Del : SMS
Premium

Bilforhandlere tjener penge igen

GERMANY-AUTO-COMPANY-EARNINGS-VW-FILES
Nyregistreringer af Volkswagen personbiler steg med 61,8 % fra 2008-11 Foto:

Efter en ordentlig nedtur i 2009, hvor mere end hver anden forhandler kørte med underskud, er branchen for salg af biler begyndt at blomstre. Men hver femte har stadig underskud. Se hvem i en ny brancheanalyse lavet af Berlingske Research.

Nu kører det igen for salget af biler og varevogne i Danmark. Det viser en ny analyse af de 40 største forhandlere af person- og varebiler i Danmark. I 2009 havde mere end hver anden bilforhandler røde tal på bundlinjen. I 2011 har blot 7 af analysens 40 virksomheder underskud.

Branchen har været under et hårdt økonomisk pres i kriseårene 2008/09, men er begyndt at tjene penge igen som følge af effektivisering og fremgang i salget af nye biler. Det er værd at nævne at selvom markedet som helhed går op eller ned kan situationen for den enkelte forhandler være radikalt anderledes da deres salg i høj grad er afhængigt af efterspørgslen på lige netop den eller de mærker som forhandlerne fører. Eksempelvis er nyregistreringer af Volkswagen personbiler steget med 61,8 % fra 2008-11, mens nyregistreringer af Toyota kun er steget med 0,4 %. Markedet for varebiler har samlet set været i stærk tilbagegang over analyseperioden. 

Fra 2006-10 faldt antallet af ny registreringer med 46.531 (-74 %). Nedgangen i antallet af varevogne samt fremgangen i antallet af personbiler betyder alt andet lige at en større del af forhandlernes forretning i dag omhandler personbiler - hvilket igen betyder at fokus på varebiler de seneste år har været langt mindre end tidligere, hvorfor branchen under segmentet kriseår 2007-10 skilte sig af med deres højtspecialiserede sælgere af vare- og erhvervsbiler. I 2011 vendte kurven dog og antallet af nyregistreringer steg igen med hele 50%. Men nu mangler sælgerne. »Mange sælgere med speciale i varebiler valgte at skifte til personbilsalg under krisen,« udtalte kommerciel direktør Peter Larsen fra Citroën Danmark tidligere på året i et interview med Berlingske.

Køb adgang til hele analysen længere nede på siden og få alle detaljerne. Se hvem der klarer sig godt, og hvem der har en usund forretning.

Ønsker du at designe din egen brancheanalyse, så læs mere her.

Køb adgang til denne artikel

Styksalg 990 kr.
Fri adgang 6 måned 3.000 kr.
Fri adgang 1 år 5.000 kr.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

FÅ BESKED OM SENESTE ANALYSER, RAPPORTER OG GUIDES I BUSINESS PREMIUM

Vi udsender to til tre gange om måneden et nyhedsbrev om nye analyser, du kan hente i Premium.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

Seneste Premium Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere