Del : SMS

Danske netvirksomheder i skarp international konkurrence

Analyse af internethandel
Danske internethandlere søger i stadig stigende grad uden for landets grænser, og det betyder tabt omsætning hos virksomhederne. Foto:

Danskerne handlede i 2014 mere på nettet end nogensinde, og alt tyder på, at tendensen fortsætter fremover. Det er imidlertid ikke noget, der er kommet alle de danske nethandelsvirksomheder til gode, afslører en analyse foretaget af Berlingske Research.

Analysen af nethandelsvirksomheder omfatter 60 danske selskaber, der primært beskæftiger sig med e-handel eller formidling heraf, og som henter størstedelen af deres omsætning via internettet. Det er dog ikke nok i sig selv at være internetbaseret, hvis man vil surfe med på onlinebølgen.

For selvom danskerne ifølge Dansk Erhverv handlede på nettet for 80 mia. kr. i 2014, svarende til en stigning på 16 pct. i forhold til 2013, kom 22 af brancheudsnittets 60 virksomheder ud af 2014 med et negativt årsresultat.

På listen over de bedste og værste årsresultater ligger Stylepit og Trustpilot i den kedelige ende, mens Just Eat og Aarstiderne begge kunne præsentere pæne millionoverskud. Udeholder man branceudsnittets største virksomheder, endte 2014 med et samlet overskud på 21 mio. kr. og en afkastningsgrad på 1,1 pct.

Hvis ehandelsvirksomhederne i fremtiden vil drage nytte af det stigende forbrug, er det essentielt at vokse hurtigt allerede fra opstartsfasen. Hvad det kræver og mere andet, fortæller Carsten Beck, Fremtidsforsker ved Instituttet for Fremtidsforskning, om i analysen.

Køb analysen nedenfor og download den direkte fra siden.

Køb adgang til denne artikel

Styksalg 990 kr.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

FÅ BESKED OM SENESTE ANALYSER, RAPPORTER OG GUIDES I BUSINESS PREMIUM

Vi udsender to til tre gange om måneden et nyhedsbrev om nye analyser, du kan hente i Premium.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

Sæt processerne i automatgear

Interview med Koncernchef, Thomas Honoré, ColumbusVi støder alle på det i vores arbejde. Forretningsprocesser, der ikke helt fungerer, er kedelige eller er omstændige, men ikke desto mindre nødvendige...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere