

 

Artiklen fortsætter under billedet
24BBMlego5.jpg
Caring: Agnete Kirk Thinggaard og Sofie Kirk Kristiansen tog sig af omsorgsklodsen. Foto: Robert Attermann

Følg med i morgen på Business.dk og få det fulde overblik over de rigeste danskere anno 2014. Læs fortællingerne om familierne og formuerne, se interaktive grafikker, billedserier og TV.

0 Kommentarer

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere