Del : SMS
Berlingske Business

Små biler redder branchen

Bortset fra byggesektoren reagerer ingen branche så hurtigt på konjunkturomslag som bilbranchen. Og tror man på det seneste par års regnskabstal, så er krisen forbi. Der er kraftig fremgang de fleste steder. Samlet set har personbilforhandlerne i Guld 1000 øget deres omsætning med 14 procent i 2011, efter en forøgelse på 23 procent i 2010 – det giver i alt en fremgang på næsten 40 procent. De store gamle danskejede – og familieejede – bilimportører ligger i spidsen, både hvad angår omsætningens absolutte størrelse og væksten. Det er Semler Gruppen med alle de betydende mærker fra Volkswagen, og det er Interdan, som importerer Peugeot og Mitsubishi.

Der ligger dog mere end konjunkturændringer bag fremgangen i omsætning. Som enhver, der bevæger sig rundt på vejnettet, kan se, er danskerne i gang med at skrumpe deres bilpark. Det er de mange nye minibiler, som skaffer omsætning. Branchens sammensætning er i øvrigt ret konstant. Markedets struktur indbyder ikke til fusioner og sammenlægninger, og regnskabstallene nødvendiggør dem heller ikke. Der er dog sket nogle forskydninger. Mercedes- Benz Danmark er således nu større end både Toyota og Citroën. Lad os gætte på, at det ikke udelukkende er personbilsalg, der ligger bag. Mest markant er fremgangen hos Nic. Christiansen, som er Hyundais danske importør og i øvrigt forhandler en lang række mærker. Virksomheden er på kun et år gået frem fra at være branchens ottendestørste til en tredjeplads. Årsagen er, dels at Nic. Christiansen har opkøbt fire bilforretninger, to i Danmark, én i Norge og én i Sverige, dels at salget af Land Rover og Jaguar på de nordiske markeder er gået kraftigt frem. Det er ikke minibiler alt sammen.

Køb adgang til nøgletalsrapporten med detaljerede nøgletalsberegninger og opdaterede kontaktoplysninger, herunder adresse, mail og telefon, på landets 33 største forhandlere af personbiler og varevogne. Rapporten kan købes forneden og leveres i et excelark med alle oplysninger, som downloades fra denne side.

Rapporten bygger på regnskaber (2010 og 2011) fra følgende virksomheder:

Semler Gruppen, Interdan Holding, , Nic. Christiansen Holding, Ford Motor Company, Ejner Hessel Holding, Mercedes-Benz Danmark, Toyota Danmark, Autohuset Vestergaard Holding, Citroen Danmark, ALD Automotive, Nellemann International Holding, Opel Danmark, Bilia Personvogne, Auto-Centralen Holding, Fiat Denmark, BMW Danmark, Andersen & Martini, Uggerhøj Holding, Kjaer Group, Andersen Motors, P. Christensen Holding, LeasePlan Danmark, Pedersen & Nielsen Automobilforretning, Volvo Personvogne Danmark, Jan Nygaard, Bjarne Nielsen Herning, Via Biler Holding, C. A. Larsen Automobiler, Østergaard Biler, Era, P.S.J. Holding, Daugaard Holding og MLA-Gruppen Holding.

Køb hele Guld1000

Ønsker du i stedet at købe hele Guld1000-analysen med detaljerede oplsyninger på alle landets 1000 største virksomheder til 2998 kroner, så klik her.

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere