Del : SMS
Premium

Pengene fosser ind i forsikrings-selskabernes kasser

 Codan på Frederiksberg til Premium
Foto:

Forsikringsselskaber tjener nu så meget, at en priskrig er inden for rækkevidde. Det viser økonomiske beregninger af forsikringsselskabernes halvårsregnskaber foretaget af Berlingske Research.

Selv om de fleste danskere nok ikke vil prise sommervejret i år, så bør det give grund til jubel blandt de danske forsikringsselskaber. Et vejr uden ekstrem kulde eller regn får nemlig de massive prisstigninger til at slå fuldt igennem i forsikringsselskabernes kasse. Så meget at det ser ud, som om de nu for alvor ser ud til at være gennem deres indtjeningskrise. »Det er betydelige prisstigninger, som nu slår igennem, og selv om der ikke er et konkret overblik, så er der tale om både 10-20 procents stigninger på almindelige hus- og indboforsikringer. Det skyldes ikke kun konkrete hændelser som skybrud , der giver store tab, men også fordi selskaberne ikke tjente nok penge tidligere. De højere priser er sket over en bred kam og i hvert fald blandt de store selskaber,« siger Christian Hede, aktieanalytiker i Jyske Bank.

Klar tendens

Berlingske Research har indsamlet de vigtigste nøgletal fra udvalgte danske forsikringsselskaber, og her er tendensen klar. Pengene strømmer ind. Målt på nøgletallet »combined ratio«, der viser forholdet mellem præmieindtægter og omkostninger og erstatningsudbetalinger, ser selskaberne ud til at skovle penge ind. Med andre ord taber forsikringsselskaberne penge, hvis nøgletallet ligger over 100 procent – mens alt under 100 procent kan anses som en procentvis indtjening. Derfor vækker det opsigt, når det fagforeningsejede forsikringsselskab Alka har en combined ratio på 81,6 i første halvår af 2012. Alka tjener altså næsten en tyver, hver gang en kunde indbetaler 100 kroner i præmie. En forbedring i forhold til samme periode sidste år med 6,1 procentpoint – fra et branchemæssigt misundelsesværdigt udgangspunkt på 87,7.

Køb adgang til alle beregninger og artiklerne bragt i Berlingske Business. Data leveres i et excel-ark med regnskabstal og økonomiske nøgletal fra følgende virksomheder:

  • Tryg
  • Topdanmark
  • Codan Forsikring A/S
  • Alm. Brand Forsikring A/S
  • Lærerstandens Brand G/S
  • Nykredit Forsikring A/S
  • Købstædernes Forsikring
  • ALKA
  • GF Forsikring A/S
  • PenSam
  • Europæiske Rejseforsikring A/S
  • Danica
  • Sønderjysk Forsikring G/S
  • Thisted Forsikring G/S
  • Concordia Forsikring A/S
  • BAUTA Forsikring A/S
  • RUNA Forsikring A/S
  • FDM Forsikring A/S
  • Himmerland Forsikring
  • PKA Pension
  • Forsikringsselskab A/S
  • Lokal Forsikring A/S
  • Vestjylland Forsikring

Køb adgang til hele materialet nedenfor. Hvis du er Premium-abonnent, skal du blot logge ind for at se hele analysen.

Køb adgang til denne artikel

Styksalg 99 kr.
Fri adgang 6 måned 3.000 kr.
Fri adgang 1 år 5.000 kr.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

FÅ BESKED OM SENESTE ANALYSER, RAPPORTER OG GUIDES I BUSINESS PREMIUM

Vi udsender to til tre gange om måneden et nyhedsbrev om nye analyser, du kan hente i Premium.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

Seneste Premium Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere