Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Hvordan tvinger man fælles boligregler igennem?

17BUSbrevkasse2-104409.jpg
Arkivfoto.

Indgå forlig og kom så videre! Sådan lyder opfordringen fra brevkassens advokat ­– og for filmmanden Peter Aalbæk Jensen.

? Jeg bor på øverste etage i et tofamilieshus, hvor stueetagen lige er blevet solgt.

Vi har en tinglyst samejekontrakt, hvori der står, at man ikke må stille diverse ting i det fælles tørrerum. Til trods for det har de fyldt rummet med alt muligt – flyttekasser, cykler, gamle døre med mere.

Jeg har bedt dem fjerne det igen, men cyklerne ville de ikke fjerne, og de har foreløbig ikke fjernet noget.

Hvilke muligheder har jeg for at tvinge dem til at fjerne det hele?

Med venlig hilsen Ø.

Altaner med blomster, urtepotter på huse på Nørrebro.

 

! Jeg går ud fra, at det af samejekontrakten fremgår, at de nye ejere er bundet af den. Hvis det er tilfældet, så skal nye ejere respektere bestemmelsen, og om nødvendigt kan du få dette gennemført med hjælp fra domstolene.

Når det så er sagt, så lad mig straks advare herimod. Jura er ikke god, når konflikten er opstået. Den er langt bedre, før konflikten opstår, og her har I jo én gang gjort et godt forarbejde ved at udarbejde en kontrakt, som – håber jeg – er så klar, som du skriver.

Det skal dog bemærkes, at jeg i min tid har set talrige samejekontrakter, der helt klart var hentet fra et koncept brugt et andet sted, og som derfor ikke helt passede på situationen, som den nu forelå.

Mit råd til dig er, at du bruger dialogvejen. I skal tale sammen, for ellers bliver det ikke godt for jer at bo sammen. Jeg kunne fylde avisen med rædselshistorier om uvenskaber i situationer, der ligner den, du beskriver.

Hvis du går hårdt til de nye ejere, risikerer du, at jeres nuværende uenighed vokser sig større. Man taler om en »konflikttrappe«. Du kan høre på ordet, at modellen beskriver, hvordan en konflikt udvikler sig. Det sker ikke glidende, men trinvist.

Friederich Glasls konflikttrappe har ni trin. I modellen forværres en konflikt i nedadgående retning og ender i en krigslignende situation, hvis der ikke gribes ind undervejs – du kan se en forklaring på Glasls konflikttrappe på YouTube.

07BUSRB-PLUS-Naar-mormor-le.jpg

Der findes mange varianter – det væsentlige er, at du er opmærksom på, at en konflikt aldrig står stille. Den vokser eller mindskes.

Hvis du ikke selv synes, du kan tale med de nye ejere, så kan du overveje at skrive et brev og forklare om dine tanker og ønsker for naboskabet. Gå efter at holde konflikten på et lavt niveau og find ud af, hvordan dit og deres behov kan løses. Før det går helt galt, kan I få hjælp hos en advokatmediator, se f.eks. www.mediationsinstituttet.dk.

Og lad være med at gribe til den løsning, som jeg har set så tit: Først et fornærmeligt brev, så tager den ene part advokat, og derefter tager den anden part advokat, og til sidst ender det i by- og landsret. Løsningen bliver ofte, at den ene part flytter, og det giver ærgrelser og store økonomiske udgifter.

Du kan på min blog allanohms.dk se et lille videoklip med Peter Aalbæk Jensen, der giver følgende gode råd: »Lav forlig for helvede – og kom videre.«

Med venlig hilsen

Allan Ohms, advokat (H),

www.ForumAdvokater.dk

320676467.jpg

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen