Del : SMS
Premium

Analyse af 52 teleselskaber: Grund til bekymring

tele

På trods af et fald i omsætningen, har telebranchen formået at fastholde bundlinjen på samme niveau som for to år siden. Øget konkurrence har ført til lavere priser som presser teleselskabernes marginer.

Omsætningen i telebranchen faldet med 5,6 procent på ét år. Årsagen hertil skal primært findes i to af teleselskabernes indtægtskilder. Den første årsag er fastnettelefonien, hvor omsætningen faldt med næsten 10 procent fra 2011 til 2012. Dermed fortsætter udviklingen fra året før, hvor faldet var på mere end 12 procent, og fastnettelefonien må efterhånden anses som værende et uddøende forretningsområde. 

Den anden årsag er omsætningen fra mobiltelefoni, der er faldet med halvanden mia. kroner, svarende til et fald på 10,1 procent i forhold til året før. Årsagen til det markante fald i mobiltelefoni kan, ifølge Erhvervsstyrelsens rapport, forklares af faldende indtægter fra samtaleafgifter, sms og mms. 

Det bliver mere og mere udbredt blandt teleselskaberne at tilbyde pakkeløsninger, hvor man betaler et fast beløb, og eksempelvis får 3 timers taletid, 3 GB data og ubegrænset sms og mms. Ligeledes er Apples iMessage og andre internet-baserede løsninger såsom Skype og Viber, hvor man kommunikerer via internettet, med til at lægge en dæmper på mobilforbruget. 


Dette får du også med i analysen:
  • Analyse af egenkapitalforrentning, soliditetsgrad og afkastningsgrad.
  • Interview med Jakob Willer, direktør i Teleindustrien.
  • Diskussion af politiske indgreb.
  • Forventninger til fremtiden

Køb analysen nedenfor og download den direkte fra siden.


 

Køb adgang til denne artikel

Styksalg 990 kr.
Fri adgang 6 måned 3.000 kr.
Fri adgang 1 år 5.000 kr.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

FÅ BESKED OM SENESTE ANALYSER, RAPPORTER OG GUIDES I BUSINESS PREMIUM

Vi udsender to til tre gange om måneden et nyhedsbrev om nye analyser, du kan hente i Premium.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

Seneste Premium Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere