Del : SMS
Berlingske Business

Dansk designbureau tænker for globale giganter

designit
David Fellah står som adm. direktør i spidsen for designvirksomheden Designit, som med knap 300 ansatte fordelt på ni lande har en række verdenskendte selskaber blandt kunderne og er på vej til at åbne endnu et kontor, denne gang i mulighedernes land. Foto:

Dansk designbureau har med danske dyder vokset sig så stort, at man kan tiltrække de allerstørste selskaber i verden som kunder. Dansk samarbejdskultur og fandenivoldskhed er en attraktiv vare.

Artiklen fortsætter under annoncen

Vi kan ikke længere læne os veltilpas tilbage i Arne Jacobsen-stolen »Ægget« eller hænge vores håb om vækst på designikoner som Kay Bojesens abe.

Designverdenen har ændret sig markant i de seneste årtier.

Formgivning og godt håndværk er blot en lille del af det at tænke og gøre forretning på basis af design. Der skal tænkes i helheder og værdiskabelse i langt større omfang end blot at levere et lækkert produkt. En af de virksomheder, der er førende i verden i den disciplin, er faktisk dansk.

Designit er Europas største strategiske designvirksomhed med lige under 300 ansatte og 12 kontorer i ni lande samt et kundekartotek, der ud over danske kæmper som Grundfos, Novo Nordisk og Royal Unibrew også tæller de internationale mastodonter Audi, LG, Electrolux og Vodafone.

I de seneste to år har virksomheden med rødder i Aarhus for alvor sat gang i en international fremmarch med opkøbet af spanske DMX sidste år og etableringer i Sao Paolo, Curitiba, og Tel Aviv i år. Efter nytår er turen kommet til USA med et nyt kontor i San Francisco.

»Vi er nu det europæiske alternativ til amerikanske strategiske designbureauer,« siger Designits adm. direktør, David Fellah, om den vækst, virksomheden har oplevet de seneste år.

Sammen med store amerikanske konkurrenter som IDEO og Frog Design har Designit kastet sig ind på en bølge, der for alvor har taget fart i disse år, hvor design har skiftet ham og taget en ny form.

De store internationale selskaber efterspørger strategiske ydelser, servicedesign, organisationsudvikling og bedre brugeroplevelser.

»Man ser på design og forretningen på en helt anden måde i dag. Strategisk flytter man virksomheden et helt andet sted hen gennem design. Det bedste eksempel er, at designtænkerne sidder helt oppe i toppen af Apple og har en meget stor andel i hele strategien for virksomheden,« siger Nille Juul Sørensen, der er direktør for Dansk Design Center.

Tænker rigtigt

Han peger på, at danske virksomheder har et godt udgangspunkt, når det gælder strategisk design i en international konkurrence qua vores meget flade hierarki. For det handler om at være enormt involverende og brede sig over mange forskellige kompetencer, og dér skal alle komme til orde. Vi kan gå direkte op til direktøren, når vi har en god idé. Det kan du ikke i mange andre lande.

Designits David Fellah fremhæver de samme dyder, når han skal pege på, hvad der i øjeblikket giver den danske virksomhed medvind blandt de allerstørste selskaber i verden.

»Danmark er har en stærk kreativ kultur, som kommer af, at vi ikke er autoritetstro. Vi udfordrer ledelsen og de ældre ansattes vanetænkning konstant,« siger han.

Det er en særlig dansk fandenivoldskhed, der kan give danske virksomheder en fordel i internationale sammenhænge, hvor innovation er et konkurrenceparameter, vurderer han.

»Der er behov for noget dansk designtænkning ude i verden, men det er ikke formgivning, som vi går og tror,« forklarer David Fellah.

Vi er for små

Vi har altså en særlig samarbejdskultur, som har sine fordele, når strategiske designere i en periode skal arbejde sammen med en afdeling i en større international virksomhed om at skabe et produkt eller en service. Men det kræver en vis volumen at få gennemslagskraft internationalt, vurderer Nille Juul Sørensen.

»Danske designvirksomheder er ofte for små, og det er typisk danske designeres problem. De er tilfredse med at være små og vokser derfor ikke, og så kan man altså ikke servicere de store internationale spillere. Designit har været gode til at skalere deres forretning og har nu fået en størrelse, som gør dem interessante for de store drenge,« forklarer Nille Juul Sørensen.

Flytter med kunderne

Knap halvdelen af omsætningen på Designits kontor i København kommer i dag andre steder fra end fra produktdesign. I Madrid har Designit 60 medarbejdere, og 75 pct. af omsætningen kommer fra servicedesign, interaktionsdesign og beslægtede ydelser.

Blandt andet har Designit stået for indretningen af 300 Vodafone-butikker i Spanien. Halvdelen af omsætningen i Spanien kommer dog fra finanssektoren.

De meget store spanske banker har trods den spanske økonomis triste tilstand fundet vækst på det sydamerikanske kontinent.

Netop bankernes indtog i Sydamerika er årsagen til, at Designit er til stede i netop Brasilien.

Det er en del af forklaringen på Designits vækst på de globale markeder. De har fået godt fat i store internationale kunder, som de nu tager ud på nye markeder i selskab med.

»Vi rykker til USA nu, fordi det giver god mening for vores samarbejdspartnere. For mange af dem er USA kernemarkedet, og så skal vi også være til stede og forstå markedet,« forklarer David Fellah, der forventer at åbne flere end ét kontor i USA på sigt.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere