Del : SMS
Berlingske Business
BrandView

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Når virksomhedens værdier er varm luft

Thomas_honoré_brandview

Artiklen fortsætter under annoncen

Interview med Koncernchef, Thomas Honoré, Columbus

For nylig besøgte jeg en stor dansk virksomhed. På væggen i receptionen hang et stort skilt med virksomhedens værdier. Det handlede vist om noget med kundefokus og samarbejde. Når jeg besøger den slags virksomheder, kan jeg ikke lade være med at tænke på, at skiltet sikkert blev til på “Den store værdidag” for flere år siden. I dag er kun skiltet tilbage. Værdierne er glemt. Og vanerne har igen taget over.

Mange virksomheder benytter sig af værdibaseret ledelse, som for alvor blev populært i 1990’erne, og som stadig er det. Ofte ønsker man med værdibaseret ledelse at definere de værdier, man gerne ser at medarbejderne efterlever i hverdagen. At sikre sig, at virksomhedens medarbejdere kan identificere sig med virksomhedens mission og skabe bedre resultater. Men mange gange slår det fejl. For på trods af de gode hensigter, er der mindst én helt overordnet udfordring med de fleste virksomheders tilgang til at etablere et fælles værdigrundlag: Vaner vinder over værdier.

Det er min påstand, at vil man ændre virksomhedens værdier, så gælder det om at lave værdierne om til vaner. Spørger man en tilfældig medarbejder om virksomhedens nedskrevne værdigrundlag, er jeg sikker på at medarbejderen i bedste fald vil kunne huske halvdelen, fordi værdierne er for abstrakte og ikke har betydning i det daglige arbejde.

Værdiplakater kan være et fint signal til kunder og samarbejdspartnere, hvis de vel at mærke efterleves, men for medarbejderne skal værdier være en naturlig del af hverdagen.

Værdibegreber er ikke noget virksomheder skal lave workshops og tage på ”overlevelseskurser” for at finde på. Værdier er indgroet i virksomheden, måske gennem mange år. Nogle er gode og frugtbare, og dem skal man selvfølgelig dyrke. Andre er knap så gode, og dem skal man forsøge at ændre. Men den vigtigste erkendelse er, at værdier er som vaner – både de gode og de dårlige.

Hvis du vil ændre nogle værdier i virksomheden, handler det om at ændre på medarbejdernes vaner, hvordan de - ofte ubevidst - handler og reagerer.

Start med dine egne værdier, og bred dem ud til resten af virksomheden. Det handler om at vise vejen som leder ved at udleve de værdier, medarbejderne skal efterleve. Walk-the-talk, som man siger. Medarbejderne kan godt gennemskue manglende autenticitet. Hvis ledelsen taler om værdier, men ikke selv efterlever dem.

Heltedyrkelse er en anden måde at fremme værdier. Virksomhedens helte er med til at påvirke resten af medarbejderne. Du kan opdyrke heltene ved at belønne og promovere de medarbejdere, der går foran og lever de ægte og gode vaner. På den måde bliver værdien målbar og efterhånden en naturlig vane i det daglige arbejde.

Og fortæl historier om de medarbejdere, der har udvist det engagement som virksomheden værdsætter. Igen og igen og igen. Vi husker alle de gode historier og vi vil alle gerne være en del af dem. Og lad så fortolkningen af værdierne transformere sig i virksomheden. Vigtigst af alt, vær realistisk, vis handling og gå forrest.

Behøver jeg at nævne, at Columbus ikke har et værdiskilt i receptionen, men at vi hele tiden arbejder med at dyrke de gode vaner.

0 Kommentarer

Mere fra Columbus  Hvad er BrandView?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Mere fra BrandView  Hvad er BrandView?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret af Sampension

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere