Del : SMS
Berlingske Business

Forsikringsselskaber har strammet skruen efter skybruddet

CD-ROM
CD-ROM til brænding af tekst, billeder og lyd. Foto:

Man skal være meget opmærksom på, hvad der står i kælderen. Og i forsikrings-betingelserne. Skybruddet i 2011 medførte stramninger.

Artiklen fortsætter under annoncen

Da vandet piblede op af afløb og toiletter 2. juli sidste år, var det ikke kun vandet, boligejere blev ramt af.

Mange måtte også efterfølgende sætte flere penge af til forsikring eller opleve skrappere vilkår for deres indboforsikring.Generelt giver de fleste forsikringsselskaber mindre erstatning end tidligere, hvis indbo ødelægges af et sky- eller tøbrud, viser en gennemgang via sammenligningsværktøjet Vilkår.dk, hvor forbrugere kan sammenligne forsikringer.Skærpelserne er sket på selvrisiko samt et loft over den maksimale erstatning, der udbetales ved en skade. Det vil sige, at man ikke nødvendigvis får fuld erstatning for indbo, der befinder sig i kælderen, garagen, udhuset, kælderrummet eller loftsrummet.

CDer og elektronik undtaget

Kategorien »særlig privat indbo« er især undtaget, og det omfatter ting som CDer, film, antikviteter, højttalere, plader, computere, vin, spiritus, musikinstrumenter, forskellig elektronik mm.

»Det er jo oftest sådan, at de indbogenstande, vi ikke lige står og skal bruge, gemmer vi væk de nævnte steder. Tidligere var der ikke den store begrænsning ved vandskade på disse lokationer. I dag skal man være opmærksom på, om det er dækket og med hvor meget, så man ikke pludselig står og mangler mange tusinde kroner i erstatning,« lyder rådet fra Rasmus Meineche, som står bag Vilkår.dk.Jurist Mads Mølgaard Braüner fra Forbrugerrådet er ikke overrasket over konklusionen i lyset af en undersøgelse, som Forbrugerrådet selv lavede i slutningen af 2011.»Den første reaktion efter skybruddet var, at de fleste selskaber havde ladet ti procent af deres kunder opleve ændringer i præmier, betingelser eller ligefrem at blive smidt ud,« siger han.Mange af selskaberne arbejder med individuelle ændringer under betegnelsen »mikro-tariffering«, og dermed kan undersøgelser kun afspejle standardvilkår og -priser.Forbrugerrådet konkluderede også, at en del af dækningen i kælderrum forsvandt, og det skal forbrugerne være opmærksomme på, mener han.»Flere og flere af os bruger jo kælderen til TV-stue, teenagerum osv. Så jeg hører fra branchen, at forsikringerne er blevet dyrere for dem. De er jo også i deres gode ret til at vurdere deres risiko, men jeg er bekymret for, at de skærer mere og mere af,« siger Mads Mølgaard.

Afviger fra basisvilkår

Han er ikke tilfreds med dels, at forsikringsbranchen nu afviger fra de vilkår i basisforsikringer, der blev aftalt mellem forsikringsbranchen og Forbrugerrådet i 2000, dels at nogle selskaber mikrotarifferer så meget, at nogle kunder med stor risiko rammes hårdt eller endda slet ikke kan få en forsikring.

»Hvis man udskiller risikokunderne, som måske netop har mest brug for dækningen, så kan de måske slet ikke finde en forsikring. Hvis de bliver tvunget til at skifte selskab, så er de forpligtede til at oplyse deres individuelle forhold til det næste selskab, og så forsætter det jo. Det bliver de svage, der får den største regning, og det gør det problematisk,« siger Mads Mølgaard.Ifølge ham bruger de fleste selskaber nu mikrotariffering, og nogle selskaber gør forskel på kunder helt ned på forskellige husnumre på den samme vej - afhængigt af, om boligen ligger tæt på et hjørne eller en togstation med flugtmulighed for indbrudstyve, eller om boligen ligger højt eller lavt.»Man kan diskutere, om det er rimeligt at højrisikokunder selv betaler, eller om det solidariske princip skal gælde. Men vi mener, at alle skal have lige adgang til at få en forsikring,« siger Mads Mølgaard.

»Vi var nødt til at reagere«

Lærerstandens Brandforsikring, LB, er et af de selskaber, der slet ikke mikrotarifferer. Men det er også det selskab, der ifølge Rasmus Meineches gennemgang har strammet standardvilkårene mest.

»Vi var nødt til at reagere, når skybrud kan blive så voldsomme. Vi har indskrænket dækningen, men vi synes stadig, der er en rimelig dækning for vores medlemmer,« siger Bjarne Bjarnarson, medlemsdirektør i LB.Han erkender, at selskabet skiller sig ud i dækningen af særligt indbo. Men han anfører, at særligt indbo ikke er dækket mod tyveri i nogle selskaber, og derfor er det logisk også at skille det ud i forbindelse med vandskader.»Det er ikke hensigtsmæssigt at opbevare den slags indbo i kælderrum, og derfor er det konsekvent og logisk, at det ikke er dækket fuldt ud hverken ved vand eller tyveri,« siger han.Til gengæld påpeger han, at LB som et af de få selskaber kun opkræver én selvrisiko per skade - også selv om både indboforsikring og husforsikring kommer i spil ved en vandskade.I 2011 gik LBs såkaldte skadeprocent på indboforsikring over 100, hvilket vil sige, at skaderne kostede mere end præmierne - også uden at selskabets omkostninger blev regnet med.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere