Del : SMS
Berlingske Business

Blåstemplet af Harvard

Når man som Thomas Wedell-Wedellsborg har fået udgivet en bog på forlaget Harvard Business Review Press, er vejen banet for en international karriere som foredragsholder og rådgiver for verdens største virksomheder. Men den 40-årige dansker med bopæl i New York har ikke tænkt sig at holde det samme foredrag de næste 20 år. Næste projekt er i støbeskeen.

Thomas Wedell-Wedellsborg mærkede det nærmest lige med samme. At der er et før og et efter, når man får udgivet en bog på det ansete universitetsforlag Harvard Business Review Press.

For to og et halvt år siden, i marts 2013, fik den cand.mag.- og MBA-uddannede forfatterdebutant udgivet bogen »Innovation as usual« på det amerikanske forlag, og på samme tid tog hans karriere en mærkbar drejning. Det var som at få et blåt stempel, der fik store, globale virksomheder og internationale erhvervskonferencer til at sende bud efter den 40-årige dansker.

De vil høre ham fortælle om, hvordan man i praksis bedst skaber innovative medarbejdere.

For den danske forfatter, der bor i New York, stod effekten af at udkomme på Harvard-forlaget særligt klar, da mediegiganten Time Warner Group snart efter hyrede ham til et to timers foredrag for gruppens øverste ledelse. Topdirektører for forretningsenheder som Warner Bros og New Line Cinema var blandt tilhørerne. Det foregik på den øverste etage i gruppens hovedkvarter på Manhattan i New York med udsigt over Central Park.

»Lige inden jeg gik på som den ene af to eksterne hovedtalere, havde CNN-værten Richard Quest modereret en session, og lige efter mit foredrag gik CEOen for hele Time Warner Group, Jeff Bewkes, på. Det var et af de øjeblikke, der står for mig som værende not in Kansas anymore. Og det blev ikke mindre af, at den anden eksterne hovedtaler var Harvard-professoren Clayton Christensen, der er far til teorien om disruptive innovation og nok det største nulevende navn på innovationsfeltet. Da kunne jeg godt fornemme, at jeg var kommet et par hylder op,« siger Thomas Wedell-Wedellsborg.

Harvard-effekten kræver måske lige en forklaring. Harvard Business Review Press er et af verdens mest prestigefyldte forlag for business-bøger, og der er stor eksklusivitet i at få udgivet en bog lige præcis der. Universitetsforlaget sprøjter ikke bare bøger ud. Forlaget udgiver blot 30-35 bogtitler om året, og redigeringsprocessen bag en bog som »Innovation as usual« er lang og omfattende.

Lang proces

»Harvard lægger meget store redaktionelle kræfter i en bog, og det tager lang tid at få sådant et værk ud. Vi startede på bogen fire år, før den blev udgivet,« siger Thomas Wedell-Wedellsborg, der skrev bogen sammen med Paddy Miller, som er professor ved MBA-skolen IESE i Barcelona.

Hos Harvard Business Review Press var det redaktøren Melinda Merino, der ifølge Thomas Wedell-Wedellsborg forelskede sig i deres oplæg. Det var også hende, der i sin tid redigerede bestselleren »Blue Ocean Strategy«.

»Hun er knivskarp. Hun ved præcis, hvad der skal til. Hun udfordrede os på vores originale tanker om bogen. Jeg var indledningsvis optaget af at skrive en idéorienteret bog, men hun var enormt god til at gå ind og sige: Godt, men hvad betyder det her i praksis? Vores bog bygger på 60 års forskning inden for innovation, og Harvard er god til at få det flyttet fra den akademiske verden over i den virkelige verden. Det tog et år længere at få bogen ud, fordi vi ville have det praktiske aspekt med. Det er jo det, folk har behov for,« siger Thomas Wedell-Wedellsborg.

Efter at de to forfattere havde skrevet bogen, blev den sendt ud til fem anonyme peer reviewers fra Harvards netværk af innovationseksperter fra både forsknings- og forretningsverdenen.

»De læste det hele igennem og gav kritik. Det var både sjovt og barskt. Vi fik at vide, hvad der var godt eller overflødigt eller, hvad der skulle gøres bedre,« siger Thomas Wedell-Wedellsborg.

Fire forlagstilbud

De to forfattere kunne fra starten vælge og vrage mellem fire forlag, der alle havde budt på deres bog. Thomas Wedell-Wedellsborg valgte uden tøven Harvard, selv om et af de andre forlag havde budt tre gange så meget som Harvard.

»Jeg tænkte, at det, man mister på den umiddelbare indtægt, får man nok igen på brandingfronten, og det har også vist sig at passe,« siger Thomas Wedell-Wedellsborg.

Når man først er kommet igennem Harvard-redaktionens nåleøje og redigering, har man det globale erhvervslivs opmærksomhed.

Bøgernes budskaber kan sprede sig som ringe i havet og blive til hverdagsbegreber i erhvervslivet. Tænk blot på begreber som blue ocean strategy og disruptive innovation, der begge udspringer af bøger udgivet på Harvard Business Review Press. Forfatterne bliver del af den såkaldte thought leader-industri.

»Hele den industri er bygget op om bøger. Bøger er jo beviset og adgangsbilletten i forhold til, at man har noget at sige. At komme ud på Harvard skaber en enorm legitimitet. Det betyder, at folk lytter,« siger Thomas Wedell-Wedellsborg, der selv blev kåret som en af de »Top 20 Influential International Thinkers« af det britiske HR Magazine i 2014.

I foråret 2013 var det eksempelvis mediemogulen Rupert Murdoch, der lyttede, da han troppede op under en workshop, som Thomas Wedell-Wedellsborg holdt i mediekoncernen NewsCorps hovedkvarter i New York. Men Thomas Wedell-Wedellsborg har også holdt foredrag for Hewlett-Packard, Johnson & Johnson og danske Egmont.

En del af Harvard-effekten ligger også i at få en artikel med afsæt i bogen udgivet i månedsmagasinet Harvard Business Review. Det fik Thomas Wedell-Wedellsborg også lige umiddelbart før, at bogen kom på gaden. (Artiklen er også trykt på dansk i Berlingske Business Magasin nr. 8 den 21. marts 2013.)

Thomas Wedell-Wedellsborg er siden bogudgivelsen blevet booket til foredrag hos nogle af verdens største virksomheder, men også som oplægsholder på konferencer, som flyver ham ind fra, hvor han nu måtte være i verden for at holde et foredrag.

I oktober og november er han booket til fire foredrag i USA. Blandt andet hos IT-virksomheden Cisco Systems og hos Time Warner Group. I november skal han holde et indlæg på managementkonferencen Global Drucker Forum i Wien.

»I dag lever jeg til dels af at rejse rundt i hele verden og holde foredrag,« siger Thomas Wedell-Wedellsborg, der sammen med Paddy Miller udgør virksomheden Innovation Architects, der også sælger rådgivning om innovation til overvejende globale virksomheder.

»Paddy Miller er flyttet til Kina, så han tager sig af Asien, mens jeg dækker Europa og USA,« siger Thomas Wedell-Wedellsborg.

Karriere uden rød tråd

Thomas Wedell-Wedellsborg er ifølge forlagets oplysninger den første dansker, der har fået udgivet en bog på Harvard Business Review Press. Det er der status i, men den bedrift er ikke resultat af en langsigtet og målrettet karriereplanlægning. Hans CV er nydeligt, men uden umiddelbar logik. Og status er ikke det første, man tænker på, når man møder Thomas Wedell-Wedellsborg. Advokatsønnen fra Charlottenlund er helt nede på jorden.

»Der er en måde at fortælle min karrierehistorie, så det lyder som om, at der en fin rød tråd. Men i tilbageblik er den eneste røde tråd, at jeg altid godt har kunnet lide at opsøge noget, der var anderledes eller lidt halvutraditionelt. For better or worse har jeg altid være drevet af mine egne interesser,« siger Thomas Wedell-Wedellsborg.

Efter gymnasieårene på Øregård Gymnasium var Thomas Wedell-Wedellsborg tre et halvt år i Livgarden, hvor han – i øvrigt i lighed med både sin far, advokat Henrik Wedell-Wedellsborg, og sin bror, Gregers Wedell-Wedellsborg, der er i koncernledelsen i Coop – blev nummer et på Løjtnantskolen.

Efter militæret kiggede Thomas Wedell-Wedellsborg sig om efter et interessant studie på universitetet. Han fulgte forelæsninger på blandt andet medicin, statskundskab, historie, jura og etnografi. Han var tæt på at vælge jura, men endte med at læse film- og medievidenskab, hvor der var en større mangfoldighed af forskellige mennesker end på jurastudiet.

»På det tidspunkt havde jeg vist en drøm om at blive en ny Lars von Trier. Jeg var tiltrukket af den kreative verden, og jeg tror også, at jeg blev tiltrukket af, at det var et lidt usædvanligt studie, som smagte lidt mindre af den slagne vej,« siger Thomas Wedell-Wedellsborg.

En bofælle i studieårene læste økonomi. Thomas Wedell-Wedellsborg begyndte at bladre i økonomibøgerne og blev grebet. Han tog økonomi på sidefag og blev trukket over i spændingsfeltet mellem den kreative verden og forretningsverdenen.

Undervejs i studierne lavede han sammen med tre medstuderende et non-profit start-up, Akademisk Opgavebank, hvor studerende kan dele viden ved at lægge opgaver ud.

Som nyuddannet cand. mag. i medievidenskab var Thomas Wedell-Wedellsborg tæt ved at kaste sig ud i en ph.d., men interessen for økonomi fik ham til at vælge MBA-studiet på IESE i Barcelona i stedet.

Et nyt start-up trak ham til London efter to års MBA-studier. Han forsøgte gennem halvandet år at opbygge en eksklusiv version af LinkedIn. Idéen var at tage de 13 højst rangerede MBA-skoler i verden og koble deres alumni-netværk sammen.

»Idéen var sund nok, men jeg eksekverede den forkert. Jeg lavede en hel række klassiske start-up-fejl og løb til sidst tør for både penge og energi,« siger Thomas Wedell-Wedellsborg, der derpå indledte det forskningssamarbejde om innovation med sin underviser fra MBA-studierne, IESE-professor Paddy Miller, der siden blev udmøntet i bogen Innovation as usual.

Næste projekt

Med Harvard-bogen i ryggen kunne Thomas Wedell-Wedellsborg formentlig fortsætte med at holde foredrag og rådgive om innovation i en del år fremover. Men den rolle kan han ikke se sig selv i.

»Der er folk, der har holdt det samme foredrag i 20 år og stadig bliver godt modtaget. Men det ville kede mig,« som han siger.

Meget betegnende er han allerede blevet fanget af en ny interesse og har et nyt projekt i støbeskeen. Han hiver en stak sammenhæftede papirer med tekster og skitser op af tasken, som kunne blive til en ny bog, men som måske alligevel vil have større gennemslagskraft, hvis indholdet bliver formidlet på en anden måde.

Hans næste projekt går ud på at gøre mennesker og virksomheder bedre til problemløsning.

»Tanken er at prøve at upgrade verdens evne til at løse problemer ved at gøre den bedre til at stoppe og sige: Vent lige lidt - er vi sikre på, at vi forstår, hvad problemet er, før vi begynder at kaste os ud i et eller andet stort løsningsprojekt? Måske et stort internt træningsprogram, som løber over tre år og koster en masse penge, og så finder man ud af, at, hov, det var ikke der, at problemet lå,« siger Thomas Wedell-Wedellsborg.

»Jeg har talt med Harvard-forlaget om det, men jeg er ikke sikker på, at det er den rigtige udgiver for projektet. Der er mange ting, man kan tænke anderledes, hvis målet ikke er at skabe legitimitet for sig selv, men at få ændret noget ude i verden. Er der så bedre måder at gøre det på? En bog er ikke et særligt effektivt redskab til at ændre folks adfærd. Hvis jeg gerne vil lære folk at blive bedre til problemdiagnose, så er det lidt en omvej, at de skal købe en bog og læse 220 sider om det, før de kan implementere det. Så jeg prøver at finde ud af, om jeg kan gøre det på en anden måde,« siger Thomas Wedell-Wedellsborg.

0 Kommentarer

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere