Del : SMS
Berlingske Business
BrandView

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Nedlæg værkførerburet

Columbus_Brandview_Honere

Artiklen fortsætter under annoncen

Den anden dag læste jeg et interview med en topleder i en stor dansk virksomhed, der satte fokus på ledelse og lederkultur, og hvor hovedbudskabet - som sædvanligt, fristes man til at tilføje - var en opfordring til, at lederne skulle være mere synlige. Artiklen kredsede om, at lederne skulle komme ud af kontoret og op på ølkassen. Og det slog det mig: Er vi ikke kommet længere? Hvis nærhed og synlighed er noget man sætter i kalenderen for at huske at komme ud af sit værkførerbur, så har vi altså et problem.

Synlighed bør være topprioritet for enhver leder. Og i stedet for at overveje, hvornår man har tid til at træde ud af buret, så skulle man måske slet ikke sætte sig derind. En moderne leder bør slet ikke have sit eget kontor. Han eller hun bør naturligt være til stede i virksomheden - en central figur. En medspiller, der inddrager og bliver inddraget, hvis og når det er relevant.
Synlig ledelse er jo en evig debat, et must for en god leder. Men hvad er synlig ledelse egentlig? Er det synlig ledelse at afsætte en halv time i kalenderen hver tirsdag og torsdag eftermiddag til at gå en tur rundt i virksomheden for at vise flaget, hilse høfligt på medarbejderne og få en snak med dem? Er det synlig ledelse at holde statusmøder hver fredag? Er det synlig ledelse at huske at indkalde til den årlige MUS-samtale? Er det synlig ledelse at være med til fredagsbaren og julefrokosten? Det er det muligvis, men min opfattelse er, at der er gået så meget skrivebordsledelse i den herhjemme, at der er behov for at tænke helt anderledes, når man taler om synlig ledelse.

Det er ikke nok at sætte tid af til at være synlig og så gå tilbage i værkførerburet igen og arbejde videre. En leders opgave er at skabe resultater gennem andre, men lederen må også gerne selv få olie på hænderne. Derfor skal man mere end kunne motivere, uddelegere og kommunikere. Det handler om at skabe samhørighed i virksomheden og være autentisk. Være villig til at lytte og lære, vise svaghed og styrke, vise viden og uvidenhed, rose og anerkende og opstille klare forventninger og nå resultater – sammen.

Synlighed handler også om at skabe netværk i virksomheden, og at være nærværende i den situation, man står i lige nu. Og det kræver øvelse, hvis ikke det ligger naturligt. Man kan øve sig ved altid at sige ja, når en medarbejder har brug for sparring eller at række ud, når man selv har brug for input i en vanskelig sag. At vise engagement og interesse i hverdagen, og ikke kun når det står i kalenderen at man skal.

Det er selvfølgelig vanskeligere jo større og mere global virksomheden er, men ikke desto mere vigtigt. Man skal huske på, at nærhed er mange ting. Det behøver ikke udelukkende være fysisk nærvær. Sociale medier eller Instant Messaging kan være et supplement til fysisk nærvær. Og at gribe telefonen fungerer stadigvæk.

Jeg bruger mere end 100 rejsedage om året for at skabe og vedligeholde netværk med medarbejderne i alle de lande, Columbus er repræsenteret i. Det giver mig en tæt føling med hvad der sker ude i marken. Jo oftere jeg møder medarbejderne, des bedre indblik får jeg i de udfordringer, de møder i deres hverdag, og hvad der sker hos vores kunder. Det bliver samtidig også mere naturligt for dem at inddrage mig i deres daglige arbejde. Det tager tid, men det er en investering, der giver et stort udbytte.

 

0 Kommentarer

Mere fra Columbus  Hvad er BrandView?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Mere fra BrandView  Hvad er BrandView?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>
Sponseret af Sampension

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere