Del : SMS
Premium

Autoværkstederne tjener penge igen

Nyt autoværksted.
Foto:

Efter magre år i 2008/2009 er branchen begyndt at tjene penge igen. Det viser en brancheanalyse lavet af Berlingske Research. Se hvilke selskaber, som klarer sig godt, og hvem der har røde tal på bundlinjen.

For langt hovedparten af de større selskaber er det gældende at hovedaktiviteten er både handel med biler, men også reparationer heraf. Årsagen er at salg af nye eller brugte biler for mange af selskaberne i analysen været vejen ind i værkstedsbranchen, da de dermed har kunnet hæve deres totale serviceniveau overfor kunderne ved både at stå for salg og senere reparation.

Generelt viser analysen at autobranchen har været under et hårdt økonomisk pres i kriseårene 2008/09, men at branchen igen er begyndt at tjene penge igen som følge af effektivisering og fremgang i markedet.At branchen alligevel trods en væsentlig fremgang i antallet af solgte enheder, ifølge Danmarks statistik, stadig ligger tyve procent under det omsætningsniveau branchen oplevede i boomåret 2007, skyldes blandt andet at gennemsnitsprisen på en nyregistreret bil i perioden er faldet, da kunderne er blevet mere prisfølsomme er der nemlig de seneste år blevet solgt en større andel af billigere modeller. Nedgangen i gennemsnitsprisen kan ses ved at selvom antallet af nyregistreringer i 2011 udgør 88 procent af antallet i 2007, så falder omsætningens udvikling bagud, hvorfor denne kun er på 80 procent af 2007 niveauet, tages der også højde for inflation i perioden skærer denne yderligere 9,8 procent af 2011 værdien af i forhold til 2007.

Analysen af autoforhandlere med tilhørende autoværksteder omfatter 40 selskaber og er udarbejdet af Berlingske Research for Business Innovation. Der findes ca. 7.224 selskaber indenfor branchen, hvoraf 1.995 har offentligt tilgængelige regnskaber. Selskaberne er udvalgt på baggrund af brancheforeningerne DAF og CAD så analysen repræsenterer såvel de uafhængige værksteder såvel som de autoriserede. På baggrund af medlemslisterne af de to foreninger er de 20 største selskaber, målt på antallet af medarbejdere, inkluderet i analysen.På baggrund af regnskabstallene udarbejdes nøgletal for hver enkelt virksomhed og for branchen. Tal for omsætning bliver kun oplyst i få regnskaber og indgår derfor ikke i analysen. Analysen er udarbejdet ud fra virksomhedernes tre seneste årsregnskaber. For at kunne foretage analyse af virksomhederne, forudsætter det at det er samme regnskabsperiode der analyseres på, på tværs af virksomheder. Da virksomheder ikke altid offentliggør regnskaber samtidigt kan det betyde at de nyeste regnskaber udelades i starten, da for lille en del af virksomhederne i analysen har udgivet regnskaber for perioden.

Køb adgang til hele analysen nederst på siden.

Køb adgang til denne artikel

Styksalg 990 kr.
Fri adgang 6 måned 3.000 kr.
Fri adgang 1 år 5.000 kr.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

FÅ BESKED OM SENESTE ANALYSER, RAPPORTER OG GUIDES I BUSINESS PREMIUM

Vi udsender to til tre gange om måneden et nyhedsbrev om nye analyser, du kan hente i Premium.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

Seneste Premium Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere