Del : SMS

Forlystelsesparker reddet af stærk sommer

pix-rutchebane-alm
Foto:

De danske forlystelsesparker har efter et forfærdeligt forår haft et par særdeles gode sommermåneder. Alt i alt ventes et besøgstal på niveau med 2009.

Artiklen fortsætter under annoncen

Efter en hård start på 2010-sæsonen kan de danske forlystelsesparker nu glæde sig over, at de besøgende er strømmet til i løbet af sommeren.

Alle de store forlystelsesparker melder om besøgstal i juni og juli, der er bedre end sidste år, og sommermånederne giver nu grobund for behersket optimisme på årsbasis. Når optimismen trods den gode sommer stadig kun er behersket, skyldes det et forår, som de fleste forlystelsesparker helst vil glemme. April og maj var både koldere og mere regnfulde end normalt, og det fik i vidt omfang danskerne til at blive inden døre.

Ligger nu på 2009-niveau

»Vi var i foråret ramt af det dårlige vejr og kom dårligere fra start i år end sidste år. Men alt i alt ligger vi nu mindst på niveau med sidste år. Jeg regner med et besøgstal, der minimum er på niveau med 2009 og måske endda lidt bedre,« siger adm. direktør i BonBon-land, Thomas Jellum.

BonBon-land var sidste år Danmarks sjette mest besøgte forlystelsespark med 440.000 gæster. Alt i alt havde de store danske forlystelsesparker, der er samlet i brancheorganisationen Foreningen af Forlystelsesparker i Danmark, sidste år 10,7 mio. besøgende. Tallet er faldet marginalt de seneste år og dækker over et stigende antal danske gæster, men et faldende antal udenlandske turister.

Læs også: Verdens vildeste forlystelsespark

»I gamle dage havde vi 40 procent udenlandske gæster i Fårup Sommerland. Nu har vi 15-18 procent. Den samme tendens gør sig gældende i andre forlystelsesparker, så vi kan nikke genkendende til skriverierne om, at de udenlandske turister bliver væk. Til gengæld kan vi glæde os over, at det stadig lykkes at tiltrække flere danske gæster,« siger adm. direktør i Fårup Sommerland, Søren Kragelund, der også er formand for foreningen af Forlystelsesparker i Danmark.

På Dyrehavsbakken nord for København havde adm. direktør for driftselskabet, Nils-Erik Winther, bange anelser efter et skuffende forår, men nu er optimismen genvundet.

»Vores klare indikation er, at vi holder antallet af besøgende. Juni og juli har været rigtig gode, mens vi helst vil glemme april og maj,« siger Nils-Erik Winther.

Medlemmerne af Foreningen af Forlystelsesparker i Danmark havde sidste år en samlet omsætning på lidt over to mia. kr.

Flere danske besøgende

Besøgstallene faldt med beskedne 1,3 procent under sidste års økonomiske krise i forhold til 2008. Sidste år var tendensen ligesom i år, at der var flere danskere, men færre udenlandske gæster.

De danske forlystelsesparker med Tivoli, Dyrehavsbakken og Legoland i spidsen er de mest populære turistattraktioner for både danskere og udlændinge. På VisitDenmarks liste over de 50 mest populære kommercielt drevne attraktioner i Danmark udgør de ti største forlystelsesparker lidt over halvdelen af det samlede besøgstal. Seks ud af de ti mest velbesøgte danske attraktioner er forlystelsesparker.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere