Del : SMS
Premium

Turistattraktioner har skabt en god forretning

Legoland
Foto:

2011 var et fantastisk år for danske turistattraktioner, hvor branchen opleve mere end en fordobling i årsresultatet. Men enkelte attraktioner er i dyb krise viser ny analyse af de 23 største danske turistattraktioner.

Danske turistattraktioner formår at omsætte et stigende antal gæster til en fordobling i årsresultatet. Det viser en nye analyse lavet af Berlingske Research.

Analysens 23 selskaber oplevede en fremgang i de samlede driftsresultater på 13 millioner kroner svarende til 8,8 procents stigning fra 2009 til 2010 og i 2011 blev resultaterne endnu bedre med en fremgang på 65 millioner kroner eller 39,3 procent, mens årets resultat steg med 80 millioner kroner eller 116,9 procent. Over de tre seneste regnskabsår har branchen således forbedret driftsresultatet fra 153 til 232 millioner kroner, mens årets resultat er mere end fordoblet fra 67 til 150 millioner kroner. Man bør dog være opmærksom på Tivoli og Legolands store påvirkning af resultaterne.


Flere gæster

Branchen for turistattraktioner i Danmark har i de seneste tre år oplevet pæn fremgang i besøgstal. Således er det samlede besøgstal for de 23 attraktioner i denne analyse steget med godt 790.000 gæster fra 2009 til 2011, hvor i alt 15,3 millioner. gæster var på besøg, hvilket svarer til en fremgang på 5,5 procent. Her skal det dog bemærkes, at besøgstal for Utzon Center ikke er tilgængelige for 2009. Tager man Utzon Centers besøgstal helt ud af analysen er de resterende 22 attraktioners besøgstal steget med 4,7 procent. Til sammenligning er det samlede besøgstal for Visit Denmarks attraktionsliste med de 50 mest besøgte turistattraktioner i Danmark steget med knap 890.000 eller 4,3 procent i samme periode til i alt 21,4 millioner i 2011.

Sådan er de udvalgt

Analysen af turistattraktioner omfatter 23 selskaber. Udvælgelsen er foretaget med udgangspunkt i Visit Denmarks liste over de 50 mest besøgte turistattraktioner i Danmark i 2011. På baggrund af regnskabstallene udarbejdes nøgletal for hver enkelt virksomhed og for branchen. Tal for omsætning bliver kun oplyst i få regnskaber og indgår derfor ikke i analysen. Analysen er udarbejdet ud fra virksomhedernes tre seneste årsregnskaber. For at kunne foretage analyse af virksomhederne, forudsætter det at det er samme regnskabsperiode der analyseres på, på tværs af virksomheder. Da virksomheder ikke altid offentliggør regnskaber samtidigt kan det betyde at de nyeste regnskaber udelades i starten, da for lille en del af virksomhederne i analysen har udgivet regnskaber for perioden.

Køb adgang til analysen og få det store overblik og se, hvem der klarer sig godt, og hvilke selskaber, der kæmper med røde tal på bundlinjen.

Køb adgang til denne artikel

Styksalg 990 kr.
Fri adgang 6 måned 3.000 kr.
Fri adgang 1 år 5.000 kr.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

FÅ BESKED OM SENESTE ANALYSER, RAPPORTER OG GUIDES I BUSINESS PREMIUM

Vi udsender to til tre gange om måneden et nyhedsbrev om nye analyser, du kan hente i Premium.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

Seneste Premium Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere