Del : SMS
Premium

Spirende optimisme blandt mikrobryggerne

Strid om øl-etikette endte uafgjort Til BM

Det har længe været hårdt og svært, at være mikrobrygger i Danmark. Det er det stadig, men mikrobryggerierne oplever nu en forsigtig fremgang i regnskaberne. Det viser en ny analyse lavet af Berlingske Research.

Det har længe været hårdt og svært, at være mikrobrygger i Danmark. Det er det stadig, men mikrobryggerierne oplever nu en forsigtig fremgang i regnskaberne.

Mikrobryggerierne havde en eksplosiv vækst i starten af det nye årtusinde, hvor en masse nye selskaber så dagens lys. Branchen voksede fra 19 registrerede bryggerier i år 2000 til 120 i 2008, ifølge tal fra Bryggeriforeningen. Markedet blev samtidigt modnet og gennemgik en mindre revolution, hvor interessen for specialøl eksploderede, og kvalitets-øl blev acceptabelt til fornemme middage. Det skabte en eufori op gennem 00'erne, hvor mikrobryggerierne til tider havde svært ved at følge med efterspørgslen.

Glansbilledet blev dog revet i stykker, da finanskrisen viste sit barske ansigt. I årene omkring 2008 oplevede branchen et stort antal konkurser og konsolideringer. Muligheden for at købe billigt produktionsudstyr tiltrak nye øl-entusiaster, som ville prøve lykken som mikrobrygger. Så på trods af mange konkurser blev antallet af virksomheder i branchen kun reduceret minimalt. Bankerne begyndte at stramme deres kreditterne til virksomhederne, forbrugerne blev endnu mere prisbevidste og konkurrencen var enormt høj.

Læs Berlingskes analyse af de 46 største danske mikrobryggerier. Analyserne er baseret på de tre seneste årsregnskaber og viser, at 26 ud af analysens 46 mikrobryggerier i dag har overskud. Køb adgang længere nede og se, hvem der har skabt en god forretning, og hvem der har røde tal på bundlinjen.

Køb adgang til denne artikel

Styksalg 990 kr.
Fri adgang 6 måned 3.000 kr.
Fri adgang 1 år 5.000 kr.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

FÅ BESKED OM SENESTE ANALYSER, RAPPORTER OG GUIDES I BUSINESS PREMIUM

Vi udsender to til tre gange om måneden et nyhedsbrev om nye analyser, du kan hente i Premium.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

Seneste Premium Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere