Del : SMS
Premium

Små typehusproducenter klemmes af de store

Arkitekterne Michael Schytt Poulsen og Vidar Lundstrøm bud på fremtidens parcelhus. Opført på Skovsyrevej 8 Hornbæk ved Randers. Foto:

Antallet af nybyggede huse har siden 2006 været faldende, hvilket har betydet at branchen for typehuseproducenter har været presset. Dog viser Berlingske Business analyse, at branchens største selskaber, klarer sig bedre end resten.

Den danske typehusbranche er kendetegnet ved stor spredning i virksomhedernes størrelse og resultat.I Berlingske Business analyse har vi medtaget de 26 største virksomheder målt på aktivmasse for at præsentere et så nuanceret billede af branchen som muligt. De to største virksomheder er HusCompagniet og Lind & Risør, der målt på aktivmasse tilsammen udgør 62 pct. af det totale brancheudsnittet

Ser man på branchen som helhed har resultaterne udviklet sig positivt de seneste tre år. Driftsresultatet er samlet set steget fra 97 mio. kr. i 2010 til 217 mio. kr. i 2012, hvilket er en stigning på 124 pct. Samme udvikling gør sig gældende for resultat efter skat, der i 2010 var på 44 mio. kr. for de 26 virksomheder og i 2012 lød på 149 mio. kr., hvilket er en stigning på 242 pct. på blot 3 år.

Desuden viser analysen at der er stor forskel på hvordan virksomhederne har klaret sig. De store virksomheder som Lind & Risør samt HusCompagniet har klaret sig bedre og har leveret mere stabil indtjening set over analyseperioden. 
  

Dette får du også med i analysen:

- Analyse af egenkapitalforrentning, soliditetsgrad og afkastningsgrad

- Interview med Svend Pedersen, formand for Nyhussektionen i Dansk Byggeri

- KPI fra branchen i form af nybyggeri samt over ansatte i industrien.

- Forventninger til fremtiden

- Nøgletal for branchen.


Køb analysen nedenfor og download den direkte fra siden. 

Køb adgang til denne artikel

Styksalg 990 kr.
Fri adgang 6 måned 3.000 kr.
Fri adgang 1 år 5.000 kr.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

FÅ BESKED OM SENESTE ANALYSER, RAPPORTER OG GUIDES I BUSINESS PREMIUM

Vi udsender to til tre gange om måneden et nyhedsbrev om nye analyser, du kan hente i Premium.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

Seneste Premium Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere