Del : SMS
Berlingske Business

Bilforhandlere tjener penge igen

Nu kører det igen for salget af biler og varevogne i Danmark. Det viser en ny analyse af de 40 største forhandlere af person- og varebiler i Danmark. I 2009 havde mere end hver anden bilforhandler røde tal på bundlinjen. I 2011 har blot 7 af analysens 40 virksomheder underskud.

Branchen har været under et hårdt økonomisk pres i kriseårene 2008/09, men er begyndt at tjene penge igen som følge af effektivisering og fremgang i salget af nye biler. Det er værd at nævne at selvom markedet som helhed går op eller ned kan situationen for den enkelte forhandler være radikalt anderledes da deres salg i høj grad er afhængigt af efterspørgslen på lige netop den eller de mærker som forhandlerne fører. Eksempelvis er nyregistreringer af Volkswagen personbiler steget med 61,8 % fra 2008-11, mens nyregistreringer af Toyota kun er steget med 0,4 %. Markedet for varebiler har samlet set været i stærk tilbagegang over analyseperioden. 

Fra 2006-10 faldt antallet af ny registreringer med 46.531 (-74 %). Nedgangen i antallet af varevogne samt fremgangen i antallet af personbiler betyder alt andet lige at en større del af forhandlernes forretning i dag omhandler personbiler - hvilket igen betyder at fokus på varebiler de seneste år har været langt mindre end tidligere, hvorfor branchen under segmentet kriseår 2007-10 skilte sig af med deres højtspecialiserede sælgere af vare- og erhvervsbiler. I 2011 vendte kurven dog og antallet af nyregistreringer steg igen med hele 50%. Men nu mangler sælgerne. »Mange sælgere med speciale i varebiler valgte at skifte til personbilsalg under krisen,« udtalte kommerciel direktør Peter Larsen fra Citroën Danmark tidligere på året i et interview med Berlingske.

Køb adgang til hele analysen længere nede på siden og få alle detaljerne. Se hvem der klarer sig godt, og hvem der har en usund forretning.

Ønsker du at designe din egen brancheanalyse, så læs mere her.

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere