Del : SMS
Premium

Lastbilsforhandlere tjener penge igen

Lastbiler fra Rumænien Foto:

Efter flere år med stor krise er salget af lastbiler begyndt at køre derudaf. For to år siden havde blot 3 ud af 19 virksomheder overskud. I dag er det omvendt, viser en ny analyse.


Forhandlere af lastbiler i Danmark er kommet godt igennem krisen. For blot to år var der ellers røde tal på bundlinjen hos 16 af de 19 største forhandlere af lastbiler. I 2011 var det blot tre virksomheder, som ikke formåede at skabe overskud. Det viser en analyse lavet af Berlingske research på baggrund af de seneste tre årsregnskaber fra Danmarks 19 største forhandlere af lastbiler.

En gennemgang af branchens regnskaber viser de store ændringer branchen har været igennem. Trods en omsætningsnedgang mellem 08/09 og 09/10 lykkedes det branchen at forbedre bruttofortjeneste med 85 mio. kr., hvilket kan indikere at forhandlerne har formået at presse leverandør- og/eller producentledet på prisen og derigennem opnå en lavere kostpris per lastbil. Yderligere steg driftsresultatet i samme periode med over en halv gang mere end fremgangen i bruttofortjenesten, hvilket klart demonstrerer væsentlige nedskæringer i branchens faste omkostninger. For selskaberne i analysen kan nedskæringerne blandt andet aflæses i antallet af medarbejdere som er faldet med 156 fuldtidsansatte mellem regnskabsåret 08/09 og 09/10.

Køb adgang til hele analysen nedenfor.


Køb adgang til denne artikel

Styksalg 990 kr.
Fri adgang 6 måned 3.000 kr.
Fri adgang 1 år 5.000 kr.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

FÅ BESKED OM SENESTE ANALYSER, RAPPORTER OG GUIDES I BUSINESS PREMIUM

Vi udsender to til tre gange om måneden et nyhedsbrev om nye analyser, du kan hente i Premium.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

Seneste Premium Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere