Del : SMS
Berlingske Business

Parken pustede tilskuertal op

Parken_Business
Ailton Almeida har bragt FCK foran mod Brøndby i Parken søndag 30. august 2009. Måske var der ikke så mange tilskuere, som Parken tidligere har oplyst. Foto:

Tilskuertallet til F.C. Københavns hjemmekampe er i flere år holdt kunstigt høje, viser interne tal.

Artiklen fortsætter under annoncen

For at skaffe flere sponsorer blev tilskuertallene til FCK's hjemmekampe gennem fire sæsoner frem til 2009/10 tilsyneladende pustet kunstigt op.

Det viser interne tal, som dagbladet Børsen er kommet i besiddelse af, skriver avisen fredag.

Tallene viser, at der årligt gennem fire år frem til sæson 2009/10 blev lagt mellem fem og 11 procent oven i det korrekte antal tilskuere. Dermed blev 92.037 fremmødte i perioden regnet med i de officielle tal, selvom de aldrig var til stede på tribunerne.

De manipulerede tal, som man blandt andet har kunnet læse i Parkens årsregnskaber og på FC Københavns hjemmeside, kan ifølge børsretseksperter få alvorlige juridiske konsekvenser for parterne.

Det kan nemlig betyde, at den verserende sag om kursmanipulation bliver udvidet.

- En vurdering af, om tilskuertallet er oplyst korrekt, må nødvendigvis indgå i vurderingen af, om der er grundlag for en kursmanipulationssag, siger juraprofessor Paul Krüger Andersen fra Aarhus Universitet til Børsen.

Det vides ikke, hvem der stod bag "oppumpningen" af tallene, og hverken bestyrelsesformand Hans Munk Nielsen eller administrerende direktør Anders Hørsholt ønsker at kommentere sagen.

Der er heller ikke meget at komme efter hos Flemming Østergaard, der var bestyrelsesformand for Parken i den pågældende periode. Han siger til Børsen, at han aldrig har hørt noget om for høje tilskuertal.

- Det kender jeg ikke en kæft til, lyder kommentaren fra ham.

Tilskuertallet er vigtigt for en fodboldklub, da det skaber større interesse fra både sponsorer og tv-selskaber, og får andre tilskuere til at møde op på stadion.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere