Del : SMS

Store udfordringer i bogforlagsbranchen

Arnold Busck Boghandel på Købmagergade, hvor et helt vindue er fyldt med engelske Fifty Shades of Grey bøger. Foto:

Bogforlagsbranchen er på katastrofekurs. 28 ud af 40 selskaber har det seneste år oplevet fald i årsresultatet og flere har ved seneste årsregnskab røde tal på bundlinjen end året før. Det viser en ny analyse af de 40 største bogforlag.

At drive forlagsvirksomhed i Danmark må antages at være blevet vanskeligere vurderet ud fra udviklingen i bl.a. primært resultat. 28 virksomheder har i regnskabsårene 2010 til 2011 haft et dårligere resultat i forhold til året før. Tilsvarende kan 28 ud af 40 selskaber fremvise sorte tal på bundlinjen i 2010/11, hvilket er en forringelse sammenholdt med det foregående år hvor 31 kom ud med et overskud. Branchen har i gennemsnit over de seneste tre år haft en negativ udvikling i bruttofortjeneste på -233 mio. kr. og driftsresultat på -26 mio. kr. Det viser en helt ny brancheanalyse lavet af Berlingske Research med de 40 største bogforlag (se kriterier for udvalg længere nede).

Ekspertvurdering af branchen

Journalist og redaktør Keld Lund-Jensen der bl.a. specialiserer sig i rådgivning i udgivelsesstrategi, marketing og kreativ udvikling, mener at branchen har haft, og kommer til at have, store udfordringer. Forlagsbranchen har tidligere været karakteriseret ved at være meget stabil. Dette kommer bl.a. til udtryk ved, at soliditetsgraden generelt for branchen. Soliditeten har været stabilt stigende de sidste 3 år, med et gennemsnit på 40,8%. Dette må siges at være relativt højt, især i en branche der står overfor fremtidige udfordringer. Kigger man på de 3 største spillere målt på aktivmasse har Gyldendal A/S en soliditetsgrad på 52,2% i regnskabsåret 2010/11, hvorimod Lindhardt og Ringhof Forlag A/S med 4% og Nyt Nordisk Forlag Arnold Busck A/S med 16% fremstår væsentlig svagere overfor eventuel nedgang. Generelt er det samlede billede overvejende positivt hvad angår soliditet.

Køb adgang til denne artikel

Styksalg 990 kr.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Unsubscribe

FÅ BESKED OM SENESTE ANALYSER, RAPPORTER OG GUIDES I BUSINESS PREMIUM

Vi udsender to til tre gange om måneden et nyhedsbrev om nye analyser, du kan hente i Premium.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

Sæt processerne i automatgear

Interview med Koncernchef, Thomas Honoré, ColumbusVi støder alle på det i vores arbejde. Forretningsprocesser, der ikke helt fungerer, er kedelige eller er omstændige, men ikke desto mindre nødvendige...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere