Del : SMS
Premium

Se økonomien hos 31 køkkenproducenter

Køkkenbranchen - analyse billede
Foto:

Væksten i den danske køkkenbranche er gået i stå viser denne analyse lavet af Berlingske Research. Nye giganter er på vej fra udlandet.

Branchen for salg og produktion af køkkener har i længere tid haft det svært, og selv de helt store spillere har måtte omstrukturere for at holde skruen oven vande. Branchen er domineret af det svenskejede selskab Nobia, der producerer Uno Form, Invita og HTH. Således har dette selskab en markedsandel på 47 pct. målt på aktiver. Markedet karakteriseres i øvrigt ved at de fem største koncerner samlet har en markedsandel på 83 pct.

Sammenligner man branchen med Berlingskes egen GULD1000, som repræsenterer de 1000 største virksomheder i Danmark målt på omsætning og med en gennemsnitlig soliditet på 40 pct., er den gennemsnitlige soliditetsgrad ca. kun halvt så stor for branchen. Branchens soliditetsgrad har gennemsnitlig været 18,8 pct. hvilket betyder at virksomhederne kun er i stand til at finansiere omkring en femtedel af deres aktiver selv. Den store grad af ekstern finansiering gør branchen følsom overfor udviklingen i renteniveauet, da det afgør størrelsen af deres ydelse. Nedgangen i soliditetsgraden på omkring to pct. for analyseperioden kan ses som en indikator på, at branchens økonomiske helbred ikke er optimal.

Berlingske Research har gennemgået de seneste tre årsregnskaber fra de 31 af de største danske køkkenproducenter. Køb adgang nederst på siden og læs hele analysen. Se hvordan det går branchen som helhed og få detaljerede oplysninger om den enkelte virksomhed.

Køb adgang til denne artikel

Styksalg 990 kr.
Fri adgang 6 måned 3.000 kr.
Fri adgang 1 år 5.000 kr.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

FÅ BESKED OM SENESTE ANALYSER, RAPPORTER OG GUIDES I BUSINESS PREMIUM

Vi udsender to til tre gange om måneden et nyhedsbrev om nye analyser, du kan hente i Premium.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

Seneste Premium Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere