Del : SMS
Berlingske Business

Danske netvirksomheder i skarp international konkurrence

Analysen af nethandelsvirksomheder omfatter 60 danske selskaber, der primært beskæftiger sig med e-handel eller formidling heraf, og som henter størstedelen af deres omsætning via internettet. Det er dog ikke nok i sig selv at være internetbaseret, hvis man vil surfe med på onlinebølgen.

For selvom danskerne ifølge Dansk Erhverv handlede på nettet for 80 mia. kr. i 2014, svarende til en stigning på 16 pct. i forhold til 2013, kom 22 af brancheudsnittets 60 virksomheder ud af 2014 med et negativt årsresultat.

På listen over de bedste og værste årsresultater ligger Stylepit og Trustpilot i den kedelige ende, mens Just Eat og Aarstiderne begge kunne præsentere pæne millionoverskud. Udeholder man branceudsnittets største virksomheder, endte 2014 med et samlet overskud på 21 mio. kr. og en afkastningsgrad på 1,1 pct.

Hvis ehandelsvirksomhederne i fremtiden vil drage nytte af det stigende forbrug, er det essentielt at vokse hurtigt allerede fra opstartsfasen. Hvad det kræver og mere andet, fortæller Carsten Beck, Fremtidsforsker ved Instituttet for Fremtidsforskning, om i analysen.

Køb analysen nedenfor og download den direkte fra siden.

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere