Del : SMS
BrandView

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

Træk nørden ud af it

Columbus_Brandview_Honere

Artiklen fortsætter under annoncen

Analyse på analyse fortæller os, at jo bedre integreret it-afdelingen er i virksomheden, og jo bedre it-strategien er integreret i den overordnede strategi, des bedre performer virksomheden. Blandt andet konstaterer regeringens Vækstteam for IKT og digital vækst, at “Værdien i IKT skabes særligt, når det brede erhvervsliv tager mulighederne til sig og udnytter digitaliseringen til at forny deres forretning. Det kan være i form af effektivisering og retænkning af interne processer, anvendelse af internettets muligheder for e-handel, kundedialog mv., eller ved at tilføre virksomhedernes produkter og tjenester nye innovative egenskaber gennem indlejring af IKT.”

Alligevel ser vi ofte virksomheder, hvor it-afdelingen opfattes som et appendix på virksomheden? Ja, nærmest en ordreproducerende leverandør, der bare skal understøtte den daglige drift og sikre, at hjulene holdes i gang. Groft sagt, så er it-afdelingen stadig de lidt underlige nørder, der er gemt af vejen nede i kælderen eller oppe under taget. Nærmest en nødvendig omkostning. It-chefen er chefnørden, som passer sin egen forretning og som ikke er en del af den øverste ledelse. Og som ikke forventes at bidrage til strategien.

Indrømmet. Dette billede af it-chefen er overdrevet. Men der er alligevel noget om snakken. Det forventes netop ikke fra topledelsens side, at it-chefen bidrager til forretningsudvikling og strategi. It-afdelingen har deres helt egen isolerede strategi,der handler om understøtte virksomhedens overordnede forretning - ikke om at medvirke aktivt som driver i forretningen. Og det er netop det der gør forskellen. Det er ærgerligt, fordi de mest innovative og fremtidssikrede virksomheder er ekstremt målrettede i deres tilgang til it. Dem, der ser it som en væsentlig faktor ikke bare i driften, men også udviklingen af forretningen. Her er der synkronitet mellem it-strategien og virksomhedens overordnede strategi.

Toplederen skal forstå at knytte it til virksomhedens strategi for at forbedre konkurrenceevne, bundlinje, produktivitet og vækst. Teknologi og it skal bruges som et redskab til at ændre og skabe nye forretningsmodeller. Altså skal topledelsen erkende, at et tæt samarbejde mellem topledelsen og it-direktøren er vejen til at styrke hele virksomhedens performance.

It-chefen skal flytte sig fra at være en support funktion til at være en forretningsdriver. It-chefen skal evne at tænke både virksomhedsstrategisk og it-strategisk og skabe en tydelig sammenhæng mellem it-afdelingens mål og strategi, og virksomhedens forretningsmål. For hvis ikke topledelsen forstår, hvordan it-afdelingen skaber return on investment til hele virksomheden, så er det it-chefens ansvar at dokumentere og kommunikere dette klart til topledelsen.

Med en øget digitalisering vil virksomheden kunne udvikle sig til en vindervirksomhed, som tænker forretningsmæssigt i forhold til it-strategiens indflydelse på muligheder og risici. Her har it-chefen og den forretningsmæssige ledelse en fælles opfattelse af virksomhedens strategi og forstår hvilke investeringer, der skal til for at implementere strategien. Og det handler ikke nødvendigvis om blot at øge it-budgettet. Det handler om at udnytte teknologien og vise åbenhed over for de muligheder, som it skaber. De virksomheder, der forstår at trække nørden ud af it og ind i forretningsledelsen, er de virksomheder, der vil klare sig bedst i konkurrencen. Og det kan aflæses på bundlinjen.

Mere fra Columbus  Hvad er BrandView?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

Mere fra BrandView  Hvad er BrandView?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>
Sponseret af Sampension

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere