Del : SMS
Premium

Analyse af dagligvarehandel

Mærsk åbner for salg af supermarkeds-gigant i Danmark
Foto:

Dagligvarehandel har, på lige fod med den øvrige fysiske detailhandel, haft nedgang i de seneste par år. Branchen har oplevet at forbrugerne både købte færre varer, og at de varer de købte i højere grad var billige alternativer. Derfor har de sidste 3-5 år båret præg af, at discountkæderne har fået en større og større markedsandel. Yderligere viser Berlingskes MediaPanel, at netsupermarkederne stadig ikke har vundet fæste hos forbrugerne.

Branchen for dagligvarehandel indeholder fem slags aktører, der til dels overlapper hinanden; supermarkeder, internetsupermarkeder, engrosvirksomheder, distributører og kioskkæder. Flere af analysens deltagere inkluderer mere end en af ovenstående forretningsområder.

Branchens generelle udfordringer er især som følge af en mere skærpet konkurrencesituation. Butikkerne har længere åbningstider, der er kamp om de gode beliggenheder og mange ressourcer bliver brugt på at opnå en konkurrencedygtig forretningsmodel. Disse tiltag koster mange millioner kroner, hvorfor branchens margin bliver endnu mindre.

Analysen består af to produkter:

Brancheanalysen:    
  • Analyse af egenkapitalforrentning, soliditetsgrad og afkastningsgrad
  • Detaljerede nøgletal for hver enkelt virksomhed og samlet set 
  • Interview med nøgleperson fra branchen
Berlingskes MediaPanel - om fremtidens supermarked:
  • Forventninger og holdninger til benyttelse af supermarkeder og netsupermarkeder
  • Holdninger til økologi og bæredygtighed
  • Ønsker til yderligere services i supermarkederne
  • Udenlandske supermarkeder overfor danske
  • Over 1.300 kvalitative besvarelser
Berlingskes Mediapanel er et forum bestående fortrinsvis af vores egne læsere, og der er derfor ikke tale om et repræsentativt udsnit af befolkningen; i stedet er respondenterne typisk ressourcestærke og fra København og omegn.
 
Køb analysen nedenfor og download den direkte fra siden
 


Køb adgang til denne artikel

Styksalg 1.998 kr.
Fri adgang 6 måned 3.000 kr.
Fri adgang 1 år 5.000 kr.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

FÅ BESKED OM SENESTE ANALYSER, RAPPORTER OG GUIDES I BUSINESS PREMIUM

Vi udsender to til tre gange om måneden et nyhedsbrev om nye analyser, du kan hente i Premium.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

Seneste Premium Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere