Del : SMS
Berlingske Business

Forgyldt dansk iværksætter: Her er opskriften på min succes

Mads Faurholt-Jørgensen har som 30-årig prøvet mere end de fleste i en hæsblæsende karriere, der har ført ham verden rundt. I dag er han iværksætter og medstifter af selskabet Nova Founders Capital, der er så lovende, at selskabet netop har modtaget 300 mio. kr. fra amerikanske storbanker.

Mads Faurholt-Jørgensens leveregel er: There’s less competition in the impossible. Han har nemlig en tyrkertro på, at det handler om at skille sig ud.

Det gør han så også. Alene et blik på hans CV fortæller om en ung mand, der har prøvet mere end de fleste. Og i tempo, som kan gøre de fleste forpustede.

I summarisk form: Han har været en af de yngste associates hos det globale konsulenthus McKinsey & Co., og 25 år gammel forlod han den attraktive stilling for at afprøve sine iværksætterevner. Et år senere blev han chef for 3.500 medarbejdere i Asien – i verdens dengang hurtigst voksende virksomhed, Group­on. For tre år siden stiftede han sammen med Raphael Strauch og Stefan Bruun investeringsselskabet Nova Founders Capital, der i dag beskæftiger 400 medarbejdere og er værdisat til lidt over en mia. kr.

Målet er at bygge et stort finansielt konglomerat af onlinebanker og forsikringsselskaber, formueforvaltning og måske endda en dag et pensionsselskab gennem investeringer eller ved selv at etablere selskaber.

Artiklen fortsætter under billedet
24BBMMads-Fauerh.jpg
Mads Fauerholt- Jørgensen fra NOVA FOUNDERS CAPITAL

Solen havde magt den dag før påske, da Berlingske Business Magasin mødte Mads Faurholt-Jørgensen på Østerbro. Han sad i vindueskarmen med telefonen klistret til kinden og talte og talte. Indimellem rejste hans sig, vandrede rundt, satte sig ved mødebordet, rejste sig igen efter en stund for at vende tilbage til yndlingspladsen i vindueskarmen. Den dag arbejdede han hos Nova Founders Capitals danske onlineselskab Samlino, der sammenligner priser på finansielle ydelser eksempelvis på forbrugslån, bilforsikringer og mobilabonnementer.

Mads Faurholt-Jørgensen er netop flyttet til London. Faktisk har han ikke boet i Danmark i ti år. Før London boede han i Zürich i Schweiz. En gang om måneden er han i København på Østerbro, fordi han er et »enormt familiemenneske«. Han taler også med sin far og mor hver dag, uanset hvor i verden han er. Egentlig skulle han aldrig være flyttet hjemmefra, betror han.

Han beskriver sig selv som en insecure overachiever, der gerne vil være bedre til alt. Men selvtilliden fejler dog ikke noget, da han fortæller om sine bedrifter.

Arbejdet sluger ham helt. Det er en hobby. Han står op klokken seks og går i seng et par timer efter midnat, fordi hans hverdag er fyldt af samtaler på tværs af tidszoner. Han rejser så lidt som overhovedet muligt. Det giver for meget spildtid, vurderer han. Hidtil har han brugt meget tid i Schweiz og Hongkong. Fremadrettet vil de fleste timer blive lagt i London.

Hans liv er, siger han, fyldt med problemer. Ikke fordi Nova Founders Capital har flere problemer end andre virksomheder. Sådan er det bare. Iværksætteri er en form for sadomasochisme, betoner han. Der er også mange søvnløse nætter, hvor man ligger og banker hovedet i puden, fordi man tror, det hele falder sammen den næste dag. Og det også ensomt at være iværksætter.

Han husker stadig med gruen malet i ansigtet, hvordan en medarbejder prøvede at sige op, mens han og partneren endelig havde taget en uges ferie. Men ikke nok med, at han ville sige op. Han prøvede samtidig at snuppe medarbejdere og virksomheden med sig i farten. Og minsandten om han ikke også havde fået sat gang i skidtsnakken om Faurholt-Jørgensen og Strauch, som det tog dem to år at mane i jorden.

Eller da en konkurrent i Taiwan fik det lokale finanstilsyn overbevist om, at et af deres selskaber begik ulovligheder. Syv måneders arbejde med at få kontrakter var forduftet på 24 timer. Det tog tre måneder at løse.

»Jo større du bliver, desto flere prøver at ramme dig som skydeskive.«

Historien om 30-årige Mads Faurholt-Jørgensen begynder ikke langt fra det vindue, hvor han sad og talte i telefon lige før interviewet. Som dreng boede han på Willemoesgade på Østerbro. Moderen var socialrådgiver og faderen journalist hos Danmarks Radio. Forældrene blev skilt, da Mads var halvandet år. Pengene var ikke store, så lille Mads fik ofte at vide, at dette og hint var der ikke råd til. Ønskede han sig noget, måtte han selv bidrage. Derfor spænede han som otteårig rundt på Bellevue Strand og samlede flasker. Senere delte han reklamer ud.

Da han var ti, blev han studievært på »Børnerapporten« på DR, og senere producerede han radioprogrammer sammen med faren på P4 med titlen »Jørgensen & Søn«. I studiet var blandt andet Dansk Folkepartis stifter, Pia Kjærsgaard, og skuespiller Lars Bom. Og en overgang var han ansat hos McDonald’s. Det arbejde husker han som noget af det hårdeste, han har prøvet.

Modet til at turde tage en risiko tilskriver han sine forældre, der begge har skiftet karrierespor. Faren, der sagde jobbet som journalist op som 53-årig for at blive psyko­terapeut, og moren, der i dag er coach og mindfulnessinstruktør.

Artiklen fortsætter under billedet
24BBMTil-bm-business-sh-Mad.jpg
Iværksætter: Mads Faurholt- Jørgensen står bag investeringsselskabet Nova Foun­ders Capital. Foto: Søren Bidstrup

Studentereksamenen tog han på engelsk. Ikke fordi han var forfærdeligt dygtig til engelsk i folkeskolen, men for at udfordre sig selv. Især de matematiske begreber på engelsk kom til at volde problemer.

Efter gymnasiet kom han på CBS. Her konkurrerede de fleste om at få de højeste karakterer. Mads Faurholt-Jørgensen besluttede sig for at tage sin HA på kortest tid. Ud fra devisen om, at der er mindre konkurrence, hvis man vælger det umulige. Normalt tager det tre år at tage en HA. Han tog sin på et år og otte måneder og er den studerende, der har gennemført den hidtil hurtigst. Tilføjes skal det, at han ved siden af havde et fuldtidsjob som sælger hos Viasat. Det betød strengt skemalagte dage. Skole frem til klokken 14, derefter på arbejde til klokken 22 og så hjem til lektier.

Han husker stadig trætheden og den dybe indånding, når han stod foran døren til arbejdet. Det var et »megajob«. Han var vild med atmosfæren, der var »fed«. Og han »vækstede enormt«. De to ord bruger han i øvrigt ganske ofte. Oversat til gammeldansk betyder det blot, at han udviklede sig. Det medgiver han med et grin og en bemærkning om, at det naturligvis ikke var i højden, han voksede.

Hans præstationer blev bemærket, og han blev også forfremmet til salgschef og coach for 50 sælgere. Ikke en tjans, der gav højere hyre, men det »vækstede min person«.

Efterhånden begyndte jobbet hos Viasat at kede ham en anelse, fordi læringskurven ikke længere var så stejl. Han kalder det selv »at nå plateauet«.

Mads Faurholt-Jørgensen søgte derfor job hos kapitalfonden Dansk Kapitalanlæg, som var ved at gennemgå en større rekonstruktion. Det fængede. Her var han et år, samtidig med at han var i gang med sin kandidatuddannelse i finansiering og regnskab.

Da Mads Faurholt-Jørgensens stedfar en dag spurgte ham, hvor man tog den bedste kandidatuddannelse i verden, svarede han Harvard Business School. Det var i øvrigt også den eneste, han kendte, men kimen var lagt til, at han fik lyst til at have en MBA. Tilfældigvis faldt det sammen med, at en række internationale MBA-udbydere var på præsentationstur til København. Fødselsdagsfejring blev derfor udsat nogle timer i 2005. Mads Faurholt-Jørgensen skulle på MBA-research.

Ved den lejlighed fandt han ud af, at Massachusetts Institute of Technology (MIT) havde nogle af de dygtigste finansprofessorer i verden. Iværksætteri og internet var andre nøgleord. Interessen var vakt.

Yderligere research blev henlagt til USA, hvor han besøgte flere MBA-skoler. Da de på Harvard ville høre, hvem han ellers ville besøge, og han fortalte, at han også skulle til MIT, blev deres svar ud­slag­­gi­vende: »Oh, those guys work hard.« Og, lod de forstå, det var stedet for nørderne. Men der måtte han hen. Det var ham, der betalte, og når det var så hårdt, måtte det også være givende.

Skolens gennemsnitsalder for optagelse er 29 år, men Mads Faurholt-Jørgensen blev optaget som 21-årig uden topkarakterer på eksamensbeviset, fordi han havde opbygget et anderledes CV end de andre. Han knoklede fra seks-syv om morgenen til klokken to om natten. Karaktererne blev bedre. Men hans største styrke er, at han har været god til at sælge ideen om, at han har talent, og så igen – han har turdet skille sig ud.

Artiklen fortsætter under billedet
24BBMMads3.jpg
Mads Fauerholt- Jørgensen fra NOVA FOUNDERS CAPITAL

Jobtilbuddene kom i en lind strøm til de ombejlede MBA-studerende på MIT.

Mads Faurholt-Jørgensen valgte McKinsey & Co. i Schweiz. I første omgang et sommerferiejob, men senere blev han en af de yngste associates i konsulenthusets historie. Han taler begejstret om den tid og om al den lærdom, McKinseys mesterlære bibragte ham.

»I modsætning til mange andre iværksættere synes jeg, at man skal sørge for at få erfaring og et struktureret træningsforløb i en virksomhed, inden man begynder en start up i et kælderlokale sammen med andre unge. McKinsey lærte mig alle trickene. De var helt sindssygt gode.«

Og den analytiske værktøjskasse udgør i dag hovedhjørnestenen i hans og makkerens formåen, for makkeren arbejdede også hos McKinsey i Schweiz.

Fritiden brugte han på at afprøve sine evner som iværksætter. Han fik etableret en internetbutik, som solgte hårprodukter. En forretning, der faktisk endte med at tjene stort set det samme, som han fik for at arbejde hos McKinsey.

Efter to år her var han atter på farten. Tanken var at give sig i kast med at etablere onlinevirksomheder.

Men inden da blev han kontaktet af Thomas Ebeling, der var topchef hos det tyske satellit-TV-selskab Pro-Siebensat.1 Media. Han lokkede med en spændende opgave og et job som konsulent. Den fristelse kunne Mads Faurholt-Jørgensen ikke modstå.

Mens han arbejdede her, mødte han den tyske iværksætter Oliver Samwer, som sammen med sine brødre havde skabt Rocket Internet – en kuvøsevirksomhed, der opbygger internetvirksomheder. Mødet blev skelsættende og afgørende for Mads Faurholt-Jørgensens nuværende aktivitet.

Oliver Samwer ringede kort tid efter og bad ham fortælle mere om sig selv. Når han havde gjort det, ville Samwer komme med et tilbud, som Mads Faurholt-Jørgensen garanteret ikke kunne sige nej til. Og det fik han ret i.

Tre dage senere rejste Mads Faurholt-Jørgensen til Japan for at møde Oliver Samwer, der havde tilbudt ham at stå i spidsen for Groupons internationale ekspansion. Groupon er et internetselskab af samme type som danske Downtown og Sweet­deal, der tilbyder varer med rabatter på nettet. Rocket Internets opgave var at finde folk til at stå bag Groupons internationale ekspansion på et tidspunkt, hvor selskabet var verdens hurtigst voksende virksomhed.

I Japan blev han chef for 600 medarbejdere. Fire uger senere var ansvarsområdet udvidet til hele Asien med 3.500 ansatte. Årslønnen var på fem millioner kroner. Det var »vildt sjovt, spændende, udfordrende« 24 timer i døgnet, syv dage om ugen.

Opgaven varetog han sammen med sin nuværende partner, Raphael Strauch.

Penge er dejlige, men er ikke alt. Allerede året efter ville Mads Faurholt-Jørgensen hellere tilbage til Rocket og eksperimentere med at skabe nye internetvirksomheder. Da Groupon gik på børsen i USA, sagde han sit job op for i stedet at blive global partner i Rocket Internet, hvor han arbejdede med at finde nye forretningsmodeller og medarbejdere til de virksomheder, som Rocket besluttede sig for at etablere. Det gav Mads Faurholt-Jørgensen ny viden, som er uvurderlig i arbejdet med Nova Founders Capital.

15-20 nye virksomheder i Asien, Australien og Afrika blev det til i tiden hos Rocket Internet. Eksempelvis Sydøstasiens ledende onlinemodebutik, Zalora, og Amazons sydøstasiatiske pendant, Lazada.

Artiklen fortsætter under billedet
24BBMMadsa.jpg
Foto: Søren Bidstrup

Det burde stille entreprenørtrangen, men ikke for alvor. I 2012 sagde Mads Faurholt-Jørgensen igen op. Det samme gjorde Raphael Strauch. Deres fælles forretningsmodel ligner Rocket Internets model, men deres sektor er den finansielle – ifølge Mads Faurholt-Jørgensen det sidste grænseland for onlineforretningsmodellerne – hvor de med deres teknologiske forretningsmodeller vil vende op og ned på finanssektoren med nye produkter, sådan som EasyJet gjorde det i sin branche.

Især i begyndelsen var det svært at få rejst kapital. Den del havde de to partnere ikke haft med at gøre i Rocket Internet. Det var den mur, som Oliver Samwer og hans to brødre havde bygget omkring Rocket Internet, for at ingen medarbejder skulle kunne gå derfra og kunne det hele. Faktisk havde de to partnere fået en amerikansk investor med på deres planer. Han ville putte 20 mio. dollar i projektet. Alt var aftalt, men intet var skrevet under. Aftalen røg, da Groupons aktiekurs faldt med dramatiske 70 procent på børsen, og investoren med et slag mistede tre mia. dollar.

Efter at have banket på døre rundt om i verden »en milliard gange« lykkedes det. Pacific Century Group ville investere 50 mio. dollar. Selskabets formand er Hongkong-storinvestoren Richard Li, der er søn af Asiens rigeste mand, Li Ka-shing.

Artiklen fortsætter under billedet
24BBMMads-tern.jpg
Forretning: Mads Faurholt-Jørgensen går efter at opbygge forretningsmodeller, der er svære at kopiere. Foto: Søren Bidstrup.

Afkast og bæredygtighed er nøglebegreber på Mads Faurholt-Jørgensens færd. Det er vigtigt for de to partnere, at deres virksomheder er både svære og vanskelige at bygge. Det gør det nemlig vanskeligt for andre at trænge ind på deres felt og skabe en kopi.

I Mads Faurholt-Jørgensens optik er mange iværksættere for lystdrevne. Mange synes, at mode er sjovt. I stedet skulle de på McKinsey-vis spørge sig selv: Giver det her mening? Kan der tjenes penge? Er det en god investering?

Det er nemt at etablere en modebutik på nettet, men det er ikke nemt at etablere et onlineforsikringsselskab, fordi det kræver rigtigt meget kapital, en række myndighedsgodkendelser og erfarne folk. Det er partnerne i færd med at gøre sammen med et schweizisk og asiatisk forsikringsselskab.

En onlinemodebutik giver heller ikke et gennemsnitligt afkast, som er attraktivt for investorer i dag. Den kontinuerlige profitabilitet får man kun, hvis der høje adgangsbarrierer til de forretningsmodeller, man skaber.

Ifølge Mads Faurholt-Jørgensen skal der tre ting til for at etablere en internetforretning:

  1. Den rigtige eksekvering.
  2. Den rigtige forretningsmodel.
  3. Det rigtige marked.

Selvfølgelig skal der også penge til og et par andre ting mere, tilføjer han. Men de første tre ting er de afgørende faktorer.

Mange venturekapitalfonde og private equity-fonde investerer kun en gang i hver forretningsmodel. Og det kan der være god mening i, fordi der kan være potentielle konflikter.

Mads Faurholt-Jørgensen og hans partners tilgang er modsat. De vil via Nova Foun­ders Capital investere i meget få forretningsmodeller, men på tværs af verden ud fra en devise om, at er man verdens dygtigste i et land, kan man også være det i andet.

Målet i øjeblikket er en børsnotering inden for fem år. Indtil da vil de etablere to-tre selskaber om året.

»For når man nu har valgt at arbejde 18 timer i døgnet og være iværksætter, så kan man lige så godt bygge en stor virksomhed frem for en lille,« siger Mads Faurholt-Jørgensen.

 

0 Kommentarer

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere