Berlingske Business
LIVE
18:01 På gensyn i morgen

Legoland indtager Nordamerika

pix-legoland
Diego Gonzalez på 5 år rør ved en dyrepasser lavet ud af legoklodser i Legoland i Florida, der åbnede den 14. oktober, 2011. Foto:

Verdens største Legoland er netop åbnet i Florida. Og det står ikke stille for en af verdens største forlystelseskoncerner, Merlin Group.

Over 40 millioner besøgende tager årligt en tur i en af Merlin Entertainments Groups forlystelsesparker eller turistattraktioner, som Legoland-parkerne er en del af. Og nu skal Legolandene for alvor introduceres på den anden side af Atlanten.

"Vores ambitioner for det her marked er ekstremt store," fortæller Merlins direktør, Nick Varney til New York Times om Merlins nyeste ekspandering på det nordamerikanske marked.
 
Den nyeste Legoland, der åbnede i Florida fredag, håber alene på at kunne trække 1,5 millioner gæster til parken årligt. Parken er en af seks nye og kommende parker, som Merlin åbner i USA.

Verdens største Legoland åbner i Florida

Deriblandt åbner et Legoland Discovery Center, som koster 12 millioner dollar stykket, i Atlanta og Kansas City. Tidligere i år åbnede et i Dallas.

De danske tråde til det britiske Merlin er i den grad stadig til stede. Kirkbi Invest, der er den danske Lego-families investerings og holdingsselskab, ejer nemlig 36 procent af virksomheden.

USA FORD LEGO SUV



Resten af Merlin ejes af CVC Capital Partners og Blackstone Group.
 
Sidste år tjente Merlin 40,4 millioner dollars før skat sidste år, mod et tab på 21 millioner dollars året før. Merlins indtægt var 1,3 milliarder i 2010 og koncernen beskæftiger 17.000 ansatte.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen