Berlingske Business

Børnefamilier omsætter friværdi til sommerhuse

De unge familier gør comeback på sommerhusmarkedet. Ifølge ejendomsmæglere falder gennemsnitsalderen blandt køberne, og de nye kommer især fra København.

Artiklen fortsætter under annoncen

Solferier og all-inclusive har stået øverst på børnefamiliernes ønskeseddel de seneste år, mens det mere rustikke ferieliv i sommerhusene har været overladt til de ældre generationer.

Men nu er de unge familier på vej tilbage til sommerhusområderne. Flere ejendomsmæglere siger til Jyllands-Posten, at der kommer flere unge købere på markedet, i hvert fald øst for Storebælt, hvor salget af fritidshuse vokser mest.

Ifølge Nybolig var mere end hver fjerde sommerhuskøber på Sjælland i 2014 under 40 år, mens det var mindre end hver femte i 2009. Nybolig-mægler Mikkel Henriksen fra Odsherred fortæller, at halvdelen af hans interesserede købere er under 40 år og kommer fra København.

»Friværdierne er for alvor begyndt at stige for dem, der bor i København. De prioriterer byens caféliv og aktiviteter til daglig, men vil også have et sted at koble af. Og det kan vi mærke,« siger ejendomsmægleren til Jyllands-Posten.

Sommerhusmarkedet har i mange år været under pres, og sekretariatschef Curt Liliegreen fra Boligøkonomisk Videncenter vurderer, at billige flybilletter til eksotiske destinationer fortsat er en hård konkurrent. Men børnefamilier fra især København, der har sikret sig en pæn friværdi i lejligheden, udgør en særlig købedygtig gruppe på markedet, erkender han.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

I øjeblikket er der ikke tegn på, at inflation i Europa vil bide sig fast i de kommende år, fortæller investeringsdirektør Henrik Olejasz Larsen fra Sampension. Billedet ser lidt anderledes ud i USA,...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen