Del : SMS
Berlingske Business

Erhvervsledere er blevet politisk hjemløse

28BBMpolitisk-analyse1.jpg
Overskrift
ARKIVFOTO 2014 af Søren Pape Poulsen- - Se RB 5/10 2014 12.33. Anders Samuelsen, Kristian Thulesen Dahl og Søren Pape er overraskende gæster i Løkkes afslutningstale. (Foto: Claus Bech/Scanpix 2014)
28BBMpolitisk-analyse2.jpg
Overskrift
Tvivl: Erhvervslivets top er ikke helt overbevist om LA-ledelsens driftssikkerhed. Foto: Nils Meilvang

De Konservative vil gerne være erhvervslivets parti, men det kniber i praksis. Samtidig bliver Venstre, Dansk Folkeparti og Liberal Alliance fulgt med en pæn portion skepsis i toppen af dansk erhvervsliv.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det bliver op ad bakke for Søren Pape Poulsen at få genrejst de Konservative.

I begyndelsen af november valgte en synligt lettet Lene Espersen at forlade sin post som politisk ordfører til fordel for direktørstillingen i organisationen Danske Arkitektvirksomheder.

Da Lene Espersen i eftersommeren blev udnævnt til politisk ordfører, var ideen ellers, at hun både skulle bistå Søren Pape og selv være med i front af næste valgkamp. Nu er hun væk. Og fremover bliver det op til en uerfaren partileder og en uprøvet ordfører – i skikkelse af Mai Mercado – at skulle bryde gennem mediemuren og nå ud til vælgerne.

Afsættet er ikke stærkt.På Christiansborg er Søren Pape faretruende tæt på at blive rubriceret som en letvægter, når politikere og pressefolk taler sammen på gangene. Ser man på målingerne, har han ikke kunnet løfte partiet væk fra et skuffende lavt niveau. Og lægger man øre til vurderingerne i erhvervslivet, er der et pænt stykke vej til et gennembrud. De færreste erhvervsledere er blevet overbeviste af hans meldinger og optrædener i medierne, og endnu færre har haft mulighed for at møde ham og få ændret på deres indtryk af ham.

Skal Søren Pape vende udviklingen, skal det være snart.

Ellers risikerer han, at billedet af en svag leder bider sig fast.

28BBMmikkelsen.jpg

Søren Papes problemer forstærkes af, at han uden den store effekt har forsøgt sig med en række politiske og kommunikative greb for at få bragt de Konservative ud af dødvandet.

Han har udvalgt en række mærkesager, som i højere grad skal gøre det klart for vælgerne, hvad de Konservative står for.

Han har gjort partiets kommunikation mere borgernær og vedkommende. Og når han er bedst, er han en god kommunikator, hvilket borgerne i Viborg kvitterede for ved at gøre ham til deres borgmester.

Men selv om han har truffet rigtige valg og har naturlige anlæg for at kommunikere, er der uhyre langt fra være borgmester til at skulle fungere som partileder for et presset parti på Christiansborg, hvor stoffet er stort, modstanderne er dygtigere, og hvor medietrykket nærmer sig det nådesløse.

Springet fra Viborg til Slotsholmen har da også vist sig at være sværere, end Søren Pape havde forestillet sig. Det har heller ikke hjulpet ham, at han i flere situationer – bl.a. på det konservative landsråd – er blevet udfordret af de politiske reportere og er kommet til at afsløre, at han ikke altid kan sit stof godt nok.

Derudover er hans private partnerskab med en mand – til hans store og forståelige frustration – kommet til at fylde alt for meget i medierne, og det har været med til at spærre for hans muligheder for at afsende politiske budskaber.

Denne start har også gjort det svært for ham at få tid og mulighed for at komme kraftfuldt ud til erhvervslivet, selv om han på sin politiske agenda rent faktisk har en stribe initiativer – bl.a. krav om at fjerne topskatten, sænke selskabsskatten og gennemtvinge en benhård styring af de offentlige udgifter – som traditionelt står i høj kurs i erhvervslivet og ude i erhvervsorganisationerne.

Lige nu er udfordringen for Søren Pape derfor, at mange erhvervsledere ikke er overbevist om, at han har de rette kompetencer til at være leder af Det Konservative Folkeparti, ligesom en del har svært ved at tro på, at han for alvor vil kunne vende situationen for et parti, der i fleres øjne synes at have haft sin storhedstid og vil få svært ved at vinde i konkurrencen med de øvrige borgerlige partier.

Alt dette betyder, at det bliver svært – for ikke at sige umuligt – for de konservative at generobre tidligere tiders position som erhvervslivets foretrukne parti.

01BUSMargrethe-Vestagers-af.jpg

Søren Pape er imidlertid langt fra den eneste borgerlige partileder, som kæmper for at vinde erhvervslivets tillid og respekt. Det vil således være synd at sige, at de øvrige borgerlige partiledere er genstand for en stor og dybfølt beundring fra erhvervslivets top.

Uden at bruge for store ord er der reelt tale om en tillidskrise mellem blå blok og erhvervslivet. Dels fordi navnlig Margrethe Vestager og Bjarne Corydon i de første år af den nuværende regerings levetid formåede at føre en økonomisk politik – i tæt samspil med Lars Løkke Rasmussen og Lars Barfoed – som der i dag er udbredt tilfredshed med.

Dels fordi Lars Løkke Rasmussen med sine personlige fejl og fadæser i GGGI-sagen og underbukse-gate har formået at så tvivl om sin seriøsitet og pålidelighed som formand og statsministerkandidat. Blandt topledere i erhvervslivet er det simpelthen ikke i orden, at man ikke indretter sin livsførelse efter at kunne levere varen optimalt som leder. Selv om Løkkes faglige indsigt og politiske talent ingenlunde underkendes, er Venstreformandens indlysende kvaliteter kommet til at stå i skyggen af skandalerne. Af samme grund er Venstres greb om toppen af dansk erhvervsliv heller ikke så stærkt, som det var i f.eks. Anders Fogh Rasmussens tid som partiformand. Ironien er, at Løkke rent indholdsmæssigt står for en politik, som i sit sigte er langt mere erhvervsorienteret end den taktiske linje, som Fogh anlagde for at vinde kampen om de afgørende midtervælgere, ligesom Løkke er kendt for at være en langt mere modig reformator end Fogh.

RB Plus: Blå blok vil sænke den kriminelle lavalder

Ser vi på Liberal Alliance, sidder partitoppen med Anders Samuelsen og Simon Emil Ammitzbøll på et politisk katalog fyldt med ideer og tanker, som mange erhvervsledere umiddelbart vil erklære sig enige i.

På de indre linjer arbejder LA-toppen også mere målrettet end nogen sinde på at få åbnet døre til erhvervslivet. En indsats, som bl.a. er blevet styrket med ansættelsen af den tidligere topchef i medieverdenen, Per Mikael Jensen, og rekrutteringen af partiets nye direktør, Sune Aagaard.

Den afgørende udfordring for partiet er, at mange i erhvervslivet fortsat ikke er helt sikre på, hvor driftsikker LA-ledelsen med Anders Samuelsen i spidsen er, når det kommer til stykket.

Selv om Samuelsen og Ammitzbøll synes fast besluttet på at foretage et afgørende strategisk skridt væk fra rollen som protestparti og synes at forberede sig seriøst på at kunne komme ind i magtens maskinrum – det vil sige ind i forhandlingslokalerne – så sidder en del topchefer tilbage med følelsen af, at LA fortsat mest er optaget af at profilere og mindre parat til at skabe resultater.

Borgmesterskifte

Disse forbehold betyder, at en del erhvervsledere er tilbøjelige til at følge danskernes kåring af Kristian Thulesen Dahl som den mest professionelle, troværdige og driftsikre partileder i blå blok.

Dels kan erhvervslederne følge DF-lederens performance gennem medierne, hvor han optræder stilsikkert og næsten aldrig begår fejl. Dels har mange efterhånden set ham i aktion på konferencer, DI-topmøder og i VL-grupper, hvor de har lyttet til skarpe og veloplagte oplæg.

Deres frygt er, at Kristian Thulesen Dahl vil bruge sin indiskutable dygtighed og styrke til at trække en kommende borgerlig regering i den forkerte retning. Vinder Løkke valget, frygter de, at Thulesen især vil være optaget af styrke den offentlige velfærd og mindre interesseret i at styre økonomien ansvarligt, styrke rammevilkårene for erhvervslivet og gennemføre reformer af verdens største offentlige sektor.

Tilbage står kort sagt en uundgåelig og særegen konklusion: For selv om der er tilfredshed med store dele af den politik, som Thorning-regeringerne har gennemført i samspil med VK-partierne, vil erhvervslederne næppe belønne S og R. Men eftersom de også har reservationer over for de blå partier, er store dele af dansk erhvervsliv i sjælden grad blevet politisk hjemløs.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere