Del : SMS
Berlingske Business
BrandView

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Fra informationsteknologi til forretningsteknologi

Columbus_Brandview_Honere

Artiklen fortsætter under annoncen

Ikke mange er i tvivl om, at digitaliseringen i dag er den største driver for vækst. I mange år var Danmark et foregangsland inden for it-området. Tre år i træk blev vi kåret som det bedste land i verden.

I perioden 2006-2008 var Danmark således verdens suverænt førende it-nation. Vi havde uddannelsesniveauet på plads, infrastrukturen, en høj udbredelse af it i befolkningen og en stærk it-integration i erhvervslivet.

Siden er Danmark stille og roligt dalet ned fra den allerøverste top til nu at være middelmådigt præsterende i europæisk sammenhæng. En kedelig trettendeplads, lyder konklusionen i den seneste rapport fra World Economic Forum over verdens førende it-nationer. Rapporten udtrykker faktisk decideret bekymring i forhold til dansk erhvervslivs kraftigt dalende evne og vilje til at skabe og udvikle ny forretning gennem it. Her ligger Danmark på en 33. plads. Så selvom vi betragter os selv som en it-nation, skal vi måske til at stille os selv spørgsmålet, om vi udnytter det potentiale til fulde, som ligger i digitaliseringen? Rapporten siger, at det gør vi langtfra.

Det er paradoksalt. For taler man med topledere, er de fleste enige om, at it er en vigtig, hvis ikke den mest afgørende vækstdriver. It er ikke blot et afgørende element i virksomhedens vigtigste processer, men i mange brancher er it også blevet en integreret del af virksomhedens produkter, drift og salgskanaler. I virkeligheden har digitaliseringen nok haft den mest afgørende rolle i forandring af forretningen i langt de fleste brancher gennem de seneste 10-15 år.

Jeg er overbevist om, at de fleste virksomheder er enige om, at it generelt og ERP- og forretningssystemer i det hele taget har forretningskritisk karakter og bør håndteres som sådan. Alligevel drives virksomhedens it-udvikling stadig fra it-afdelingen og ikke af forretningen. Lige præcis her ligger der en kæmpemæssig ledelsesudfordring. It-afdelingen skal ikke alene stå med ansvaret for, at it-systemerne understøtter virksomhedens forretning og strategiske udvikling. It er et ledelsesansvar.

Der er ikke tvivl om at de virksomheder, der på strategisk plan forstår at mestre de nye digitale muligheder, vil opleve markant større succes end sine konkurrenter. Og de enkelte virksomheders succes vil smitte af på medarbejdere, kunder, leverandører, aktionærer og skabe vækst og fremgang for det omkringliggende samfund også.

Derfor må rådet til enhver ledelse være, at man - hvis ikke det allerede er sket - sikrer sig, at man har it som et af sine vigtigste fokusområder. At man ændrer fokus fra at tænke it som ”informationsteknologi” til ”forretningsteknologi”. Altså at man anerkender, at it ikke blot er en supportfunktion i virksomheden, men at it er en driver for forretningen. Dernæst skal man sikre sig, at man har de digitale kompetencer til at bakke op om beslutningen. Det gælder både på ledelsesniveau og på specialist-niveau. Og så skal man huske, at det er bedre at starte i det små, end slet ikke at starte.

Mere fra Columbus  Hvad er BrandView?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Mere fra BrandView  Hvad er BrandView?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret af Sampension

Afkastene i Sampensions markedsrenteprodukt 3 i 1 Livspension har været ganske pæne og landede i 2016 på 8,4 % for en 45-årig kunde med moderat risiko. Dermed placerer Sampension sig foran mange konkurrenter på årets afkast.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Afkastene i Sampensions markedsrenteprodukt 3 i 1 Livspension har været ganske pæne og landede i 2016 på 8,4 % for en 45-årig kunde med moderat risiko. Dermed placerer Sampension sig foran mange konkurrenter på årets afkast.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen