Del : SMS
Berlingske Business

Beskeden bedring i hotelbranchen

De seneste år har budt på en periode med hård priskonkurrence og stort pres på hotelbranchens indtjeningsevne. Generelt set skyldes denne udvikling at afmatningen i samfundsøkonomien siden 2008 har betydet at såvel privat- som erhvervskunder har været mere opmærksomme på at få mere for pengene.

Ifølge brancheforeningen Horesta's egne tendensudgivelser i analyseperioden, har branchens kunder - og specielt erhvervskunderne, udviklet en stadig større prisfølsomhed. Allerede fra 2009 kunne Horesta, via en rundspørge til dens medlemmer, rapportere at over 40 pct. af de adspurgte virksomheder oplevede at deres kunder generelt havde en øget prisbevidsthed i forhold til året før. Den øgede grad af prisfølsomhed for branchens kunder har været vedvarende igennem hele analyse perioden. Specielt i forhold til erhvervskunderne, hvor Horesta's tendensrapport fra 2011 viser at hele 63 pct. af de virksomheder, der har denne type gæster, vurderer at de er blevet mere prisbevidste. I forlængelse heraf oplyser Horesta at mange erhvervsvirksomheder de senere år har valgt at skære meget ned på brugen af eksterne faciliteter i forhold til uddannelse og konferencer, til stor skade for den danske hotelbranche da erhvervskunderne har/havde stor betydning for branchens rentabilitet.

En økonomisk analyse af årsrapporter og gennemgang af Horestas analyser indikerer at hovedparten af branchen igen ser lyst på fremtiden, både i forhold til gæster men også i forhold til en øget profitabilitet per gæst

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere