Del : SMS
Berlingske Business

Vestas får gennembrudmed ny produktionsstrategi

Vestas
Vestas- Arkivfoto. Foto:

Vestas har fået den første store kontrakt i hus med en ekstern kunde, som gerne vil udnytte Vestas’ massive overkapacitet på mange fabrikker. Flere aftaler ventes at følge i år.

Artiklen fortsætter under annoncen

Kriseramte Vestas fik lidt tiltrængt opmuntring i går, da ledelsen kunne underskrive sin første store aftale med en tredjepart om udnyttelse af noget af Vestas’ store overkapacitet.

Hvem kunden er vides ikke, men over de næste to år vil vedkommende bruge helt op mod 25 procent af kapaciteten på Vestas’ tårnfabrik i Colorado i USA. Og der er med stor sandsynlighed flere lignende aftaler på vej.

»Den første store kontrakt er vigtig, også fordi det sender et signal til de andre, som vi forhandler med. Vi har en god dialog med et pænt antal interesserede potentielle kunder flere steder i verden,« fortæller Jean-Marc Lechêne, driftsdirektør i Vestas.

Aftalen skaber mere end 100 arbejdspladser og er lidt af et gennembrud for Vestas’ nye driftsdirektør, der har det som en af sine vigtigste opgaver at få bugt med selskabets massive overkapacitet som følge af krise i vindmølleindustrien.

Vestas’ produktionskapacitet på over 9 gigawatt er allerede blevet skåret noget til med de massive nedskæringer sidste år, men den ligger stadig betragteligt over de 5 gigawatt vindmøller, som Vestas forventer at afskibe i 2013.

Der er derfor behov for at få aftaler i hus med tredjeparter, som kan udnytte overskudskapaciteten, og Jean-Marc Lechêne fortæller, at der også er dialog med kunder uden for vindmølleindustrien om udnyttelse af kapaciteten.

Frasalg venter forude

»Der er god forretning i aftalen for begge parter, ellers lavede vi ikke aftalen. Og det er ekstra indtjening, da vi har lagt planerne for 2013 til at kunne klare et svært marked uden den her slags kontrakter,« forklarer driftsdirektøren.

Han vil ikke afsløre, hvor meget mere produktionskapacitet Vestas kan »sælge« på den givne fabrik i Colorado eller på globalt plan, ligesom investorerne også fortsat venter på præcise udmeldinger om selskabets kommende globale produktionsfodaftryk.

Det ventes, at Vestas også vil sælge nogle af sine 28 fabrikker fra for at reducere kapaciteten, men foreløbig er sidste års salg af tårnfabrikken i Varde til kinesiske Titan Wind Energy det eneste større fabriksfrasalg.

Jean-Marc Lechêne understreger, at det på det amerikanske marked også er nødvendigt selv at fastholde nok kapacitet til at kunne skalere op i takt med, at der kommer gang i nye projekter, nu hvor de amerikanske politikere langt om længe har forlænget skatterabatten for vindmølleindustrien.

Opmuntret af medarbejderne

Driftsdirektøren, der blandt andet har arbejdet for dækproducenten Michelin og cementgiganten Lafarge, inden han kom til Vestas, har nu været i koncernen i et halvt år, og der er særligt én ting, han er imponeret over:

»Medarbejderne er Vestas’ store aktiv, og jeg er opmuntret over deres energi og passion for selskabet. Produktionsfaciliteterne er også fremragende, og de to ting gør, at vi kan levere de bedste produkter. Det har jeg også mærket i forbindelse med mine møder med mange kunder,« siger Jean-Marc Lechêne.

Han har dog også set, hvor der er plads til forbedring.

»Det er en svær tid, og vi skal være mere effektive i måden, vi arbejder på, og tænke mere helhedsorienteret. Men jeg er opmuntret over, hvordan jeg ser medarbejderne samarbejde.«

Vestas kommer med et meget ventet årsregnskab 6. februar.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere