Del : SMS
Berlingske Business

Turistattraktioner har skabt en god forretning

Danske turistattraktioner formår at omsætte et stigende antal gæster til en fordobling i årsresultatet. Det viser en nye analyse lavet af Berlingske Research.

Analysens 23 selskaber oplevede en fremgang i de samlede driftsresultater på 13 millioner kroner svarende til 8,8 procents stigning fra 2009 til 2010 og i 2011 blev resultaterne endnu bedre med en fremgang på 65 millioner kroner eller 39,3 procent, mens årets resultat steg med 80 millioner kroner eller 116,9 procent. Over de tre seneste regnskabsår har branchen således forbedret driftsresultatet fra 153 til 232 millioner kroner, mens årets resultat er mere end fordoblet fra 67 til 150 millioner kroner. Man bør dog være opmærksom på Tivoli og Legolands store påvirkning af resultaterne.


Flere gæster

Branchen for turistattraktioner i Danmark har i de seneste tre år oplevet pæn fremgang i besøgstal. Således er det samlede besøgstal for de 23 attraktioner i denne analyse steget med godt 790.000 gæster fra 2009 til 2011, hvor i alt 15,3 millioner. gæster var på besøg, hvilket svarer til en fremgang på 5,5 procent. Her skal det dog bemærkes, at besøgstal for Utzon Center ikke er tilgængelige for 2009. Tager man Utzon Centers besøgstal helt ud af analysen er de resterende 22 attraktioners besøgstal steget med 4,7 procent. Til sammenligning er det samlede besøgstal for Visit Denmarks attraktionsliste med de 50 mest besøgte turistattraktioner i Danmark steget med knap 890.000 eller 4,3 procent i samme periode til i alt 21,4 millioner i 2011.

Sådan er de udvalgt

Analysen af turistattraktioner omfatter 23 selskaber. Udvælgelsen er foretaget med udgangspunkt i Visit Denmarks liste over de 50 mest besøgte turistattraktioner i Danmark i 2011. På baggrund af regnskabstallene udarbejdes nøgletal for hver enkelt virksomhed og for branchen. Tal for omsætning bliver kun oplyst i få regnskaber og indgår derfor ikke i analysen. Analysen er udarbejdet ud fra virksomhedernes tre seneste årsregnskaber. For at kunne foretage analyse af virksomhederne, forudsætter det at det er samme regnskabsperiode der analyseres på, på tværs af virksomheder. Da virksomheder ikke altid offentliggør regnskaber samtidigt kan det betyde at de nyeste regnskaber udelades i starten, da for lille en del af virksomhederne i analysen har udgivet regnskaber for perioden.

Køb adgang til analysen og få det store overblik og se, hvem der klarer sig godt, og hvilke selskaber, der kæmper med røde tal på bundlinjen.

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere