Berlingske Business
BrandView

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Når købmanden møder den digitale revolution

Columbus_Brandview_Honere

Artiklen fortsætter under annoncen

En af mine gode venner er direktør i en større dansk detailkæde. Jeg kalder ham for Købmanden. Han kalder mig - selvfølgelig, kan man næsten tilføje - EDB-manden. På sådan en lidt gammeldags facon. Sådan har det altid været. Det er helt naturligt, at vi titulerer hinanden sådan med de job, vi har. Det er vores fag, der markerer vores tilnavne.

Vi har en tradition med at cykle sammen i weekenderne. Og det er efterhånden blevet til en del kilometer på landevejene sammen, hvor vi har diskuteret muligheder og udfordringer i de brancher, vi nu er en væsentlig del af.

De seneste år er det blevet sådan, at Købmanden diskuterer mere it, og jeg diskuterer mere købmandskab. Vores roller har med tiden ændret sig, og på det nærmeste byttet plads. For sådan er virkeligheden i dag. Fordi Købmanden og hans kolleger i detailbranchen er mere end nogensinde før dybt afhængige af it-systemer, både i håndteringen af de interne afrapporteringssystemer og overblikket over forretningen. Men også i forhold til udnytte mulighederne i e-commerce og overgangen fra fysisk varehandel i butikker til onlinehandel på nettet. Og den udvikling vil kun fortsætte. Det vil være helt afgørende for detailbranchen og andre brancher, at man løbende investerer i at digitalisere sin virksomhed for at være konkurrencedygtig. Ellers vil man sakke bagud og ende med at være branchens prügelknabe.

Købmanden skal ikke glemme købmandskabet, men godt købmandskab involverer idag evnen til at udnytte it og teknologi til at skærpe konkurrenceevnen. Heldigvis er de fleste danske detailvirksomheder relativt gode til at implementere it og optimere de interne forretningssystemer som økonomistyring, logistik, lagerstyring osv. En vigtig evne som dygtig købmand.

Detailhandlen mangler til gengæld noget, når vi taler om e-commerce, altså alle de processer, der er med til at etablere og optimere handlen med kunderne online. Og e-commerce er langt mere end blot en hjemmeside, hvor kunderne kan købe de varer, man også har i butikkerne. E-commerce handler om, hvordan man fanger de rigtige kunder på internettet, hvordan man får dem ind i sin e-butik, hvordan man får dem til at købe (mere), hvordan man sørger for, at kunderne får den hjælp og rådgivning, de har brug for. Og hvordan man sikrer, at kunderne kommer tilbage - og tager vennerne med. På trods af, at Danmark er et af de lande i verden med de mest aktive internethandlende, så mangler rigtig mange danske virksomheder grundlæggende viden om e-commerce, altså markedsføring, service og salg til kunder online.

I dag står kampen om kunden ude hos kunden. Til gengæld laver kunden mange ting selv, og opgaven består i at gøre selvbetjening helt og aldeles ubesværet. Det er billigere for virksomheden, det er lettere for kunden, og når det lykkes, opleves det tilmed som en bedre service. Rådet er derfor: Bliv bedre til at adressere kunden, der hvor kunden er. Og bliv bedre til at udnytte it og teknologi til lige præcis dette. Det er der, mange danske virksomheder halter og risikerer at blive overhalet af udenlandske virksomheder med en god idé.

0 Kommentarer

Mere fra Columbus  Hvad er BrandView?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Mere fra BrandView  Hvad er BrandView?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret af Sampension

Sampension fik en god start på året med relative høje investeringsafkast til kunderne. Samlet set gav Q1 et positivt afkast på 2,7 mia. kr. for alle investeringer – i samme periode sidste år var dette...

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampension fik en god start på året med relative høje investeringsafkast til kunderne. Samlet set gav Q1 et positivt afkast på 2,7 mia. kr. for alle investeringer – i samme periode sidste år var dette...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen