Del : SMS

Gourmetrestauranter kæmper med bundlinjen trods vækst

Noma åbner ny folkelig restaurant til foråret
Foto:

Danske gourmetrestauranter har de seneste år oplevet pæn vækst - ikke mindst på grund af den nordiske bølge, der har båret de danske restauranter frem. Fremgangen er dog ikke lige klar på bundlinjerne, viser en analyse foretaget af Berlingske Research.

Den danske gourmetrestaurationsbranche oplevede nogle hårde år i kølvandet på finanskrisen. Denne udvikling begyndte at vende i 2013, hvilket ifølge eksperter tildels skyldes »Nomaeffekten« samt konceptet »nyt nordisk køkken«. Fra 2013 til 2014 steg bruttoresultatet for brancheudsnittet således seks procent.

Alligevel - trods de positive væksttendenser - kæmper mange restauranter stadig med røde bundlinjer. Det skyldes i høj grad problemer med at kontrollere omkostningerne, som er steget markant, Fra at have realiseret et resultat efter skat på 18,6 mio. kr. i 2013 er samme tal for brancheudsnittet i 2014 blot 9,6 mio. kr. Det svarer til et fald på 48 pct.

Det er især den gamle traditionsrestaurant Kong Hans Kælder, som med et negativt årsresultat efter skat på 4,4 mio. kr. trækker ned. Restauranten der i 2014 mistede sin Michelin-stjerne havde i regnskabsperioden 2014 lukket i 3,5 måneder på grund af omfattende renovering af lokalerne.

Brancheudsnittet er primært domineret af få store selskaber. De fem største selskaber i analysen udgør 50 pct. af udsnittet fordelt på aktivmasse. Ruths Hotel er analysens største med sine 19 pct. af udsnittet, mens det næststørste, Skovshoved Hotel udgør 13 pct. Det skal dog nævnes at begge selskaber, udover restaurationsdrift ligeledes har kro- og hoteldrift. De største selskaber, målt på aktivmasse, der udelukkende har restaurationsdrift er Noma, Kiin Kiin, Era Ora og Kong Hans Kælder.

2015 blev året hvor folkene bag Michelin-guiden for første gang rettede deres blik mod Danmarks næststørste by Århus. Her kunne tre restauranter – Gastronomé, Substans og Frederikshøj – efterfølgende melde sig ind i den eksklusive klub.

Det får du også med i analysen:

- Analyse af egenkapitalforrentning, soliditetsgrad og afkastningsgrad
- Nøgletalsoverblik
- Perspektivering til det generelle erhvervsliv

Køb analysen nedenfor og download den direkte fra siden.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

FÅ BESKED OM SENESTE ANALYSER, RAPPORTER OG GUIDES I BUSINESS PREMIUM

Vi udsender to til tre gange om måneden et nyhedsbrev om nye analyser, du kan hente i Premium.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere