Del : SMS
Berlingske Business

Har du styr på din innovationsfilosofi?

27BBMThomas3.jpg
Foto: Gregers Heering

Innovation handler ikke kun om at få gode ideer, men nok så meget om at skære dem til og implementere dem. Læs her om fire vigtige principper for, hvordan innovation fungerer.

Artiklen fortsætter under annoncen

Hvorfor går det ofte galt, når ledere prøver at gøre deres firmaer mere innovative?

En faktor er selvfølgelig, at det er mere risikabelt – i hvert fald på den korte bane – at prøve noget nyt i forhold til business as usual. Den slags risiko kan være svær at undgå. Men der er også en anden vigtig fejlkilde, som er nemmere at gøre noget ved: Din innovationsfilosofi.

Kort fortalt: Mange ledere har en forståelse af begrebet – kald det en mental model eller en filosofi for innovation – der er enten unuanceret eller direkte forkert.

13busbirgittehass.jpg

Hvis ledere f.eks. tror, at innovation kun handler om at få gode ideer, så lægger de for meget vægt på idéfasen og glemmer at understøtte det meget mere krævende arbejde med at implementere ideerne. Tror man, at ideer fødes perfekte og ikke behøver blive udfordret, så investerer man alt for meget i dem, før man opdager børnesygdommene. Og så fremdeles.

Din innovationsfilosofi har meget konkrete konsekvenser i den virkelige verden, og hvis du bygger på de forkerte antagelser, så går det galt.

Det er dette punkt, jeg her vil sætte fokus på. Jeg har brugt de sidste godt ti år på at forske i innovation, som det foregår i praksis i store og små organisationer verden over, og for to år siden udgav Harvard Business Press min bog »Innovation as Usual«. Min forskning fokuserer ikke på R&D-afdelingen, men på, hvordan folk i ganske almindelige job kan skabe bedre resultater gennem innovation.

På baggrund af det arbejde har jeg nedenfor opridset fire vigtige principper for, hvordan innovation fungerer. Listen er langtfra komplet, men de fire principper beskriver nogle af de områder, hvor folk og firmaer hyppigst går galt i byen. Hvis et eller flere af principperne er i konflikt med et initiativ, som dit firma er i gang med at sætte i søen, kan jeg varmt anbefale, at man giver initiativet et ekstra eftersyn, før der trykkes på startknappen.

pix-flag

1. Innovation handler om at skabe resultater

Jeg bruger en meget enkel definition af innovation: at skabe resultater gennem at gøre noget nyt. Men mange såkaldte innovationsinitiativer har ikke den fjerneste kobling til firmaets strategi eller bundlinie.

En undersøgelse fra 2012 af 260 firmaer viste f.eks., at kun 37 procent af firmaerne havde en eksplicit plan for, hvordan deres innovationsaktiviteter hang sammen med firmaets overordnede mål og strategi.

Tendensen ses også til firmaarrangementer, hvor de ansatte bliver sat til at bygge tømmerflåder eller male gruppemalerier. Det betragtes som en slags innovationstræning, fordi de føles kreative og anderledes.Men reelt er koblingen til det praktiske arbejde med innovation ofte til at overse. Sat på spidsen drejer disse aktiviteter sig mest af alt om at tilføre lidt energi og underholdning til en ellers knastør række foredrag fra firmaets topledere. Den tilgang kan hurtigt medføre, at innovation bliver opfattet som noget lidt letbenet støj, som kun trækkes frem af skuffen til festlige lejligheder.

Innovation, der ikke er rettet mod at skabe resultater, kan være nødvendigt i en R&D-afdeling, der forsøger at begå grundforskning. Men i resten af virksomheden er målløse innovationsaktiviteter som regel ikke et sundshedstegn. I det sekund, man kaster sig ud i innovation for innovationens skyld, er der en stor risiko for, at man spilder sine kræfter. Samtidig begynder ens kollegaer at se innovation som noget useriøst pjat. Det medfører, at de mere karriere­orienterede folk holder sig langt væk fra emnet. Det er essentielt, at innovation er fokuseret på at skabe resultater.

2. Don’t think different – act different

Hvis den kreative klasse har et kampråb, er det nok think different, udødeliggjort af Steve Jobs. Men kampråbet er misvisende, for innovation handler ikke om at tænke anderledes. Det handler om at opføre sig anderledes.

Distinktionen er essentiel. Alt for mange ledere tror, at det primært drejer sig om at motivere og inspirere deres ansatte, og udsætter dem derfor for en række peptalks om hvad Silicon Valleys forskellige rockstjerne-CEOs går og laver af vilde projekter. Fokus er på den visionære start eller det imponerende slutresultat, uden at mellemregningen nødvendigvis tydeliggøres. Men det, folk mere end noget andet har brug for, er svar på spørgsmålet »hvad skal jeg gøre anderledes i min hverdag for at lykkes med innovation?« Og det giver vi dem alt for sjældent.

Forvirringen opstår, fordi innovation indebærer forskellige udfordringer afhængigt af, hvor i firmaet du sidder. Hvis du sidder i topledelsen, er innovation mest af alt et strategisk spørgsmål, der til dels kan afklares gennem omtanke og god analyse.

Men for nærmest alle andre er innovation en taktisk udfordring, der kræver en dybere forståelse af, hvilke vaner og adfærdsmønstre, vi skal ændre på. Som jeg har beskrevet i min bog, handler innova­tion blandt andet om at sætte et klart fokus, at øge kontaktfladerne mellem forskellige folk, at teste ideer lynhurtigt, at filtrere ideer systematisk, og at mestre det politiske spil. Før du og dine ansatte forstår innovation på et så lavpraktisk niveau, kommer man som regel ingen vegne.

28bus-Pix-Buko_nyindpakning.jpg

3. Dit firma behøver ikke være skørt og start-up-agtigt

Der hersker i dag den udbredte opfattelse, at vejen til innovation går gennem at efterligne Googles firmakultur, med deres hundevenlige arbejdspladser, farverige mødelokaler og dresscodes, der til forveksling minder om en søndag formiddag i Ikea. Ja tak til sandaler, nej tak til slips og jakkesæt.

Opfattelsen er på mange måder en historisk arv fra reklamebranchen, som tilbage i 1950erne var de første til at forstå, at der var et marked ikke blot for kreative produkter, men også for kreative processer. Branchen har sidenhen gjort sit yderste for at brande kreativitet som noget helt særligt og magisk, som almindelige dødelige ikke kan finde ud af, og som bedst foregår i det organisatoriske svar på en pangfarvet kravlegård.

Problemet er, at den højkulørte tilgang til innovation ikke virker særligt godt i firmaer, hvor man af gode grunde ikke kan smide jakkesættet. Banker, hospitaler, flyselskaber, forsikringshuse og mange, mange andre organisationer har naturligt nok en mere seriøs firmakultur. Den kultur tjener dem grundlæggende set godt og indgyder den nødvendige tillid blandt deres kunder. Det er ikke et tilfælde, at antallet af ansigtspiercede advokater kan tælles på ganske få hænder.

Forsøg på at lave almindelige firmaer om til kreative kravlegårde går sjældent godt. De gode nyheder er, at man sagtens kan være innovativ uden hawaiiskjorte. Det gælder om at sikre, at de innovationsfremmende vaner, som man søger at etablere, ikke udstødes af firmaets kulturelle immunforsvar, men derimod positioneres på en måde, så det passer ind i den eksisterende kultur.

4. Det handler ikke kun om ny teknologi

Det er svært i disse dage at åbne et nyhedsmedie uden at høre om førerløse biler, 3D-printere, robotlæger og kunstig intelligens. Innovation er tæt knyttet til ny teknologi, og der er da ikke megen tvivl om, at teknologiforskrækkede virksomheder vil få det svært i fremtiden.

Men der er også en fare i at blive teknologiforblændet – for der er masser af gode ideer, der ikke er knyttet til ny teknologi. Mit yndlingseksempel er den rullende kuffert, som først kom på markedet i 1972 – dvs. vi puttede en mand på månen, før vi satte hjul på kufferter.

Kufferteksemplet er ekstremt, men det står ikke alene. I næsten alle de industrier, jeg har arbejdet med, har jeg set eksempler på indtægtsgivende innovationer, der først kom på banen år eller endda årtier efter den teknologi, der muliggjorde dem. Firmaer, der kun fokuserer på ny teknologi, risikerer nemt at overse de landvindinger, vi kan gøre med den teknologi, vi allerede mestrer.

Pointen er, at der er to meget forskellige kompetencer, man er nødt til at fremme i sin virksomhed. Den ene er at have fingeren på pulsen i forhold til ny teknologi og de nye muligheder og løsninger, som teknologien bibringer os. Den anden og mindst lige så vigtige kompetence er evnen til at forstå mennesker og de problemer, som de døjer med. Uden den evne er det vanskeligt at gennemskue, hvilke af de mange nye teknologiske muligheder der rent faktisk vil gøre en forskel for forretningen.

www.wedellsblog.com

Hvem har verdens bedste ide?:

 

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere