Del : SMS
Berlingske Business

Se økonomien i dansk luftfart

Mens det ser sort ud for Cimber Sterling, har mange af de mindre luftfartsvirksomheder fundet en fornuftig forretningsmodel. Også charterflyselskabet Thomas Cook Airlines Scandinavia A/S klarer sig godt.

Overordnet er virksomhederne i branchen meget afhængig af få store kontrakter. Dette betyder, at virksomhedernes økonomiske resultater er stærkt afhængige af, hvordan det går med selskaberne bag deres hovedkontrakter.

Eksempelvis nyder Mærsks Star Air blandt andet godt af det amerikanske fragtselskab UPS’ fremgang, ligesom kontrakter med Mærsks og Shells offshore operationer påvirker Dancopters omsætning positivt. Endelig kan også British Airways seneste års økonomiske nedgang aflæses i Sun-Air of Scandinavias omsætning, der over de tre analyseår er faldet med 31 pct.

Branchen er yderligere kendetegnet ved få men meget store investeringer i aktivmassen såsom fly, hangar- og baneplads. Derved er størrelsen på virksomhedernes aktivmasse en god indikator for deres indflydelse og indtjeningsevne i branchen. Dette ses yderligere ved en rangering af den treårige gennemsnitlige afkastningsgrad.

De 17 selskaber

BEL AIR AVIATION A/S, UNI-FLY A/S, COPENHAGEN AIRTAXI A/S, DANCOPTER A/S, Falck DRF Luftambulance A/S, FlexFlight ApS Newcopter ApS Air Alsie A/S, BENAIR A/S, STAR AIR A/S, CHC Denmark ApS SUN-AIR OF SCANDINAVIA A/S, Thomas Cook Airlines Scandinavia A/S, Cimber Sterling A/S, DANISH AIR TRANSPORT A/S, Execujet Europe A/S, Jet Time A/.

Bemærk: SAS er ikke med i analysen.



Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere