Del : SMS
Berlingske Business

Autoværkstederne tjener penge igen

For langt hovedparten af de større selskaber er det gældende at hovedaktiviteten er både handel med biler, men også reparationer heraf. Årsagen er at salg af nye eller brugte biler for mange af selskaberne i analysen været vejen ind i værkstedsbranchen, da de dermed har kunnet hæve deres totale serviceniveau overfor kunderne ved både at stå for salg og senere reparation.

Generelt viser analysen at autobranchen har været under et hårdt økonomisk pres i kriseårene 2008/09, men at branchen igen er begyndt at tjene penge igen som følge af effektivisering og fremgang i markedet.At branchen alligevel trods en væsentlig fremgang i antallet af solgte enheder, ifølge Danmarks statistik, stadig ligger tyve procent under det omsætningsniveau branchen oplevede i boomåret 2007, skyldes blandt andet at gennemsnitsprisen på en nyregistreret bil i perioden er faldet, da kunderne er blevet mere prisfølsomme er der nemlig de seneste år blevet solgt en større andel af billigere modeller. Nedgangen i gennemsnitsprisen kan ses ved at selvom antallet af nyregistreringer i 2011 udgør 88 procent af antallet i 2007, så falder omsætningens udvikling bagud, hvorfor denne kun er på 80 procent af 2007 niveauet, tages der også højde for inflation i perioden skærer denne yderligere 9,8 procent af 2011 værdien af i forhold til 2007.

Analysen af autoforhandlere med tilhørende autoværksteder omfatter 40 selskaber og er udarbejdet af Berlingske Research for Business Innovation. Der findes ca. 7.224 selskaber indenfor branchen, hvoraf 1.995 har offentligt tilgængelige regnskaber. Selskaberne er udvalgt på baggrund af brancheforeningerne DAF og CAD så analysen repræsenterer såvel de uafhængige værksteder såvel som de autoriserede. På baggrund af medlemslisterne af de to foreninger er de 20 største selskaber, målt på antallet af medarbejdere, inkluderet i analysen.På baggrund af regnskabstallene udarbejdes nøgletal for hver enkelt virksomhed og for branchen. Tal for omsætning bliver kun oplyst i få regnskaber og indgår derfor ikke i analysen. Analysen er udarbejdet ud fra virksomhedernes tre seneste årsregnskaber. For at kunne foretage analyse af virksomhederne, forudsætter det at det er samme regnskabsperiode der analyseres på, på tværs af virksomheder. Da virksomheder ikke altid offentliggør regnskaber samtidigt kan det betyde at de nyeste regnskaber udelades i starten, da for lille en del af virksomhederne i analysen har udgivet regnskaber for perioden.

Køb adgang til hele analysen nederst på siden.

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere