Berlingske Business
LIVE:  God weekend

B&Os strategiske udfordringer

27BBMB&O-michael-vest.jpg

Berlingske Business Magasin har i samarbejde med Mikael Vest fra strategihuset Vinderstrategi A/S ­udarbejdet en såkaldt swot-analyse på Bang & Olufsen. Her er Mikael Vests kommentarer.

Artiklen fortsætter under annoncen

De færreste kritiserer Bang & Olufsens strategiplan, men omvendt har de fleste svært ved at se, at det er muligt at løfte B&O til en succesrig, selvstændig dansk virksomhed.

Strategisk partner og rådgiver Mikael Vest fra Vinderstrategi A/S hæfter sig først og fremmest ved kompleksiteten i Bang & Olufsen.

»På trods af selskabets beskedne størrelse er virksomheden opbygget som en stor elektronikkoncern med mange forretningsområder og med produkter, som henvender sig til forskellige segmenter – dog uden en klar afgrænsning,« siger Mikael Vest.

aaa

B&O er særligt kendt for eksklusive high­end-produkter inden for TV, musikudstyr og højttalere, men har bevæget sig ned i kundesegmentet for at ramme et bredere og yngre publikum med serien B&O Play.

Umiddelbart er det fornuftigt at udvide sin produktpalette, men spørgsmålet er, om B&O magter at revitalisere kerneproduktet, samtidig med at der satses markant på det nye område.

En anden udfordring for B&O er en klar identificering af kernekompetencen. Ifølge Mikael Vest er der forskel på kernekompetence og kompetence.

»Jeg er sikker på, at B&O har mange stærke kompetencer, men er ikke overbevist om, at selskabet kan identificere en kernekompetence,« siger Mikael Vest og stiller spørgsmålene:

Er design en kernekompetence eller blot en kompetence? Er lydteknologi en kernekompetence? Eller kan mange andre matche eller overmatche B&O?

»Udfordringen er, at kvalitet, innovation og design udvikler sig ekstremt hurtigt, også blandt konkurrenterne. Det betyder, at det er vanskeligt at distancere sig med andet end postulatet om, at B&O har et designforspring. Det er muligt at finde konkurrerende produkter, som også har spektakulært design,« siger han.

Pix-B&O

Ifølge Mikael Vest betyder B&Os størrelse, at det er vanskeligt at følge tidens tendenser med høj frekvens i produktnyhederne og hurtige forandringer i teknologiudviklingen, ligesom nye producenter med specialdesign inden for højttalere eller hovedtelefoner med held kan skabe ny mode, hvorimod B&O må stole på sine loyale kunder.

»B&O er en typisk nicheproducent, men er udfordret af betydeligt større producenter i hver niche,« konstaterer Mikael Vest.

Det gælder på de klassiske produkter som TV, musikudstyr og højttalere, men også i integrationen med audioudstyr i eksklusive biler. B&O vil forsøge at bevæge sig ned i bilsegmentet og ramme de billigere mærker med B&O Play, men også her vil selskabet møde konkurrence fra andre, som producerer hurtigere og billigere.B&O har erkendt, at omsætningen skal op, og at selskabet har problemer med kompleksitet og skalérbarhed. Det synes imidlertid ikke muligt at skære virksomheden til. »Den er fanget i en strategi, hvor der skydes med spredehagl i håb om at udnytte produkterne i flere forskellige sammenhænge,« siger Mikael Vest.

ARKIVFOTO. Onsdagens lancering af det nye BeoVision 11 fra Bang

I strategiens fase to har B&O opstillet seks brede fokusområder, hvor selskabet både vil være til stede på business to business-markedet og business to consumer-markedet. Det er ifølge Mikael Vest ikke i sig selv et problem, men fokusområderne er for brede. Her vil B&O højst sandsynligt opleve store strategiske udfordringer, og målsætningen vil dermed ikke blive indfriet, medmindre selskabet indgår strategiske alliancer i form af frasalg af forretningsområder, licensaftaler eller produktionsaftaler, hvilket i øvrigt er sket med produktionen af B&O Play.Sagen er ifølge Mikael Vest, at B&O er tvunget til at følge sin strategiplan. Selskabet har taget de første skridt og er stadig i gang med at implementere en ambitiøs turn­around. Aktiemarkedet tror dog ikke helt på planen længere, da B&O har haft svært ved at gennemføre alle dele af den.

Udfordringen er, om B&O har tid til at gennemføre strategiplanen, eller om ledelsen må kaste håndklædet i ringen og sælge virksomheden til en industriel køber.

Kompleksiteten betyder nemlig, at det kan være skadeligt for de enkelte forretningsben at dele virksomheden op.

Bang & Olufsen sælger ikke så meget som forventet

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Frem mod sidste runde i det franske præsidentvalg er Sampension særlig opmærksom på faktorer, der kan ryste eurozonen.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen