Del : SMS
BrandView

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

Vent ikke på Regeringens vækstplan

Thomas_honoré_brandview

Artiklen fortsætter under annoncen

Interview med Koncernchef, Thomas Honoré, Columbus

I denne uge kom regeringen som ventet med sin vækstplan for digitalisering i Danmark. Vækstplanen slår ikke overraskende fast, at digitalisering er afgørende for væksten i Danmark. Der er grund til at rose regeringen for at forstå erhvervslivets udfordringer på vækstområdet, og hvordan digitalisering kan spille en afgørende rolle. Men virksomhederne skal ikke vente på vækstplanen. De skal selv skabe den digitale vækst.

Af vækstplanen fremgår det, at “Mere end en tredjedel af danske SMV’er er karakteriseret ved, at de enten ikke anvender it eller kun har digitaliseret en enkelt proces som fx bogføring”.

Regeringen har sat en række vækstinitiativer i gang og vil blandt andet sikre rådgivning til 1.000 små og mellemstore produktionsvirksomheder om automatisering ved hjælp af it. Planen tilbyde også rådgivning af detailhandlen, der særligt online taber terræn til internationale konkurrenter.

Det er min vurdering, at regeringens vækstplan får effekt. Nok mest indirekte og på længere sigt. Den vil være med til, at vi som samfund bliver bedre til at forstå, hvordan vi kan bruge digitale, sociale og mobile trends i vores søgen efter vækst og effektivisering. Ingen tvivl om, at øget anvendelse af it kan styrke produktivitet og konkurrenceevne. Udfordringen er at brede den opsamlede viden ud, så den bliver brugbar ude i virksomhederne.

Men hvorfor sidde på hænderne og håbe på at komme med i det vækstprogram, mens Danmark taber terræn til udenlandske virksomheder? McKinsey Global Institute har dokumenteret, at for hvert job, der tabes i den globale digitale økonomi som følge af digitaliseringen, skabes 2,6 nye job på grund af de vækst- og forretningsmuligheder, der opstår. Og de job, der tabes er altså hos de virksomheder, der ikke deltager i digitaliseringskapløbet. De virksomheder, der tager digitaliseringen til sig, bliver til gengæld en del af udviklingen.

En virksomhed, der ikke sidder på hænderne er R82 - en dansk virksomhed i verdensklasse, der eksporterer hjælpemidler til handicappede børn i 45 lande. R82 er kunde hos Columbus, og den er et bevis på, at it kan skabe vækst og succes. R82 har brugt it til at effektivisere produktionen, reducere leveringstiden og levere bedre kundeservice. Det er blandt andet lykkedes R82 at nedbringe leveringstiden på nogle af virksomhedens mere end 40.000 skræddersyede produkter fra 8-9 uger til 4 uger. Og virksomheden er ved at lægge sidste hånd på en produktkonfigurator, der gør det muligt for slutbrugerne at skabe deres eget produkt på nettet. Det er både innovativt og med til at effektivisere forretningen.

Der er store gevinster at hente for den enkelte virksomhed. Men også i et samfundsmæssigt perspektiv er digitalisering en god forretning. Beregninger viser, at hvis andelen af danske virksomheder, der digitaliserer deres interne processer øges med 1 procentpoint, kan bruttotilvæksten fra erhvervslivet potentielt øges med 2,6 – 6,5 mia. kr. om året.

Så min opfordring til danske virksomheder er at skride til handling frem for at håbe på og afvente, at regeringens vækstprogram kommer og sætter digitaliseringen i gang. Digitalisering er en vækstdriver og et afgørende element i at styrke konkurrenceevnen. Hvis du ikke ved hvordan, så er der ingen anden udvej end at få nogen, der gør, til at hjælpe virksomheden på vej ind i den digitale fremtid.

0 Kommentarer

Mere fra Columbus  Hvad er BrandView?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

Mere fra BrandView  Hvad er BrandView?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>
Sponseret af Sampension

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere