Del : SMS
Premium

Masser af penge i dansk softwareudvikling

GERMANY GAMESCOM TRADE FAIR
Overskrift
Foto:
 Direktør Lars Thinggaard.
Overskrift
Milestone er dansk og producerer software, der kan foretage videoovervågning. Direktør Lars Thinggaard. Foto:
VIDEOGAMES/
Overskrift
Attendees wait in line for a demonstration of the Square Enix game "Hitman: Absolution" during E3 2012, the Electronic Entertainment Expo, in Los Angeles June 6, 2012. REUTERS/Phil McCarten (UNITED STATES - Tags: BUSINESS) Foto:

Mange danske virksomheder har skabt en guldrandet forretning i softwareudvikling, mens andre kæmper med røde tal.

Microsoft Danmark og SimCorp er branchens helt store aktører. De to virksomheder har tilsammen en markedsandel på næsten 50 procent målt på aktivmassen. Forskellen mellem de to virksomheder er dog tydelig, særligt hvis man kigger på årets resultat, hvor SimCorp ligger klart foran Microsoft både i 2008 og 2009 og ikke mindst i 2011, hvor SimCorp slutter i plus med en kvart milliard kroner.

SimCorp er dog langt fra alene i deres succes. En analyse foretaget er Berlingske Research blandt de 40 største danske virksomheder, som beskæftiger sig med softwareudvikling viser, at hele branchen er i vækst. På to år er bruttofortjenesten blandt de 40 virksomheder steget fra 1.741.000.000 til 2.096.000.000 og analysen viser et stabilt højt afkast og en støt stigende stabilitet.

Set over de seneste 5 til 10 år har softwarebranchen gennemlevet en enorm vækst, som også fortsatte igennem den samfundsøkonomiske afmatning. Den stadige stigning i efterspørgslen skyldes blandt andet, at virksomheder i stigende grad er begyndt at efterspørge software til at styre og skabe overblik over den daglige drift og i stigende grad at automatisere og effektivisere driften for at opnå omkostningsbesparelser – en udvikling den økonomiske nedgang har sat yderligere skub i siden ultimo 2008.

Software bliver tilpasset dig

Generelt er der i softwareindustrien kommet stort fokus på at udvikle på tværs i stedet for i dybden, som direktør og stifter af Videncenter for Ny Teknologi Mads Thimmer tidligere har beskrevet det: "Som bruger af software vil vi ikke længere formes af én brugergrænseflade eller én betjeningsmåde. I dag skal software være »customiserbart«. Det skal kunne tilpasses afhængig af, hvem vi er, og hvilke funktioner vi har behov for. Det betyder, at software bliver mere håndgribeligt – og skaber en langt bedre brugerlogik. Funktionalitet og teknik bliver udfordret af præmisser om, at applikationerne skal have en menneskelighed i stedet for omvendt."

Stor forskel på top og bund

Årets resultat steg fra 293 millioner i 2009 til 488 millioner kroner i 2010, men faldt en smule i 2011 til 476. Faldet skyldes blandt andet, at der er meget stor forskel på, hvordan analysens virksomheder klarer sig. Men nogle som eksempelvis SimCorp oplever kronede dage, måtte ni af branchens virksomheder fremvise en negativt årsresultat, og mere end hver anden virksomheder har en negativ udvikling i årets resultat set i forhold til 2010.

Køb adgang til analysen af de 40 softwareudviklingsvirksomheder og se hvilke selskaber, som har en sund økonomi og hvem der har røde tal på bundlinjen.

Køb adgang til denne artikel

Styksalg 990 kr.
Fri adgang 6 måned 3.000 kr.
Fri adgang 1 år 5.000 kr.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

FÅ BESKED OM SENESTE ANALYSER, RAPPORTER OG GUIDES I BUSINESS PREMIUM

Vi udsender to til tre gange om måneden et nyhedsbrev om nye analyser, du kan hente i Premium.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

Seneste Premium Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere