Del : SMS
Premium

Beskeden bedring i hotelbranchen

Hotel_analyse
Foto:

En lavere omsætning per kunde er blandt grundene til, at hotelbranchen trods en flot positiv udvikling i bruttoresultatet begge år, alligevel har oplevet et stærkt faldende årsresultat. Det viser en økonomisk analyse af 40 danske hoteller foretaget af Berlingske Research.

De seneste år har budt på en periode med hård priskonkurrence og stort pres på hotelbranchens indtjeningsevne. Generelt set skyldes denne udvikling at afmatningen i samfundsøkonomien siden 2008 har betydet at såvel privat- som erhvervskunder har været mere opmærksomme på at få mere for pengene.

Ifølge brancheforeningen Horesta's egne tendensudgivelser i analyseperioden, har branchens kunder - og specielt erhvervskunderne, udviklet en stadig større prisfølsomhed. Allerede fra 2009 kunne Horesta, via en rundspørge til dens medlemmer, rapportere at over 40 pct. af de adspurgte virksomheder oplevede at deres kunder generelt havde en øget prisbevidsthed i forhold til året før. Den øgede grad af prisfølsomhed for branchens kunder har været vedvarende igennem hele analyse perioden. Specielt i forhold til erhvervskunderne, hvor Horesta's tendensrapport fra 2011 viser at hele 63 pct. af de virksomheder, der har denne type gæster, vurderer at de er blevet mere prisbevidste. I forlængelse heraf oplyser Horesta at mange erhvervsvirksomheder de senere år har valgt at skære meget ned på brugen af eksterne faciliteter i forhold til uddannelse og konferencer, til stor skade for den danske hotelbranche da erhvervskunderne har/havde stor betydning for branchens rentabilitet.

En økonomisk analyse af årsrapporter og gennemgang af Horestas analyser indikerer at hovedparten af branchen igen ser lyst på fremtiden, både i forhold til gæster men også i forhold til en øget profitabilitet per gæst

Køb adgang til denne artikel

Styksalg 990 kr.
Fri adgang 6 måned 3.000 kr.
Fri adgang 1 år 5.000 kr.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

FÅ BESKED OM SENESTE ANALYSER, RAPPORTER OG GUIDES I BUSINESS PREMIUM

Vi udsender to til tre gange om måneden et nyhedsbrev om nye analyser, du kan hente i Premium.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

Seneste Premium Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere