Del : SMS
Berlingske Business

Branchen halter efter succesfulde Lego

Der er Lego og alle de andre. Lego formåede igen i 2011 at fremvise rekordstort overskud på 3,7 milliarder kroner. En stigning på ikke mindre end 89,6 procent sammenlignet med 2009 mest markant i perioden 2009 til 2010. Forklaringen findes blandt andet Legos enorme vækst i omsætningen som i analyseperioden steg fra 9 til 14,7 milliarder kroner - en stigning på imponerende 63 procent.

Selvom Lego er ikke den eneste danske legetøjsproducent, som kan drive forretning i Danmark, ser det sort ud for de små danske legetøjsproducenter. Det viser en analyse af de 23 største danske producenter af legetøj lavet af Berlingske Research, som har gennemgået de tre seneste årsregnskaber fra samtlige virksomheder.

12 af analysens 23 virksomheder må således fremvise røde tal på bundlinjen i 2011, hvilket er tre mere end 2009. Ser man på bruttofortjenesten har 14 virksomheder oplevet negativ vækst fra 2009 til 2011.

Den generelle branche for legetøj og spil er hovedsageligt domineret af store internationale koncerner som Hasbro, Mattel og MGA Entertainment og den store markedskoncentration betyder, at det er svært at slå igennem på markedet, da de store spillere har betydelige fordele i form af synergi effekter i henhold til brand kendskab og stordriftsfordele. Grundet den store konkurrence er den typiske danske producent forholdsvist lille og har som oftest specialiseret sig i enten en niche eller blot et enkelt produkt.

Og for enkelte virksomheder, har det vist sig at være en god forretning, herunder Dantoy, Heljan og Malte Haaning Plastic, som alle havde millionoverskud i 2011.

Køb adgang til en helt ny analyse af legetøjsbranchen lavet af Berlingske Research. Få det store brancheoverblik og se, hvem der klarer sig godt, og hvem der har røde tal på bundlinjen.

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere