Del : SMS
Premium

Danske vognmænd vil kæmpe for overlevelse

Portræt af Administrerende direktør i speditørvirksomhed DSV, Jens Bjørn Andersen.
Foto:

Transportbranchen kører mod nye udfordringer med god økonomi i lasten. Det viser en ny analyse af de 40 største virksomheder, der beskæftiger sig med vejgodstransport. Se hvem der klarer sig godt, og hvem der har underskud.

Transportbranchen kører mod nye udfordringer med god økonomi i lasten. Det viser en ny analyse af de 40 største virksomheder, der beskæftiger sig med vejgodstransport.

Branchen for vejgodstransport omfatter godt 38.000 arbejdspladser i Danmark og fylder, sammen med følgeerhverv, 1,3 % af det danske bruttonationalprodukt. Vejgodstransportbranchen er kendetegnet ved få store dominerende aktører, fx Danske Fragtmænd og DSV, og utallige små og mellemstore virksomheder. Vejgodstransport er klart den mest brugte transport metode i Danmark. De sidste syv år har lastbilernes andel af den samlede godstransport i landet således været over 90 % af den samlede mængde, hvor skibstransport som oftest udgør det resterende marked. Den dominerede position skyldes hovedsageligt at det er de færreste butikker, der har direkte adgang til en lufthavn, jernbaneterminal eller havneterminal, hvilket gør lastbilerne uundværlige i forhold til den danske infrastruktur.

Da branchens hovedaktivitet er transport af forbrugsgoder er virksomhedernes økonomi meget følsom overfor udsving i forbrugslysten for virksomheder og private. Det betød at finanskrisen ramte branchen hårdt, fra 2007 og frem til 2010 faldt de danske vognmænds transportmængde med 28 %, en nedgang på 5.940 mio. ton km. transporteret gods. Trods nedgangen i transportmængden viser tal fra Danmarks Statistik at branchens omsætning målt i kroner og øre har været stigende igennem hele analyseperioden, hvilket kan indikere at branchen benytter sin stærke position i dansk infrastruktur til at hæve priserne for at kompensere for den lavere efterspørgsel. En medvirkende årsag til at dette kan lade sig gøre er de europæiske regler, der trådte i kraft maj 2010, som kun tillader udenlandske operatører at foretage op til tre cabotageture i Danmark indenfor en uge af aflæsningen af dens oprindelige internationale gods, og som hermed sikrer de danske vognmænd en vis grad af beskyttelse mod udenlandsk konkurrence.

Køb adgang til hele analysen neden for og se alle detaljerne.


Køb adgang til denne artikel

Styksalg 990 kr.
Fri adgang 6 måned 3.000 kr.
Fri adgang 1 år 5.000 kr.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

FÅ BESKED OM SENESTE ANALYSER, RAPPORTER OG GUIDES I BUSINESS PREMIUM

Vi udsender to til tre gange om måneden et nyhedsbrev om nye analyser, du kan hente i Premium.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

Seneste Premium Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere